Forum > Färdiga produktioner
Bjurte O Maria - Waiting (for the rain)
bjurte:
--- Citat från: Mein skrivet 24.10.2014, 18:39:28 ---Alltså, det var ju bara min personliga åsikt. Att det var 80-tal var ju ingen tvekan och det klarade ni med den äran. :) Min första tanke jag fick när jag lyssnade på låten var av nån anledning Saga's Wildest Dreams-album från -87. Det kan vara för att det inte blir mer 80-tal än så. :)
/Mein
--- Slut citat ---
Alla åsikter får en att växa och inse vad som kan göras bättre, av dina råd fick sig trummisen en afvhyfvling, att lugna ner reverbet, Danke Shön.. B)
--- Citat från: Eddi skrivet 24.10.2014, 20:14:50 ---Lyssnade i morse med nyvaknade öron på bägge varianterna och tänkte nu med vakna öron göra en A/B-lyssning men jag fick tjo och finner att bara B finns kvar. Jaja gott så, i morse hörde jag ingen större skillnad mer än att jag faktiskt hörde orden lite bättre. Så den här glam-pop-rock-dängan som den är nu hör till era bästa låtar tycker jag - fullt ös medvetslös emellanåt. Men är den radioklar? Njä inte i dagens läge den är för vild men det är inte ditåt ni strävar - hur hade det varit 1986 tja den kanske hade vält alla listor typ eller kanske inte sånt trumljud fanns inte då och om vi tar Annie Lennox som exempel i Eurytmichs så had Dave sett till att hennes röst hade varit betydligt mer utmejslad så det här är en hybrid av det nya och det gamla tycker jag - skulle den här sortens musik bli inne på radion igen så är det utan tvekan en listetta.
Lägg upp på färdiga tycker jag.
--- Slut citat ---
Nä det går ju inte lyssna på AoB när befintlig är C.. :D
Är det ABC du vill ha får du Ringa Anna Book.. ;)
Visst är det en lyx vi Äldre Gentlemen med stadig inkomst kan unna oss att 'skita' i braschen utan göra det man själv tycker låter bäst..
Och jag gillar din Eurythmics liknelse,tyvärr är ju en stor skillnad att Dave kunde stå bakom Annie och guida henne genom passagerna som var lite oklara.
Den Möjligheten är ju minst sagt begränsad när det kommer till 'Distans samarbete' men samtidigt öppnar det ju upp för Marias personliga tolkningar istället.
Hybrider e gött och exakt vad jag strävar efter.. :)
Fn.. låten e ju öfver 6 min. Sånt kan man ju ha på Hitlistorna.. :D
Marruschkka:
Bjurte: "Visst är det en lyx vi Äldre Gentlemen med stadig inkomst kan unna oss att 'skita' i branschen utan göra det man själv tycker låter bäst.."
Agree :D Fast jag är minst 40plus så håller jag med! Trots erbjudanden från skivbolag (rätt länge sen men ändå) så gör jag vad jag själv vill ändå, sådeså!
Det viktiga är att ha skoj och känna frihet att göra det man vill, for sure :D
Eddi:"Så den här glam-pop-rock-dängan som den är nu hör till era bästa låtar tycker jag - fullt ös medvetslös emellanåt. Men är den radioklar? Njä inte i dagens läge den är för vild men det är inte ditåt ni strävar - hur hade det varit 1986 tja den kanske hade vält alla listor typ eller kanske inte sånt trumljud fanns inte då och om vi tar Annie Lennox som exempel i Eurytmichs så had Dave sett till att hennes röst hade varit betydligt mer utmejslad så det här är en hybrid av det nya och det gamla tycker jag - skulle den här sortens musik bli inne på radion igen så är det utan tvekan en listetta."
Ojsan, det var en fin kommentar, listetta :wub: Jo, vem vet. Kanske du har en poäng ang. utmejslingen, men jag tokgillar detta som det är :D
/Marre
bjurte:
Flåt Maria !gäller såklart även äld... Ja menar Mogna Quinnor ;)
Att skulptera ut, tja en skillnad mellan Dave och Annie och
bjurtOMarr är att. Dom kör med mickar och preamps för kanske 30 prutt styck.
Mejslandes blir nog en aningens enklare då. :o B)
equality:
Hörs att ni kan era grejor. Lårter oklanderligt förutom att jag tycker Marres sång skall upp något (hörs inte vad hon sjunger) eller bjussa på texten! :) Reverbet är för mycket i mina öron men kanske rätt i genren? G-solot är super. Gott jobb!
Emulator:
Genomarbetat och allt är gjort med tanke. Gillar när det är så.
och Marre! En av dina bättre sånginsatser helt klart! Det blir så jävla bra när du får chansen att sätta massa stämmor och det finns tid att sätta stämmor, sätta melodier. Grymt snyggt. Alla körer ligger limmade, och sången görs med självförtroende och pondus, bra dynamik och känsla.
Mixen gillar jag inte. Det finns ingen botten. reverb eller inte, så låter det ihåligt, utan att ha definition och krisp.
Vill man ha reverb så ska man nog lägga svansarna i olika frekvensband. splitta signaler och köra de informationsbärande delarna i spåret torrare, alltså vi snackar 200/300 samt kanske 6000 Hx för marre. Kaggar ser man till att svepa fram skinnsmacken och rensa bort, om man ser till att ta bort allt pre-delay på kaggen annars blir det bara schmmft kvar.
Jag har haft förmånen att mecka med Marres sångfiler vid flera tillfällen, och hennes stora tillgång, -omfånget, gör det till ett litet helvete att få till i mix. Eftersom sången finns över precis hela spektrat så slåss precis ALLT med rösten, men det går, man får jobba som attans bara :D
jag tycker hennes röst på denna dängan förtjänar att sticka ut och ta ledningen helt klart.
kortfattat:
- städa upp och tajta till. det finns ingen motsättning med att reverbdränka, bara låt vissa stomljud lysa igenom
- krispa till en aning, helst med oreverbat. släpp igenom lite ljsare saker utan reverb, men låt gärna ljudets andra frekevenser vara dyngblöta.
- Kristallisera ut marre betydligt mer. sångarret bör få största fokus.
Lyssnar igen. Fan marre, du har nästan fått till erasure-klass på sången här, speciellt med tanka på de ganska dramatiska melodiesvängningarna.
Bra!
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida