Forum > Färdiga produktioner

Asti - En stackares klagan (klar)

<< < (8/11) > >>

Tokai:
Ja det är bättre nu på trumfronten. Fast jag skulle fortfarande vilja att du fimpar några av virvelslagen i verserna, tror det blir luftigare då - och svängigare.
Ang lyssning känner jag igen problemen. Förvånad att du använder PC-högtalare. Såna kan man kanske ha som komplement. Själv har jag problem med dom aktiva högtalarna, dom är säkert inte bra, jag förstår mig inte på dom. Nu har jag hifi- högtalarna bredvid och altererar mellan bägge. Hörlurar endast för korrigeringar (oljud etc). "Mp3 hörlurar" för att kolla in basen. Det är en svår balansgång. Bästa är nog att referenslyssna på annan s.a.s kommersiell musik.

Asti:

--- Citat från: Tokai skrivet 29.11.2013, 19:09:42 ---Ja det är bättre nu på trumfronten. Fast jag skulle fortfarande vilja att du fimpar några av virvelslagen i verserna, tror det blir luftigare då - och svängigare.
Ang lyssning känner jag igen problemen. Förvånad att du använder PC-högtalare. Såna kan man kanske ha som komplement. Själv har jag problem med dom aktiva högtalarna, dom är säkert inte bra, jag förstår mig inte på dom. Nu har jag hifi- högtalarna bredvid och altererar mellan bägge. Hörlurar endast för korrigeringar (oljud etc). "Mp3 hörlurar" för att kolla in basen. Det är en svår balansgång. Bästa är nog att referenslyssna på annan s.a.s kommersiell musik.

--- Slut citat ---
Få se om jag orkar ge mig på trummorna igen....men du har säkert rätt!
Jag har aktiva monitorer, men dom låter inte bra i min "studio". Blir överdriven bas
och för "burkigt", bumligt ljud. Tror att det har delvis med rummet att göra.
Hörlurarna tycker jag funkar bra för att bl.a. kontrollera separationen av instrumenten
och få en bra bredd i mixen. Men idealet är förstås att ha bra monitorer i en bra studio!  :)

Wernborg:
Skulle passa till vilken Peter Birro-tv-serie som helst. Lite halvalkoholiserat förortskta tongångar.

Stort medhåll om trummorna. Tämligen statiska. Fortfarande efter ändringar.

Svårt utan vettiga loopar eller tillgång till trummis, men lite jazzigare spel överlag på trummorna ligger på min önskelista.

Riktigt cool låt. Gitarrtemat är makalöst bra.

Kändes som det fattades fyra takter i slutet för att det skulle gå "jämnt upp". Blev lite avhugget.

Tokai:

--- Citat från: Asti skrivet 29.11.2013, 19:58:44 ---
--- Citat från: Tokai skrivet 29.11.2013, 19:09:42 ---
Tror att det har delvis med rummet att göra.

--- Slut citat ---

Rummet ja. Min "studio" är det klassiska sovrummet. (sover i vardagsrummet). Bokhyllar med böcker i oordning, för att skapa mindre reflexioner, några madrasser bakom högtalarna - väldigt amatörmässigt. Men va fan ska man göra? Är ingen akustikexpert precis.
Rummet är nog tyvärr viktigare än modellen på högtalarna.
--- Slut citat ---

tigersoul:

--- Citat från: Asti skrivet 29.11.2013, 13:33:10 ---Ja, som varande svenskar är det väl bäst att vi gör en "lagom-mix" som vi tror passar alla!  :)
Nejdå, vi har väl alla våra personliga favorittillvägagångssätt som funkar tillräckligt bra för var och en.
Jag brukar som sagt mixa i hörlurar och försöka ta hänsyn till egenskaper som jag av erfarenhet vet låter annorlunda i externa högtalare.
Sedan är det ju en annan sak att jag skulle vilja kunna mer om mixning och mastring. Men det kanske man lär sig mer om någon gång...?

--- Slut citat ---

Det måste ju ändå finnas någon slags magi vi inte har tillgång till riktigt då de flesta komersiella mixar tycks låta bra på de flesta uppspelningar. Så hur f-n gör de, någon som vet? För jag tycker då inte det är lätt och jag tror inte det ligger i att de har monitorer för 15.000 styck för så mycket kan det ju inte ligga i det.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion