Forum > Färdiga produktioner

MaxB - Mika - Say Something (cover)

<< < (8/16) > >>

MaxB:

--- Citat från: Alatar skrivet 20.10.2014, 02:07:31 ---Vad sköna ni är tillsammans! Jo faktiskt, nu när jag ser låten och videon samtidigt, så känns det faktiskt riktigt schyst. Allvarligt. Alltså det är skumt hur lyssningen kan ändras med bild. Fast fortfarande tycker jag att Mika måste jobba mer med sin röst. Hon har en fin röst, men saknar lite energi/tryck. Det kommer nog med tiden, ifall hon fortsätter sjunga :-)
Håller förresten också på med en cover för tillfället. Men av det lite mer klassiska slaget: Mozarts "Rex Tremendae". ;-)

--- Slut citat ---

Jag håller med, bild ger mer av upplevelsen. Mika är ju bara tretton år och det här är hennes första inspelningar i en "semistudio" så jag kommer inte forcera något, vad gäller sången. Små tips på vägen, som att andas in ordentligt, innan något som kräver det kanske, men inte så mycket mer. Tror det mesta kommer naturligt då man känner sig mer bekväm i situationen. Hon tycker det är kul och det är ju toppen. I och med det kommer nog energi och tryck med tiden, som du skriver.

--- Citat från: Eddi skrivet 20.10.2014, 02:57:56 ---Med bild funkar även det unisona men jag tror du har trixat en del där med resten :D BRA

--- Slut citat ---

Ja, jag mupptrixade ganska mycket (flera timmar i söndags) med att lägga lead och andrastämma så unisont jag kunde. En sak vad gäller videon, det är så klart fel vinkel på kameran - den är dels för lågt placerad och den klipper av mitt huvud i onödan. Kommer kanske spela in en ny video så att kameran är mer i ögonhöjd och gärna så nära texten, att vi  "tittar in i kameran", då vi kollar texten. Och gärna en greenscreen som bakgrund så jag kan bearbeta bakgrunden på valfritt sätt efteråt också.

Alatar:

--- Citat från: MaxB skrivet 20.10.2014, 20:13:32 ---
Jag håller med, bild ger mer av upplevelsen. Mika är ju bara tretton år och det här är hennes första inspelningar i en "semistudio" så jag kommer inte forcera något, vad gäller sången. Små tips på vägen, som att andas in ordentligt, innan något som kräver det kanske, men inte så mycket mer. Tror det mesta kommer naturligt då man känner sig mer bekväm i situationen. Hon tycker det är kul och det är ju toppen. I och med det kommer nog energi och tryck med tiden, som du skriver.

--- Slut citat ---

Det låter helt klart vettigt!
Förresten: Vad är det för orgel du använder? Låter bra.

MaxB:

--- Citat från: Alatar skrivet 20.10.2014, 20:42:05 ---
--- Citat från: MaxB skrivet 20.10.2014, 20:13:32 ---

--- Slut citat ---

Det låter helt klart vettigt!
Förresten: Vad är det för orgel du använder? Låter bra.

--- Slut citat ---

Native instruments B4 version 1.1
http://www.native-instruments.com/forum/threads/b4-versus-b4-ii.32242/

MaxB:

--- Citat från: Altsax skrivet 21.10.2014, 09:05:29 ---micka mika separat, vill höja volymen på hennes spår :)
Jag fattar att du vill fånga känslan som uppstår när man sjunger tillsammans. Det är riktigt och bra tänkt, alltså behöver du införskaffa en till sångmick, tur att jultomten snart kommer :D
Kanske varsin såndäringa liten miniskärm, halvcirkel (4*2 dm monteras på mickstativen). Då ser ni varandra, hör varandra, samtidigt som tillräckligt lite läcker in i respektive spår.
Jag håller tummarna att hon återkommer ofta till studion

--- Slut citat ---

Tror att ditt inlägg från tråden med låten "Try", egentligen hör hit...

Vi är mikade separat och sjöng in sången en i taget - vid inspelningen av sången. Sen spelade vi in videofilmen (uppenbarligen fungerar läppsynken ganska bra enligt dig)  B)
Är det fler än du som tycker hennes sångvolym ska upp vill jag självklart veta det.

Tycker inte jag behöver sån där miniskärm vid sång i detta rum, som har vinklade oregelbundna tak. Jag har tyger jag kan hänga upp, bakom sångaren (om jag kommer ihåg) och borde egentligen dämpa ljudet från datorn på bordet med några kuddar och tyg framför, vid inspelning av sång.

Känslan i glädjen att skapa musik tillsammans, är kul om den kommer med vid videoinspelningen och det gör den vid två tillfällen, i den här videon. Men den känslan skulle vara kul att laborera mera med. Vi skulle ju kunna titta på varandra ibland då vi sjunger...

Men det tycker nog inte min fru. Hon har inte samma syn på musik som vi. Hon tycker jag ska göra musik med jämnåriga medan vi som gör musik inte ser åldersskillnader som ett problem vid musikskapande.

Alatar:
Vad fin den har blivit :-) (Ville bara säga det igen).
Bättre än originalet, enligt mig.

Det enda som jag kan tänka mig att du skulle kunna se över är volymen de olika spår emellan. Den är till 99% rätt, men jag känner att det saknas det där lilla 1% :-) T.ex. är pianot i allra början, när det spelar solo, lite för lågt enligt mig.

Förresten: Får man dela den på t.ex. Facebook?  :)

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion