Forum > Demolåtar
Tigersoul - New years eve - 1F
palm:
Snygg låt...
Jag håller med någon tidigare talare...skulle vilja höra en version där du inte stannar upp inför avslutningensorden i frasen......
hmmmmm - out
hmmmmm - ??? Hoppas du förstår vad jag menar!
Otroligt snygga stämmor, de är såååå bra! Nivåer och tajming kanon.
Den nylonsträngade gitarren har du jobbat bra med den är snygg!
Tycker den stålsträngade skulle kunna ha en annan klang men... jag vet inte hur du skall göra, den låter lixom lite instängd och skulle kunna vara mer öppen. Hur jag kan nu skall förklara.
Men som sagt en riktigt snygg låt!
/Palm
tigersoul:
Godagens igen :P
Ny version ligger ute igen. Inte mycket gjort denna gång. Sänkte vokalpaketet 1db då det var lite väl högt. Höjde också överstämman med 0.4db för att bara precis få fram en aning mer närvaro i vanliga högtalare då studiomonitorerna är väldigt öppna o det hela inte överfördes så väl till vanliga högtalare. Anser mig mer el mindre klar nu. Det finns saker jag vill göra bättre: gitarrsoundet, kanske ändra en del i vocals som föreslagits, men det skulle innebära allt för mkt omstart nu i slutskedet. Kommer någon på något annat än det nämnt nedan så är det bara att hojta!
Kul ni gillar! Ja jag är faktiskt själv ganska nöjd med stämmorna. De har ett mjukt skönt skimmer över sig som passar väldigt bra!
Det här med fraserna har jag inte tänkt på så mycket, menar ni te.x:
--- Citera ---The snow is falling,
Out - on the street
--- Slut citat ---
Att "out on the street" skulle läggas ihop o så att säga "pratas över" taktslagen istället för att kvantiseras. Undrar om den där beskrivningen var det minsta begriplig... Jag vet inte varför jag la orden såhär från början, kanske var det bara en spontan sak eller så var det någon orsak, jag minns tyvärr inte o kommer nog inte sjunga om leaden nu då jag även får ändra körer vilket blir för mkt jobb.
Trummor kommenterades att de var uppbromsande, jag förmodar att det skulle vara raka slag istället då? Om jag inte minns fel började jag med raka slag men blev inte nöjd då allting blev lite för rakt så att säga.
Nivå på kören som räknar ned var lägre först, men det var då svårt att uppfatta vad de skanderade vilket gjorde hela grejen poänglös. Kanske kunde eq'at istället för att höja.
Vad gäller soundet på acken (stål) så kan jag bara instämma i att jag inte alls är nöjd men det är min utmaning det där i studion att få in schyst ackeljud. Förstår varför det finns så många exotiska sätt att spela in med alla möjliga mickar bakom o framför... det är inte lätt att få till ett schyst acke ljud helt enkelt o det är så märkbart också hur det låter i slutresultatet. Ska fortsätta labba med andra mickar m.m, rädd för att jag kanske måste skaffa en mer inspelningsvänlig gitarr också i framtiden. Min är mer en pa-gitarr tyvärr med både kropp o annat anpassat för uppjackning.
Länk: https://soundcloud.com/kristian-tigersoul/new-years-eve
palm:
Hej igen...
Även om du inte tänker göra om det så skall jag försöka förtydliga vad jag menade. Kan du kanske ändå ha glädje av i något annat sammanhang...
Its the evening OF ….blir lite hårt på något sätt
Snow is falling OUT…… samma sak där
Det var detta jag reagerade på. Lite ändrad melodi och betoning där så att de flöt ihop bättre hade gjort sig, tror jag.
/Palm
bjurte:
Låter bättre och bättre för varje mix tycker jag, nu är det bara Leadsången kvar som kunde göras en uns tydligare.. ;)
tigersoul:
--- Citat från: palm skrivet 02.01.2014, 14:02:15 ---Hej igen...
Även om du inte tänker göra om det så skall jag försöka förtydliga vad jag menade. Kan du kanske ändå ha glädje av i något annat sammanhang...
Its the evening OF ….blir lite hårt på något sätt
Snow is falling OUT…… samma sak där
Det var detta jag reagerade på. Lite ändrad melodi och betoning där så att de flöt ihop bättre hade gjort sig, tror jag.
/Palm
--- Slut citat ---
Då tolkade jag rätt! Jo det blir lite vasst där, det blev lite trixigt med melodin på de ställena men det skulle säkert gå att fila till det bättre. Som sagt så låter jag det nog vara nu dock då jag inte orkar dra igång en nyinspelning av körstämmor o allt med sambon så det får sitta som det gör nu, men tack för tipset o förtydligandet för framtiden!
--- Citat från: bjurte skrivet 02.01.2014, 14:11:15 ---Låter bättre och bättre för varje mix tycker jag, nu är det bara Leadsången kvar som kunde göras en uns tydligare.. ;)
--- Slut citat ---
Tackar! Ja den kanske kan bli ännu bättre men tror jag låter den vara nu av ovan orsaker!
Navigering
[0] Meddelandeindex
[*] Föregående sida