Forum > Färdiga produktioner

Tigersoul - Livets krig

<< < (4/6) > >>

Plinka:
Den har en refräng som sätter sig i huvudet! Och du har ju sååå bra sångröst!
Den är riktigt bra, skulle vara spännande att höra hur det blev med en mer vrålande smärtande röst(mer reverbad) som ylar refrängen lång bakom leadrösten.
Delayet på slutet av raderna är snyggt, ev kan man peta med att inte ha det på varje rad...men det är bara bagateller...

Wernborg:
Jättebra låt. Strålande arr, och helt rätt attityd i sången.

Jag håller med flera om att basen är för maskinell. Mjuka till arret på den, eller spela på elbas tycker jag. Gitarr- och sångsounden är alldeles för murriga för min smak. Låter i mina öron inte retro utan mer "dåligt" inspelade bara. Gissar dock att det är efterbehandlingen/mixen som är boven för du kör väl mjukvara på gitarren och sången oprocessad in på "band"? Distad sång är en god idé med det låter som att du gröpt ur alldeles för mycket.

Innan du går för långt med denna, så kanske en idé vore att höja den fem-sex tonsteg för att öka ångesten ytterligare i refrängen. En sån här text ska kämpas fram!!

Skitbra grund! Jobba på!

tigersoul:
Svar till alla i klump  :wub:

Uppdaterat

Suttit i flera timmar med basen o inte hittat några lösningar jag verkligen är nöjd med.  :( Jag började med att byta den helt mot något som är mer elbasigt i soundet (det är dock en vanlig fretless o inte en synth) men det fungerade INTE bra. Låten blev tunn och någonting skar sig med de ganska kalla elektroniska pad'arna som ligger o susar där uppe. Jag började ändra runt på andra sätt istället och kokade ihop någon slags mellanlandning som behåller basen men ändrar dess karaktär något o skapar ännu mer dynamik i låten. Dock tycker jag nu att vers 2 o brygga blir allt för lika varandra då båda blir ett uppbrott?

Ändrade även en del andra nivåer, men jag tror inte jag är hemma än med basen, dock hittar jag inga lösningar ikväll :(

Vad gäller sound på elgitarr, det är första bästa patch i amplitube bara, ingen kärlek lagd där än så länge. O sen en ADT bara efter det i princip för bredd. Den kan definitivt bli argare o mindre murrig.

Sången, inte mkt engagemang på detaljerna effektmässigt där heller ännu, tänkte titta mer på det efter jag lagt klart grunden o fått dit skarpa vocals då jag inte riktigt vet än hur jag ska variera melodin ev i refrängen m.m

Att höja några halvtoner är en idé, jag utgick från en väldigt låg tonart för att få ett murrigt melankoliskt sound i verserna men det gör också att inte heller refrängerna kommer så högt o när man skriker så här högt kan man gott ta sig ganska högt upp.... Funderar dock på om jag ISTÄLLET för att ändra tonart ska lägga om melodin fr.om andra eller sista refrängen till något som går högre upp o trycka på som fan. Alt 3: göra en modulering. Alla dessa alternativ...

I övrigt stora hatten av för alla lovord om sångröst, arr o låtidé, tackar lika ödmjukt varje gång  :wub:

--- Citera ---vrålande smärtande röst(mer reverbad) som ylar refrängen lång bakom leadrösten
--- Slut citat ---

Spännande förslag ;)

Länk: https://soundcloud.com/kristian-tigersoul/livets-krig

tigersoul:
Ändrad bas i verserna, vad tror ni om något mer åt det här hållet? Inte bytt patch på basen dock överväger att även göra det men började med själva kompet som gett mig problem minst sagt. Lite tjutande sologitarr på slutet också.

Ingen ny sång, en del väg kvar att köra på denna låt.

Länk: https://soundcloud.com/kristian-tigersoul/livets-krig

tigersoul:
4A

Lagt om alla vocals till "skarpt läge" men behöll några fraser här o var i refrängen faktiskt då de inte blev nämnvärt bättre av omsjungning. Spetsat till trummorna lite, ändrat slutet och lite annat smått o gott med nivåpill m.m

Kommentarer kommentarer börjar det likna något?

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion