Forum > Demolåtar
Tigersoul - New years eve - 1F
tigersoul:
SE POST LÄNGRE NED FÖR UPPDATERAD INFO MEN SENASTE VERSIONEN AV LÅTEN FINNS ÄVEN HÄR UPPE.
Låtidé på hyfsat tidigt stadium. Tänkt försöka få klart den till nyårsafton men det ser mörkt ut med det, får inte tid nog i studion för att hinna med.
- Grovt arr bara än så länge, en idé om hur den kan komma att låta.
- Slasksång o slaskkörer som inte syncar särskilt bra, körstämmorna har fel text t.om sista ref'en (kopierade).
- Strängarna i slutet är bara en idé, vet inte riktigt hur jag ska utveckla arr'et genom låten, tar gärna emot förslag.
- Och så vidare... :P
- Gitarren tycker jag låter ren j---a skit men det blir inte bättre än så här, har en separat tråd ang gitarrinspelning.
Länk för ipad: https://soundcloud.com/kristian-tigersoul/new-years-eve
Lyrics:
It's the evening,
Of new years eve
I stand alone,
Looking out the window
The snow is falling,
Out - on the street
I dream away,
All the years that went by me
Chorus
Memories, of tears and joy,
Life is like a weave
If we could go back and change,
We would ruin it all
We need some faith
(that we'll once be complete)
I'm far away in,
My - vanished past
Though my friends,
Are all drinking and cheering,
Anticipation
Lies - in the air,
A crowd of voices,
Counting the seconds,
Chorus
Memories, of tears and joy
Life is like a weave
If we could go back and change
We would ruin it all
We need some faith
The sky is burning,
In - every hue,
The year is over,
A future is waiting,
I wonder if I have,
Done my best,
Mom would you still,
Be proud if you saw me
Chorus
Memories, of tears and joy
Life is like a weave
If we knew what lied ahead,
We would ruin it all
We need some faith
equality:
Det är snyggt men söker något som sticker ut från trots allt en vanlig ackordföljd. Gitarrljudet helt ok, kanske lite bumligt. Högpass från 60 Hz när de andra instrumenten kommer in och höja något vid transientfrekvenserna? Apropå gitarrinspelning brukar jag ha ett kort delay och ett reverb som går in från 200 Hz och använda stereomickar. Viktigast är nog gitarrmodell och nya strängar. Arrat fint men gillar inte stråkljudet. Körerna behöver limmas till något. Fin sångröst med mycket känsla som alltid!
MaxB:
Gitarren:
eq:a ev bort liite mer av basfrekvenser.
Lägg ett reverb som ger stereosvar
eq:a fram nån frekvens som ger briljans från gitarrsträngar.
Skönt piano och skönt hur det samverkar med allt det andra.
Skönt att höra din röst igen. Den borde också få lite stereospridning med ett stereoreverb.
tigersoul:
God kväll på er!
Verkar som att alla är överens om en högre skärning av låga frekvenser, skall se över detta för viss låter det lite bumligt faktiskt. Briljans har jag redan försökt peta in, uppenbarligen var jag för snål, tror jag låg runt 4-5khz någonstans, får titta igen på det! Kanske trycka dit en exciter istället?
Reverb med stereosvar, vet inte hur du tänker där men jag använder alltid reverb på stereo sendar, sen vet jag inte om det är någon särskild form av reverb du tänker på här? Tror jag för denna låt provade på Cubase nya reverb som medföljer, inte rattat något direkt på det smällde på en lämplig hall-inställning bara.
Vad gäller gitarrmodell är det inte mkt jag kan göra, men jag börjar känna det som att den gitarr jag har inte är något vidare att spela in av någon orsak. Kanske skulle satsa på en kamrat till denne som lämpar sig bättre för det, men hur vet man detta? Kan ju knappast be om att få låna en inspelningsstudio i musikaffären om man nu vill fundera ut en lämplig modell. Något att suga på, får nog allt försöka mjölka ut lite mer ur den jag har först, testa annan mic etc. Strängarna är något år gamla säkert, men inte så välanvända under den tiden.
Körer är som sagt slask deluxe, ska limma hop det snyggare o ev byta ut överstämman mot en kvinnostämma också.
Har snickrat vidare efter detta där jag lagt till nylongitarr (programmerad, fusk) som ligger o petar runt lite i sista versen. Har även dragit ned strängarna till en precis märkbar susning där bakom, hinner inte ladda upp denna nu o kanske petar lite mer innan jag så gör.
Tack för kommentarer! ;)
Emulator:
jaa...jag tycker det lät bra om musiken ändå. Inget som jag reagerade på alls, förutom de saker du själv nämnt.
din röst är intressant. Soft ton, lite laid back, men ganska vassa starter på orden. Du tänker nog inte på det, men det ger en intressant effekt. Ganska hårt "K" (ja, fast C...) i complete tex.
Gillar det, du kan nog accentuera det mer eller mindre för olika känslor.
Aningens ss-ig sång. jag skulle tro att LP vid 14 khx skulle ta bort 70% av det där.
lite mer kompressor på sången så det hörs lite tydligare tror jag skulle vara bra, för att lyfta upp lite snygga andningar och blåsljud och sånt.
Snyggt annars. Skall lyssna lite medans jag städar upp i studion sen, om jag hittar något annat eller kommer på något så hojtar jag till :)
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida