Forum > Demolåtar

Rattle & Marre - Valan II

<< < (6/6)

Marruschkka:

--- Citat från: Rattlesnake skrivet 24.09.2013, 16:44:14 ---
--- Citat från: Freddy skrivet 23.09.2013, 09:42:16 ---Bra orkestrering och avslutningen var det jag gillade absolut mest. Skulle nog funka även instrumentalt.

Kördelen då Marre sjunger med var också bra!

Sången tycker jag ibland känns lite väl darrig eller för mycket snabba vibraton. Jag skulle hellre vilja ha rena långa toner på sången. Men det kanske är smaksak.

Intressant lyssning som jag följde hela vägen, dock vet jag inte om låten i sig bär fler lyssningar.

--- Slut citat ---
Tack Freddy, kul att det gillas! Vet att du brukar reagera om något är snett med mix och mastring, så jag antar att den biten också är OK.

Sångvibrato är ett intressant ämne. Jag minns att jag reagerade något liknande första gången jag hörde Marre, men jag har lärt mig att uppskatta finessen med det uttryckssättet. Det är ju så, att en rak ton skapar ett helt annat uttryck än en med vibrato. Jag jämför effekten med stråkinstrument. Ber du en violinist spela en ton helt utan vibrato, låter det inte fiol längre, utan snarare nyckelharpa. En cello utan vibrato får något medeltidsaktigt över sig och låter nästan som viola da gamba (som hade bandad hals) En sångerska som sjunger en rak ton utan vibrato låter antingen lite falsk, eller autotunad tycker jag. Men kanske för att jag har vant mig vid att en bra sångerska ska ha vibrato.

--- Slut citat ---

Intressant ämne detta med vibrato måste jag säja. Jag märker själv att när det gäller pop/rock så lägger jag mest vibrato på slutänden, medan jag i klassiskt och visor breder ut vibraton över nästan hela tonerna, kan bero på att det är mer legato i den sistnämnda musiken...lååånga toner..som jag automatiskt färgar för att få mer pondus, kraft, inte helt medvetet alla gånger, men nåt sånt är det nog. Jag märker själv skillnaden här. I det här stycket är det en uråldrig spåkvinna som uttalar sina profetior, kändes tungt att markera tonerna som jag gjorde. Jag kanske i själva verkat vill vara en altfiol..eller cello?!  :rolleyes: Kul med tankar kring detta! Tack för det Freddy, Rattle & Divi.

--- Citat från: Tokai skrivet 24.09.2013, 21:12:20 ---Tycker det är lite kul att harmisarna är rätt så klassiskt pop (i mitt öra) Kanske bara jag som hör lite Brian Wilson eller Phil Spector? Marres röst är strålande, kraftfull, tydlig, även om jag  tycker att den ibland är lite för dynamisk, kanske kompression (eller mer) kan hålla ihop det mer?
Har kanske att göra med att musiken känns högre i volym än sången?
Återigen en beundransvärt stycke musik från dig. Kan inte säga så mycket om det orkestrala vad gäller komposition o.dyl., men det låter suveränt i mina öron hur som helst!

--- Slut citat ---

Tokai, tack för dina tankar, men tror Rattle har gjort det medvetet  dynamiskt genom att klippa upp sångsekvenser och förstärka delar av dem.

Visst är det ett fantastiskt stycke, jag håller med dej om detta, och jag skulle faktiskt vilja vara den där allomvetande spåkvinnan i nån musikal eller liknande episkt musiksammanhang, jag lovar :P

/Marre

Navigering

[0] Meddelandeindex

[*] Föregående sida

Gå till fullversion