Forum > Färdiga produktioner

Asti - Vi ska stanna här länge till (klar!)

<< < (5/10) > >>

Asti:

--- Citat från: Roffe H skrivet 07.01.2014, 12:24:35 ---Snygg låt, en bra början på året tycker jag. Låter himla skönt att du har tid för musiken. Fina stämmor och sång.  :)
/Roffe H

--- Slut citat ---
Tack Roffe! Ja, det är härligt att kunna sätta sig med gitarren närhelst man känner för det....
Du är väl i samma situation om jag inte minns fel..?
Men just nu är jag brakförkyld och orkar inte göra så mycket mer än att snyta mig!  :)
Tack för din kommentar!
/Asti

Bribedant:
Härligt udda akke komp. Gillar sådana här musikaliska klurigheter och du får det att funka kanoners.
Lite hårt sång sound, låter som en aning extra eq+ i mellanreg?
Du får banne mig berätta hur du spelar in akustiska guran. Låter alltid så jäkla bra på dina låtar.

Asti:

--- Citat från: Bribedant skrivet 07.01.2014, 18:15:25 ---Härligt udda akke komp. Gillar sådana här musikaliska klurigheter och du får det att funka kanoners.
Lite hårt sång sound, låter som en aning extra eq+ i mellanreg?
Du får banne mig berätta hur du spelar in akustiska guran. Låter alltid så jäkla bra på dina låtar.

--- Slut citat ---
Kul att du gillar det lite "udda" kompet! Sången har jag spelat in som jag brukar numer (utan ADT) med
lite grann reverb och där jag skär några db under 125 Hz.... Ska kolla upp det hårda soundet!
Den akustiska gitarren spelar jag in med min Martin D28 (Elixir strängar) och en Röde NT2A mik inställd på "njure".
Signalen passerar en Focusrite Trakkmaster preamp med lite kompression och en tube emulator. Jag plockar
med fingertopparna (ej naglarna) och då gör tube emulatorn att tonen blir lite varmare och distinktare än utan detta.
Jag lägger pyttelite reverb och sedan skär jag 2-3 db under 125 Hz. Jag brukar spela in plocket på två spår och
panorerar ut dom ca 40% åt varsitt håll för att få det fylligare.
Om jag spelar med plektrum på den akustiska använder jag inte tube emulatorn.
Tack för din kommentar och hoppas att beskrivningen ovan är till någon hjälp!
/Asti

Eddi:
Aha klippa naglarna o skaffa en tubemulator alltså. Ja du har verkligen hittat receptet på hur en aukustisk gura ska låta. Du EQ:ar ner lite vid 125 säger du är det för att ta bort lite buller från hanteringen? Men samma sak på sjungen - jaha? Hm.. Intressant och du EQ:ar inte upp andra frekvenser alltså... Intressant faktiskt, det måste jag testa. Jag gör oftast tvärtom kurvan ser ut som sinusvåg (måsvingar) med dalen vid 500 men allt utom botten ligger över sträcket på sång då alltså

Asti:

--- Citat från: Eddi skrivet 07.01.2014, 22:24:42 ---Aha klippa naglarna o skaffa en tubemulator alltså. Ja du har verkligen hittat receptet på hur en aukustisk gura ska låta. Du EQ:ar ner lite vid 125 säger du är det för att ta bort lite buller från hanteringen? Men samma sak på sjungen - jaha? Hm.. Intressant och du EQ:ar inte upp andra frekvenser alltså... Intressant faktiskt, det måste jag testa. Jag gör oftast tvärtom kurvan ser ut som sinusvåg (måsvingar) med dalen vid 500 men allt utom botten ligger över sträcket på sång då alltså

--- Slut citat ---
För många funkar det säkert att spela med naglarna, men då är det lätt att få ett vasst och lite "rassligt" ljud, åtminstone som jag ser det.
Jag skär bort några db under 125 Hz för att få bort det basiga och "mullriga". Ibland kan det bli kollision med elbasen och då brukar det hjälpa att skära
lite runt 500 Hz ungefär på den akustiska. Förr höjde jag sången runt 8000 Hz ungefär för att öka diskanten, men det gör jag inte längre.
Men ta inte mina inställningar som ett rättesnöre, jag har bara märkt att det brukar funka så här för min del. Tror man måste prova sig fram
med hänsyn till gitarrens ton, micken, rummets egenskaper etc. Önskar jag var bättre på mixning och mastring. Har mycket att lära där.
Men förutsättningen för att få ett bra ljud på akustisk gitarr borde väl vara en bra gitarr och en bra mikrofon! Saknas det något där så tror jag det är svårt...

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion