Forum > Demolåtar

Rattle & Marre - Valan II

(1/6) > >>

Rattlesnake:
Så blev det då en fortsättning på Valan, en låt som jag och Marre gjorde för flera år sedan. En tonsättning av några verser ur Eddan, Valans spådom (Völuspa). Fick redan då idéer på en fortsättning, men har inte lyckats få ihop det till något som låter vettigt förrän nu.

Valan II är egentligen en prequel, eftersom detta är de absolut första raderna i Völuspa. Det är en annan melodi, eftersom jag upplever satsmelodierna helt olika beroende på vilken av verserna man läser. Vet inte om det har med översättningen att göra eller om det är versmåttet i sig.

Naturligtvis fick Marre gestalta Valan även denna gång, och lyckligtvis ställde hon upp.

Ja, då är frågan -
Funkar arr och mix? 

Hören mig alla
 heliga släkten,
 större och smärre
 söner av Heimdall;
 du vill ju, Valfader,
 att väl jag täljer
 forntida sägner,
 de första, jag minnes

Dividend:
Du har en dålig översättning tror jag, originalet (det fornordiska, isländska) versmåttet är fornyrdislag. Är väldigt osäker på om texten följer det.

Lyssnat nån gång och det låter bra. Mycket mer realistiskt sound än förra. Vilka pluggar ingår? Fiolen som solar låter extremt realistiskt även om jag inte lyssnat jättenoggrannt ännu.

Får nog återkomma med mer uttömmande skriverier. Marre sjunger versen bra :)

Voluspa börjar ju annars med nåt i stil med: (från huvudet)

Arla i urtid
fanns ingenting
ej sand ej hav ej svala vågor
det fanns ett omättligt gap [ginnungagap]
gräs fanns det icke

:D

Tror inte det var med i förra (?) :)

Edit: Jo, det var det ju.. Så jag vet inte vad jag svamlar om :)

Plinka:
Åh vad glad jag blir, ni är så duktiga bägge två!!
Arret har du gjort jättebra, och vilka rysningar jag fick när kören kom in följt av en soloviolinist ;)
Och trots det rätt dynamiska arrangemanget med mycket som händer så drunknar inte Marre bort utan man kan faktiskt höra tydligt vad hon sjunger  :)

Marruschkka:

--- Citat från: Plinka skrivet 19.09.2013, 09:37:43 ---Åh vad glad jag blir, ni är så duktiga bägge två!!
Arret har du gjort jättebra, och vilka rysningar jag fick när kören kom in följt av en soloviolinist ;)
Och trots det rätt dynamiska arrangemanget med mycket som händer så drunknar inte Marre bort utan man kan faktiskt höra tydligt vad hon sjunger  :)

--- Slut citat ---

Visst är arret grandiost, med så många fina nyanser, storslaget och med en sån dynamik, så det är en sann njutning att fått vara med om denna del 2 ur Eddan :wub:

Tack Plinka, du är inte så dålig själv  ;) :P

Jag tycker musiken är underbar!
Tack Rattle.

Divi: jodå, nog har jag sjungit om "Arla i urtid..." i del 1 av Valan, så var det ju. Så roligt att du  gillar det här stycket oxå :D
Jag tycker ljudbilden är ännu snyggare i den här andra delen, bättre ljudbibliotek antar jag?

/Marre

Jocke:
Oj så mäktigt! :) Storslaget och effektfullt arr och Marre sjunger med stor auktoritet! Ska malla på rejält när jag får tillfälle (lyssnar i lurar nu...). Hade varit underbart att få höra med stor orkester. Vid de få tillfällen jag hört symfoniorkester har jag nästan trillat baklänges av hur jäkla högljudda de är... Märkligt att folk spelar "seriös" musik så försynt hemma...  :wacko: Låter riktigt bra om detta! :)

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion