Forum > Demolåtar

pxm - "Some Noodling"

<< < (2/3) > >>

Wernborg:
Ok, har lyssnat och har några tips efter min smak.

Trummorna och sologitarren skulle nog funka bättre helt utan kompgitarren. Den där cut-and-paste industri-elektro-kompgitarren med alldeles för många siffror i ackorden kunde man bygga något riktigt elakt av i en hel annan stil.  :D

Ett vilsammare ackordspel tror jag skulle lyfta fram ditt solospel. Jag gissar att det kan låta jazzigare om du är mer omväxlande i rytmiken på kompgitarren. Här och där nån synkop. Ibland bara slå an ackordet och låta det ringa takten ut etc.

När det gäller ackordbiten skulle jag önska mig tydligare ackord med färre färgningar. Personligen uppfattar jag bara dissonanta ackord nu och jag får inte vila någonstans.

Ska det bara vara en improvisation. Inget tema?

Rock on!

pxm:
Jag vet inte vad jag skall göra med den ännu, som sagt nu är ackorden bara fullständig kvintsekvens..
Man brukar väl bara improvisera till det, om man nu ö h t ens använder progressionen..Det är ingen riktig ackordsföljd
Jag ville bara improvisera litet och kom inte på något eget, något annat så det fick bli basic´s....
Nja, jag fick ingen självklar melodi i huvudet när jag improviserade..

Jag kan ju bygga om ackordföljden och komponera ett head..Vi får se, jag skall ha det åtanke vid nästa låt jag gör, bara bas och trummor, kanske något enstaka ackord här och var.. Skall fundera på hur man kan lägga upp det, tar ett tag, jag har andra saker att spela, collabs och liknande som får komma före.

Synkoper och anticipitationer vill man eftersträva, men trummorna är en vanlig presets från studiodrummer...Skall kanske ta och programera egna i GrooveAgent.
Jag tar råden med mig för nästa låt jag skall göra.....måste fundera litet först bara....annars blir det ännu en reharmoniserad blues :lol: :lol:

Jo-alla ackorden diatoniska till Melodisk moll har en viss dissonant.....Det håller musiken i rörelse hela tiden.....

mvh

mvh

Wernborg:

--- Citat från: pxm skrivet 01.10.2013, 13:54:27 ---Synkoper och anticipitationer vill man eftersträva, men trummorna är en vanlig presets från studiodrummer...Skall kanske ta och programera egna i GrooveAgent.

--- Slut citat ---
Jag pratar om kompgitarren. Trummorna funkar hur bra som helst.

tigersoul:
Jag syftade till din musik generellt pxm ;) men visst tillhör nog det här det vanligare av dina alster förvisso det stämmer, fast jag är nog inte beredd att kalla det "vanlig kaka" förrän jag får höra något från dig i G dur *skratt*

Rattlesnake:
Jag tycker så här.

Du följer dina modeller och hävdar envist att du "gör rätt", "följer receptet" men återigen blir resultatet mest bara skumt. Varför?

Jag undrar hur många av dina förebilder som visste ens en hundradel av musikteorin du besitter. Men trots det kunde de väl skapa vacker och spännande musik? Hur kan det komma sig?

Om målet för analysen är att knäcka koden för att kunna reproducera den på ett lyckosamt sätt, så tror jag man går bet. Jag kommer osökt att tänka på de svenska musikprofessorerna på 60-talet som i harmonianalys trodde sig ha svaret på Beatles storhet . Kunde någon av dem sedan göra låtar som Beatles' lyssnare kunde uppskatta? Nä, skulle inte tro det. Musikalitet/snille låter sig inte fångas på det sättet. Jag tror det enda sättet är att leta något nytt, testa idéer och lyssna. Hitta en känsla. Lyssna, återigen. Lära sig var ramarna går, så man märker när och var man kan gå utanför. Men man kan inte vara utanför hela tiden, då orkar knappt någon ta till sig musiken. Exempel: En färgning av ett ackord i en sekvens kan vara genial, men är det bara färgningar så blir det ingen substans. Som att laga mat med bara kryddor. 

En sista moralkaka i denna recepttråd. Tänk på att det kanske inte är många som hänger med på det musikteoretiska fikonspråket. Jag tror fler än jag associerade till en bimbo i beskrivningen"improvisation över en vamp med fullständig kvintsekvens".  :D

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion