Forum > Färdiga produktioner

Bjurte O Maria - Waiting (for the rain)

<< < (5/17) > >>

Marruschkka:

--- Citat från: Dividend skrivet 21.10.2014, 14:47:29 ---Det låter bra.

Funderar på om kompressorn på Marre gör att hon låter lite "platt" och jämntjock, hörde en tidigare version där trycket i rösten framgår mer.. Eller så är det bara en volymfråga :)

--- Slut citat ---

Tack, men lyssna på den nya mixen, kanon nu :P

--- Citat från: Henric skrivet 21.10.2014, 18:50:39 ---Tycker det låter in i helvete bra, reverbet är helrätt tycker jag - ger ett härligt djup, speciellt i breaken!
Bra produktion på alla fronter - låter proffsigt i mina öron!  :wub:

Henric

--- Slut citat ---

Bjurte är mycket proffsig. Han har alltid ett genomarbetat grundmaterial som är en dröm för en sångare! Tack :D

--- Citat från: Eddi skrivet 21.10.2014, 21:29:00 ---Jo nu så har det lugnat sig lite efter det där med trummorna som golvade mig vid första lyssningen så nu har jag lyssnat på helheten både i högtalare gamla lurar och mixlurarna. Låten är super alla instrument och sånger sitter där de ska men det blir lätt lite mycket på de delar där alla kranar är på och dels är det vassheten som du var inne på själv men mycket kommer nog från reverb i kombination med syntharna på de högre frekvenserna där Marre försvinner en del - hennes egna stämmor dränker en del också - det är svårt att höra riktigt vad leaden sjunger waiting for the flames låter det som emellanåt men så är det väl inte?
Kanske aningens lägre volym på syntarna och pytte ner med reverbet skulle nog öka hörbarheten på sången tror jag. Guran kan komma upp nåt snäpp också :D

--- Slut citat ---

Tack Eddi för dina fina synpunkter, nu har Bjurte dragit ner lite på reverbet och pytte på körerna, blev tokbra tycker jag :wub:

--- Citat från: Mein skrivet 23.10.2014, 10:07:07 ---Bra låt! Känns genomarbetat (min raka motsats alltså :) ) och massivt.

Dock så känns mixen lite som en blöt handduk. Den är inte "In Your Face" utan mer som lindad runt huvudet. 80-tal kort och gott - "Wow, Kolla effektracken! Alla ska med!". När jag lyssnar i monitorer och vrider på lite så tar trummorna över och EQ'n "goes ape" mellan 80-150Hz. Gitarrsolot i mitten på låten försvinner nästan i plasket från reverbdelayet (! :) ) på kaggen. Resultatet är att jag skruvar på volymknappen i realtid för att hitta rätt nivå utan att lyckas.

Men låten som sådan är kanonbra. Journey möter Top Gun i harmoni. Er sång tillsammans funkar perfekt tycker jag. Låter kanske gnälligt men nivån på denna låt är så bra att det blir betydligt mindre överseende med demospöket här. :)

Rock on!

/Mein

--- Slut citat ---

Tack, som sagt, ny fräsch mix finns nu :rolleyes:

--- Citat från: Marsall skrivet 23.10.2014, 11:27:00 ---Härlig dänga tycker jag..ger mig inte in i reverbdebatten..Kommer med en låthöjartips istället..Den catchiha reffen e go bra sång rakt igenom .Men saknar lite svarshöjningar på sista reffen tror det skulle sitta klockers" ;)

--- Slut citat ---

Tack Marsall! Har för mej att jag ohooade på den sista reffen på slutet (tror iaf det, jag kan ha fel här), men kanske Bjurte tyckte det var bättre utan..? Det låter kanon hur som helst.

Tack för ett nytt härligt collab Bjurte, vi har haft skoj som vanligt :wub:

/Marre

bjurte:

--- Citat från: Henric skrivet 21.10.2014, 18:50:39 ---Tycker det låter in i helvete bra, reverbet är helrätt tycker jag - ger ett härligt djup, speciellt i breaken!
Bra produktion på alla fronter - låter proffsigt i mina öron!  :wub:

Henric

--- Slut citat ---
Äntligen någon som står upp mott Reverbhatarn.. :D
Kul att det gick hem..

--- Citat från: Eddi skrivet 21.10.2014, 21:29:00 ---Jo nu så har det lugnat sig lite efter det där med trummorna som golvade mig vid första lyssningen så nu har jag lyssnat på helheten både i högtalare gamla lurar och mixlurarna. Låten är super alla instrument och sånger sitter där de ska men det blir lätt lite mycket på de delar där alla kranar är på och dels är det vassheten som du var inne på själv men mycket kommer nog från reverb i kombination med syntharna på de högre frekvenserna där Marre försvinner en del - hennes egna stämmor dränker en del också - det är svårt att höra riktigt vad leaden sjunger waiting for the flames låter det som emellanåt men så är det väl inte?
Kanske aningens lägre volym på syntarna och pytte ner med reverbet skulle nog öka hörbarheten på sången tror jag. Guran kan komma upp nåt snäpp också :D

--- Slut citat ---

Som sagt Eddi jag har sagt mitt om sången, och jag vann... :D Fast jag vässade iof. sig ner och tog bort en uns reverb, så jag kan sträcka mig till oavgjort då.. ;)

--- Citat från: Mein skrivet 23.10.2014, 10:07:07 ---Bra låt! Känns genomarbetat (min raka motsats alltså :) ) och massivt.

Dock så känns mixen lite som en blöt handduk. Den är inte "In Your Face" utan mer som lindad runt huvudet. 80-tal kort och gott - "Wow, Kolla effektracken! Alla ska med!". När jag lyssnar i monitorer och vrider på lite så tar trummorna över och EQ'n "goes ape" mellan 80-150Hz. Gitarrsolot i mitten på låten försvinner nästan i plasket från reverbdelayet (! :) ) på kaggen. Resultatet är att jag skruvar på volymknappen i realtid för att hitta rätt nivå utan att lyckas.

Men låten som sådan är kanonbra. Journey möter Top Gun i harmoni. Er sång tillsammans funkar perfekt tycker jag. Låter kanske gnälligt men nivån på denna låt är så bra att det blir betydligt mindre överseende med demospöket här. :)

Rock on!

/Mein

--- Slut citat ---
Alltså 'In your face' är inte led-ordet i denna,men så enormt djä... mycket efx är det inte, visst det är en aningens rev./del. på dom flesta spåren och något chorus på plocke-guran. men i ganska små mängder om man sololyssnar(men det finns undantag. :D), men summerat blir ju en del och helt rätt som du säger 80:tals sound är lite eftersökt här.
Men jag ger dig lite rätt ändå och har dragit ner Reverbet rejält på trummorna(men inte på Roto-pukorna)

--- Citat från: Marsall skrivet 23.10.2014, 11:27:00 ---Härlig dänga tycker jag..ger mig inte in i reverbdebatten..Kommer med en låthöjartips istället..Den catchiha reffen e go bra sång rakt igenom .Men saknar lite svarshöjningar på sista reffen tror det skulle sitta klockers" ;)

--- Slut citat ---

Bra förslag där Sheriffen men jag fattar ingenting.. :D

--- Citat från: Marruschkka skrivet 23.10.2014, 16:32:24 ---
Tack Marsall! Har för mej att jag ohooade på den sista reffen på slutet (tror iaf det, jag kan ha fel här), men kanske Bjurte tyckte det var bättre utan..? Det låter kanon hur som helst.

Tack för ett nytt härligt collab Bjurte, vi har haft skoj som vanligt :wub:

/Marre

--- Slut citat ---

Opps !! Jag lyssnade nog bara på ditt Hoande i första Refrängen och kopierade det till dom andra, jag får väll ta en ny lyss på dom !! :)

Vive la 80:ies !! B)

Marsall:
Ja förklara e inte min starka sida.  :lol:

Det jag menar när Marre o musiken går ner snyggt i tempo o ton strax innan 3.43 på spelaren.. Så skulle det smaka med en kör som går upp i ton ..vid ca 3.43 då .. Raaaiin  let it raaain" Raaaiin let it raaain..

Meen de ä ba ett förslag från moi" då   :lol: den e la go som den äää..ändå B)  :D

Mein:
Alltså, det var ju bara min personliga åsikt. Att det var 80-tal var ju ingen tvekan och det klarade ni med den äran. :) Min första tanke jag fick när jag lyssnade på låten var av nån anledning Saga's Wildest Dreams-album från -87. Det kan vara för att det inte blir mer 80-tal än så. :)

/Mein

Eddi:
Lyssnade i morse med nyvaknade öron på bägge varianterna och tänkte nu med vakna öron göra en A/B-lyssning men jag fick tjo och finner att bara B finns kvar. Jaja gott så, i morse hörde jag ingen större skillnad mer än att jag faktiskt hörde orden lite bättre. Så den här glam-pop-rock-dängan som den är nu hör till era bästa låtar tycker jag - fullt ös medvetslös emellanåt. Men är den radioklar? Njä inte i dagens läge den är för vild men det är inte ditåt ni strävar - hur hade det varit 1986 tja den kanske hade vält alla listor typ eller kanske inte sånt trumljud fanns inte då och om vi tar Annie Lennox som exempel i Eurytmichs så had Dave sett till att hennes röst hade varit betydligt mer utmejslad så det här är en hybrid av det nya och det gamla tycker jag - skulle den här sortens musik bli inne på radion igen så är det utan tvekan en listetta.
Lägg upp på färdiga tycker jag.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion