Forum > Färdiga produktioner

Asti - Vi ska stanna här länge till (klar!)

(1/10) > >>

Asti:
Edit 2014-01-28: Har filat lite på dragspelet, men nu får den här vara avlutad!
Edit 2014-01-13: Kunde inte släppa cykelns förslag på tangodragspel, så nu har jag lagt till ett sådant, även om det inte är
                          lika uttrycksfullt som ett "riktigt". Ska det vara med? Nivåer OK? Är låten klar?
Edit 2014-01-08: Har bytt ut trummorna mot bossanova-dito. Valde mellan chacha och bossa, men tyckte bossa lät lite bättre.
                          Sången är sänkt en aning och de-essern uppskruvad ett par snäpp.
                          En av de akustiska gitarrerna (den ljusa i mitten) är bortplockad under halva första versdelarna för att det ska bli mindre
                          rörigt under sången. Bättre så här? Fel latinotrummor? Har själv tyvärr inga bättre....
                          Känns som att det flyter på lite bättre...
                          Första versionen finns i mitt andra inlägg en liten bit ner!
Årets första låt!  :)
Försökte hitta lite aviga harmonier som "slingrade" sig runt Em....
Funkar det? Är nivåerna OK? Nåt annat?

Titel: Vi ska stanna här länge till
Artist: Asti
Text & Musik: Asti
Längd: 3:17
År: 2014

Version 3:

equality:
Jo, funkar bra! Låter ju Latino och det går ju att förstärka om man vill med t ex annan rytmsektion (who am I to tell?  :rolleyes:) och ett med brutna ackord på piano t ex.
Harmonibryten ger en dramatisk effekt och outrot blir magnifikt. Möjligen tar körerna lite udden av detta, överstämman? Ljud och mix jättefina. Snyggt!

Asti:

--- Citat från: equality skrivet 05.01.2014, 17:13:13 ---Jo, funkar bra! Låter ju Latino och det går ju att förstärka om man vill med t ex annan rytmsektion (who am I to tell?  :rolleyes:) och ett med brutna ackord på piano t ex.
Harmonibryten ger en dramatisk effekt och outrot blir magnifikt. Möjligen tar körerna lite udden av detta, överstämman? Ljud och mix jättefina. Snyggt!

--- Slut citat ---
Det har du rätt i - latinorytmer skulle nog passa, men jag är inte ute efter riktigt det stuket här,
utan ett försiktigare trumkomp så att det blir en lugnare ljudbild och övriga instrument kommer fram bättre.
Här har jag ju ett ganska anonymt piano, som mest fyller i här och där, men som främst ska förstärka
nergången Em - D- C - H7 - Em. Ska även skapa lite dramatik i slutdelen är det tänkt.  :)
Kul att du gillar outrot, var osäker på om det passade in. Ja, kören kanske behöver förändras..?
Skönt att mix och ljudbild verkar vara någorlunda OK!
Tack för nyttiga synpunkter och tips!
/Asti
Version 1:

palm:
Jag borde nog lyssna några gånger till....

Men det är inte ofta jag sitter vid datorn och lyssnar och på paddan faller alla å,ä,ö låtar bort. DU har ALLTID å,ä,ö i dina titlar Asti :-)
Men jag brukar läsa vad andra säger och ibland som nu passar jag på...När du sjunger får jag känslan av Afzelius. Kan egentligen inte säga om det är din ton, teknik eller bara dialekten som får mig att tänka på honom. Men du sjunger bra och det gjorde jo Björn också...
Det är många annorlunda turer i denna låten, i alla fall jmf med min egen vana. Det låter snyggt men känns mkt ibland, för min smak. Men du får ihop det. och din avslutning är bra. Gillar stråkarna!
Någon db för hög sång, kan jag tycka.
Är ståbasen live?
Aj aj aj kring avslutningen...vid första lyssningen så ogillas den mkt. Men det beror nog mer på mig än på avslusningen. Har svårt för taktbyten på detta sätt. Men andra och tredje gången....men mjo det är fräckt och lite annorlunda. Snygga stråkar är det i alla fall. Tar du bort det har du en start på en ny låt. För själva slinga är jättefin. MEN passar den!?

/Palm

MaxB:
Fy pa dig Asti! Du ska inte namnge latarna med åäöåÄÖ det blir strul i vissa system!   :P
Såja, nu var det sagt! :o

Bra mix och intressant med arbetet runt Em. Jag tyckte det lät bra med latino-idé... men jag är mäkta distraherad av allt runtomkring.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion