Forum > Färdiga produktioner
Asti - En stackares klagan (klar)
Asti:
tigersoul - Jag kontrollyssnar i PC-högtalarna efter att ha mixat i hörlurar.
Speciellt basen är svår att få rätt nivå på i hörlurar tycker jag.
Sången låter oftast tydligare i lurar än i högtalare....
Eddi - Jag läste det i Studio för ett antal år sedan, där en känd producent
berättade att han brukade testa hur det lät i en bergsprängare och i bilstereon.
slipperman - Jo, jag hör rätt stor skillnad beroende på om jag lyssnar i hörlurar,
i PC-högtalare eller i min Hi-Fi stereo. Använder oftast PC-högtalarna
för kontroll av ljudbilden, men det är nog mest för att det är enklast... :rolleyes:
Intressant att höra era reflektioner om lyssningskällans inverkan på ljudbilden.
Tyvärr har man ingen ljudisolerad studio med bra, "neutrala" referensmonitorer...
/Asti t.f. Ljudkällebedömare
tigersoul:
Instämmer med slipperman här. Ofta har jag också mixat i monitorer men sen spelat materialet i andra högtalare och fått en helt annan bild av hur det låter. Ett vanligt problem för min del är att studio monitorer är väldigt tydliga vilket gör att man lätt håller tillbaka på eq etc i allt för stor utsträckning för att det ska låta bra på "vanliga" högtalare.
Vet inte om man någonsin kommer ifrån det där klassiska provet att spela mixen på lite alla möjliga högtalare, det kan variera så fantastiskt mycket.
Asti:
--- Citat från: tigersoul skrivet 29.11.2013, 12:07:46 ---Instämmer med slipperman här. Ofta har jag också mixat i monitorer men sen spelat materialet i andra högtalare och fått en helt annan bild av hur det låter. Ett vanligt problem för min del är att studio monitorer är väldigt tydliga vilket gör att man lätt håller tillbaka på eq etc i allt för stor utsträckning för att det ska låta bra på "vanliga" högtalare.
Vet inte om man någonsin kommer ifrån det där klassiska provet att spela mixen på lite alla möjliga högtalare, det kan variera så fantastiskt mycket.
--- Slut citat ---
Man får kanske välja en ljudkälla, som man själv föredrar eller man
tror flest lyssnare föredrar, och optimera för den...?
tigersoul:
--- Citat från: Asti skrivet 29.11.2013, 12:49:00 ---
--- Citat från: tigersoul skrivet 29.11.2013, 12:07:46 ---Instämmer med slipperman här. Ofta har jag också mixat i monitorer men sen spelat materialet i andra högtalare och fått en helt annan bild av hur det låter. Ett vanligt problem för min del är att studio monitorer är väldigt tydliga vilket gör att man lätt håller tillbaka på eq etc i allt för stor utsträckning för att det ska låta bra på "vanliga" högtalare.
--- Slut citat ---
--- Slut citat ---
Jag har tänkt den tanken, men då får man ju en färgad mix istället som kanske låter rent SKIT på ett system som är "åt andra hållet" kurvmässigt. Den enda lösning jag har hitills är att lyssna främst på monitorerna men även ta med i beräkningen hur andra högtalare påverkar till viss del för att hamna i "the golden middle line" på något sätt.
Asti:
--- Citat från: tigersoul skrivet 29.11.2013, 12:55:56 ---
--- Citat från: Asti skrivet 29.11.2013, 12:49:00 ---
--- Slut citat ---
--- Slut citat ---
Jag har tänkt den tanken, men då får man ju en färgad mix istället som kanske låter rent SKIT på ett system som är "åt andra hållet" kurvmässigt. Den enda lösning jag har hitills är att lyssna främst på monitorerna men även ta med i beräkningen hur andra högtalare påverkar till viss del för att hamna i "the golden middle line" på något sätt.
--- Slut citat ---
Ja, som varande svenskar är det väl bäst att vi gör en "lagom-mix" som vi tror passar alla! :)
Nejdå, vi har väl alla våra personliga favorittillvägagångssätt som funkar tillräckligt bra för var och en.
Jag brukar som sagt mixa i hörlurar och försöka ta hänsyn till egenskaper som jag av erfarenhet vet låter annorlunda i externa högtalare.
Sedan är det ju en annan sak att jag skulle vilja kunna mer om mixning och mastring. Men det kanske man lär sig mer om någon gång...?
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida