Kontrollrummet

Rattle & Marre - Valan II

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Så blev det då en fortsättning på Valan, en låt som jag och Marre gjorde för flera år sedan. En tonsättning av några verser ur Eddan, Valans spådom (Völuspa). Fick redan då idéer på en fortsättning, men har inte lyckats få ihop det till något som låter vettigt förrän nu.

Valan II är egentligen en prequel, eftersom detta är de absolut första raderna i Völuspa. Det är en annan melodi, eftersom jag upplever satsmelodierna helt olika beroende på vilken av verserna man läser. Vet inte om det har med översättningen att göra eller om det är versmåttet i sig.

Naturligtvis fick Marre gestalta Valan även denna gång, och lyckligtvis ställde hon upp.

Ja, då är frågan -
Funkar arr och mix? 

Hören mig alla
 heliga släkten,
 större och smärre
 söner av Heimdall;
 du vill ju, Valfader,
 att väl jag täljer
 forntida sägner,
 de första, jag minnes

DON'T PANIC


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Du har en dålig översättning tror jag, originalet (det fornordiska, isländska) versmåttet är fornyrdislag. Är väldigt osäker på om texten följer det.

Lyssnat nån gång och det låter bra. Mycket mer realistiskt sound än förra. Vilka pluggar ingår? Fiolen som solar låter extremt realistiskt även om jag inte lyssnat jättenoggrannt ännu.

Får nog återkomma med mer uttömmande skriverier. Marre sjunger versen bra :)

Voluspa börjar ju annars med nåt i stil med: (från huvudet)

Arla i urtid
fanns ingenting
ej sand ej hav ej svala vågor
det fanns ett omättligt gap [ginnungagap]
gräs fanns det icke

:D

Tror inte det var med i förra (?) :)

Edit: Jo, det var det ju.. Så jag vet inte vad jag svamlar om :)
« Senast ändrad: 19.09.2013, 02:31:00 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Åh vad glad jag blir, ni är så duktiga bägge två!!
Arret har du gjort jättebra, och vilka rysningar jag fick när kören kom in följt av en soloviolinist ;)
Och trots det rätt dynamiska arrangemanget med mycket som händer så drunknar inte Marre bort utan man kan faktiskt höra tydligt vad hon sjunger  :)
Plinkar på en låt...


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Åh vad glad jag blir, ni är så duktiga bägge två!!
Arret har du gjort jättebra, och vilka rysningar jag fick när kören kom in följt av en soloviolinist ;)
Och trots det rätt dynamiska arrangemanget med mycket som händer så drunknar inte Marre bort utan man kan faktiskt höra tydligt vad hon sjunger  :)

Visst är arret grandiost, med så många fina nyanser, storslaget och med en sån dynamik, så det är en sann njutning att fått vara med om denna del 2 ur Eddan :wub:

Tack Plinka, du är inte så dålig själv  ;) :P

Jag tycker musiken är underbar!
Tack Rattle.

Divi: jodå, nog har jag sjungit om "Arla i urtid..." i del 1 av Valan, så var det ju. Så roligt att du  gillar det här stycket oxå :D
Jag tycker ljudbilden är ännu snyggare i den här andra delen, bättre ljudbibliotek antar jag?

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Oj så mäktigt! :) Storslaget och effektfullt arr och Marre sjunger med stor auktoritet! Ska malla på rejält när jag får tillfälle (lyssnar i lurar nu...). Hade varit underbart att få höra med stor orkester. Vid de få tillfällen jag hört symfoniorkester har jag nästan trillat baklänges av hur jäkla högljudda de är... Märkligt att folk spelar "seriös" musik så försynt hemma...  :wacko: Låter riktigt bra om detta! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja kompositionen låter riktigt bra Marre ligger perfekt. Möjligen för att komma med någonting så skulle basfrekvenserna upp något innan 218. Soloviolinen är helt perfekt.
Riktigt riktigt bra det här :)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Dividend
Det är Brates översättning. Tror jag använde Collinders förra gången. Vi får väl köra originalspråk nästa gång, eller hur Marre?  ;)

Jo, jar skaffat några nya pluggar billigt. Soloviolinen är en ny plugg från en ny aktör - Simple Sam's samples "Signor Paganini". Kostar bara en hundring att ladda ner, haken är att det bara ett instrument med en enda artikulation. Men en tusan så välgjord one trick pony. Har också använt Pocket Blakus solocello, en gratisplugg faktiskt, och Chapman trumpet från Embertone, lika naturlig, inte lika mångsidig som sample modelling, men väldigt mycket billigare. Dock inte helt 100 i pitchen. Körde den genom autotuner men tycker det låter lite falskt ändå. Vilket riktiga trumpeter plägar göra, iofs. 

I övrigt är det Vienna. Brasset är Vienna blandat med Garritan. Var och en för sig låter de sådär men kompletterar varann bra. Slagverk EWQLSO.

Körerna sjunger jag och Marre, uppblandat med röster från Requiem light.

Plinka
Tack!
För att få sången att bli så tydlig som möjligt har jag klippt upp den i många snuttar och förstärkt partierna olika mycket. Mycket enklare och visuellt tydligare än att automatisera, tycker jag.
Jocke

Tack, kul.
ja, visst är det häftigt med dynamiken i en riktig symfoniorkester. Jag har precis bokat biljett till ett evenemang som heter"Score", tv-spelsmusik framförd av symfoniorkester. Det tror jag blir en häftig upplevelse. B)

Eddi
Mm, Marre låter lysande här. Var osäker på om fiolen skulle uppfattas som naturlig eller för snabb, men jag tror att en bra violinist nog fixar dessa sk rullstråk utan problem.
Basarna var jäkligt svårtyglade denna gång. De spelar på tre sätt, och ibland i oktav med cello, så det är svårt att få balansen bra här. Går nog att fila lite mer här, ja.
DON'T PANIC


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa

Plinka
Tack!
För att få sången att bli så tydlig som möjligt har jag klippt upp den i många snuttar och förstärkt partierna olika mycket. Mycket enklare och visuellt tydligare än att automatisera, tycker jag.

Funkar bra ju, bra tips att ta med sig in i studion vid behov alltså  ;)
Plinkar på en låt...


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil

Tack, kul.
ja, visst är det häftigt med dynamiken i en riktig symfoniorkester. Jag har precis bokat biljett till ett evenemang som heter"Score", tv-spelsmusik framförd av symfoniorkester. Det tror jag blir en häftig upplevelse. B)


Det där verkar vara en skön kulturkrock... "eliten" rynkar säkert näsan men det kan nog bli riktigt spännande! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Så snyggt och mäktigt. Fantastiska ljud, sång och körer. Imponerad var ordet.  :) :) :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Jag sa det i nån annans tråd ..gick mycket konsert förr i tiden :)..Detta låter som om jag satt i konserthallen i lyssnande stund mycket nice..Än mer nice med underbar sång därtill...I mina lurar så låter sången liiite låg.. Men det gör inte såå mycket igentligen det är ju bara liiite för låg..Bra jobbat!! B)


Lazarus

  • Gäst
Wow!

Sån här typ av musik har en förmåga att kännas "överdriven" och barnsligt pompös tycker jag, men ni har verkligen lyckats få det att låta bra.

Stort + till kören.

Mvh
Lazarus


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Imponerande Sound, pluggarna blir barra bättre och bättre, är lixom dom andra jäkligt impat av solo-felan..
Marre sjunger bra som alltid, gillar när det blir lite jazzigare emellanåt, Bra komposition.
Texten blir kanske lite tradig, men va fn.. den funkar.. ;)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Låter alldeles utmärkt! Bra ljud bra arr bra sång!
Har eg inget att kommentera ... kanske lite vass överlag i min lyssning?

/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 637
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jättebra det här! Fin orkestrering och sång och mycket snyggt violin-solo!
Kören låter ju också riktigt bra. Det enda lilla negativa jag reagerade på var
att det lät lite "bumligt" om basfiolerna mot slutet...
Spännande att det går att komma över så välljudande pluggar för så liten peng!
/Asti t.f. Smålänning
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Så snyggt och mäktigt. Fantastiska ljud, sång och körer. Imponerad var ordet.  :) :) :)
/Roffe H

Visst är musiken vacker, tackar :)
Jag sa det i nån annans tråd ..gick mycket konsert förr i tiden :)..Detta låter som om jag satt i konserthallen i lyssnande stund mycket nice..Än mer nice med underbar sång därtill...I mina lurar så låter sången liiite låg.. Men det gör inte såå mycket igentligen det är ju bara liiite för låg..Bra jobbat!! B)

Jag tycker sången kommer fram fint här, i mina lurar iaf, men kanske att nån annan tycker som du, återstår att se. Tack :)
Wow!

Sån här typ av musik har en förmåga att kännas "överdriven" och barnsligt pompös tycker jag, men ni har verkligen lyckats få det att låta bra.

Stort + till kören.

Mvh
Lazarus

Vad skoj att det inte låter larvigt, själv är jag som förhäxad av Rattles musik i denna genre  :P

Tack!
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Jättebra det här! Fin orkestrering och sång och mycket snyggt violin-solo!
Kören låter ju också riktigt bra. Det enda lilla negativa jag reagerade på var
att det lät lite "bumligt" om basfiolerna mot slutet...
Spännande att det går att komma över så välljudande pluggar för så liten peng!
/Asti t.f. Smålänning


Bra ljudpluggar, håller med verkligen, tänk vad man kan göra om man har the skills :wub:

Jag tackar oxå Asti :rolleyes:
Låter alldeles utmärkt! Bra ljud bra arr bra sång!
Har eg inget att kommentera ... kanske lite vass överlag i min lyssning?

/G

Tack du, Rattle får kommentera vidare!
Imponerande Sound, pluggarna blir barra bättre och bättre, är lixom dom andra jäkligt impat av solo-felan..
Marre sjunger bra som alltid, gillar när det blir lite jazzigare emellanåt, Bra komposition.
Texten blir kanske lite tradig, men va fn.. den funkar.. ;)

Hihi..men det är ju gamla Eddan, texten är urgammal och tradig, vad ska man göra?! :D
Skoj att du gillar helheten ändå, det gör ju jag oxå :D

/Marre

https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Vilket piano är det? Låter bra i mixen.
Snyggt reverb på Marres röst.
Tankar om kompositionen:

Förutom samspelet (oboe och kontrafagott (?)) som återkommer några gången tycker jag stämföringen är mer filmisk än "klassisk". Dememellan finns det utrymme för kontrapunktiska strukturer. Resten av kompositionen (fram till 2:30 ca) är homofon och har en leadstämma (som skiftar mellan marre och högt stråk).

Nu är det väl kanske så du vill ha det, men det hade varit intressantare om du utvecklat samspelet på träblåset till resten av orkestern. Kanske dock på ett mer subtilt sätt när marre sjunger :) Kan lätt bli kajko annars.

Soloviolinen är vacker, men sen återkommer allting till samma ABABAB struktur. (fast utan Marre på sång på A)

Efterfrågar alltså mer polyfonisk struktur och mindre unison effektfullhet (stråket spelar samma melodi som precis sjungits i princip), men det är kanske inte dit du vill ta ditt stycke.

Bra låter det i alla fall, jättebra sjunget av Marre och jävligt snyggt sound, på reverb sång och orkester.

Edit: Ska tillägga det att stycket i övrigt är mycket effektfullt orkestrerat. De 4 min går väldigt snabbt :)
« Senast ändrad: 21.09.2013, 22:22:57 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Girly

Vackert och mäktigt på samma gång!
Kul med musik utöver det 'mainstreama'  :)
Bra gjort båda!
/Girly
Spotify - Heartbeat Inverted *** SoundCloud - Lena Lannergren *** YouTube - Lena Lannergren


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Så snyggt och mäktigt. Fantastiska ljud, sång och körer. Imponerad var ordet.  :) :) :)
/Roffe H
Oj, bara superlativ! Ja, man får tacke!  :wub:


Jag sa det i nån annans tråd ..gick mycket konsert förr i tiden :)..Detta låter som om jag satt i konserthallen i lyssnande stund mycket nice..Än mer nice med underbar sång därtill...I mina lurar så låter sången liiite låg.. Men det gör inte såå mycket igentligen det är ju bara liiite för låg..Bra jobbat!! B)
Kul! Ja, vi vill ju skapa illusionen av att lyssnaren sitter framför en orkester, så nivåerna mellan instrument och sång har jag försökt balansera så. I en popmix skulle nog sången vara lite högre, men här tror jag att man tappar illusionen av konsert om man höjer mer. Tack för lyssning och kommentarer!

Wow!

Sån här typ av musik har en förmåga att kännas "överdriven" och barnsligt pompös tycker jag, men ni har verkligen lyckats få det att låta bra.

Stort + till kören.

Mvh
Lazarus
Tack så väldans. Ja, jag var livrädd att det skulle uppfattas som pompöst så det glädjer mig att du inte tyckte det. Och att du gillar kören. Det var inte det lättaste att hitta rätt nivåer mellan samplingar, Marres altröst och mitt brummande...

Imponerande Sound, pluggarna blir barra bättre och bättre, är lixom dom andra jäkligt impat av solo-felan..
Marre sjunger bra som alltid, gillar när det blir lite jazzigare emellanåt, Bra komposition.
Texten blir kanske lite tradig, men va fn.. den funkar.. ;)
Tack Bjurte,
ja, texten är ju mossig rent ut sagt, och så upprepas varje förstarad tre gånger (ett sätt att tonsätta text som är inspirerad av Purcells operor tror jag).
Paganinipluggen är kul. Man kör in ett 80-talsarpeggio så låter man som värsta virtousen...

Låter alldeles utmärkt! Bra ljud bra arr bra sång!
Har eg inget att kommentera ... kanske lite vass överlag i min lyssning?

/G

Tackar Gurano. Har inte vässat nånting förutom ett par dB vid 6khz Marres sång, alla orkesterljud är out of the box + reverb.

Jättebra det här! Fin orkestrering och sång och mycket snyggt violin-solo!
Kören låter ju också riktigt bra. Det enda lilla negativa jag reagerade på var
att det lät lite "bumligt" om basfiolerna mot slutet...
Spännande att det går att komma över så välljudande pluggar för så liten peng!
/Asti t.f. Smålänning

Hej Asti,
Ja, basarna har fler reagerat på, en artikulation (sustains) verkar vara högre än de två som spelar i början (legato och pizzicato).

Mm, jag tycker det är kul att leta tips om billiga pluggar på nätet. Signor Paganini är ett fynd, och cellon (Pocketblakus) är helt otroligt bra för att vara helt gratis, legatot skåpar ut det mesta annat jag har hört. Brasklapp: kan vara så att dessa pluggar kräver en fullversion av Kontakt 4 eller 5.

Vilket piano är det? Låter bra i mixen.
Snyggt reverb på Marres röst.
Tankar om kompositionen:

Förutom samspelet (oboe och kontrafagott (?)) som återkommer några gången tycker jag stämföringen är mer filmisk än "klassisk". Dememellan finns det utrymme för kontrapunktiska strukturer. Resten av kompositionen (fram till 2:30 ca) är homofon och har en leadstämma (som skiftar mellan marre och högt stråk).

Nu är det väl kanske så du vill ha det, men det hade varit intressantare om du utvecklat samspelet på träblåset till resten av orkestern. Kanske dock på ett mer subtilt sätt när marre sjunger :) Kan lätt bli kajko annars.

Soloviolinen är vacker, men sen återkommer allting till samma ABABAB struktur. (fast utan Marre på sång på A)

Efterfrågar alltså mer polyfonisk struktur och mindre unison effektfullhet (stråket spelar samma melodi som precis sjungits i princip), men det är kanske inte dit du vill ta ditt stycke.

Bra låter det i alla fall, jättebra sjunget av Marre och jävligt snyggt sound, på reverb sång och orkester.

Edit: Ska tillägga det att stycket i övrigt är mycket effektfullt orkestrerat. De 4 min går väldigt snabbt :)
Pianot är Sampletekks Black grand, det jag brukar använda. Här kört igenom en stereobreddningsplugg som gör tvärtom, drar ihop det till nästan mono, och sedan reverb och  panorerat vänster. Så uppfattar man pianot på en konsert, men i samplad form och även på skiva låter pianot brett och nära, som om man satt i det.
Reverbet har en lustig historia, testade en massa andra men fick inte till det med Marres röst. Reverbklangen ville inte matcha resten, tills jag provade ett Line6-reverb som är gjort för elgitarr - yes!

Ja, det struttiga träblåset i början hade jag kunnat utveckla vidare på slutet, det kunde nog ha gjort att man kunnat förlängt låten en halvminut. Den skulle faktiskt kunna var lite längre och innehålla lite mer substans. Violinsolot har inte alltför spännande harmonier bakom, nej. Ser det partiet mest som något som skulle illustrera trans.

 Ja, Marre sjunger jättebra. Tack förresten för att du spelade in henne, och kanske agerade producent, vad vet jag.  :)

Vackert och mäktigt på samma gång!
Kul med musik utöver det 'mainstreama'  :)
Bra gjort båda!
/Girly

Tack så mycket! Kul att det gillas.
« Senast ändrad: 23.09.2013, 01:14:16 by Rattlesnake »
DON'T PANIC


Utloggad Freddy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 310
    • Visa profil
Bra orkestrering och avslutningen var det jag gillade absolut mest. Skulle nog funka även instrumentalt.

Kördelen då Marre sjunger med var också bra!

Sången tycker jag ibland känns lite väl darrig eller för mycket snabba vibraton. Jag skulle hellre vilja ha rena långa toner på sången. Men det kanske är smaksak.

Intressant lyssning som jag följde hela vägen, dock vet jag inte om låten i sig bär fler lyssningar.
"I can take you far but I'll burn you out before we get there"

https://soundcloud.com/gitarrfreddan


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Vackert och mäktigt på samma gång!
Kul med musik utöver det 'mainstreama'  :)
Bra gjort båda!
/Girly

Kul med icke-mainstream oxå, så spännande:P Tack för din kommentar :D
Bra orkestrering och avslutningen var det jag gillade absolut mest. Skulle nog funka även instrumentalt.

Kördelen då Marre sjunger med var också bra!

Sången tycker jag ibland känns lite väl darrig eller för mycket snabba vibraton. Jag skulle hellre vilja ha rena långa toner på sången. Men det kanske är smaksak.

Intressant lyssning som jag följde hela vägen, dock vet jag inte om låten i sig bär fler lyssningar.

Hej Freddy, där kom en liten slägga nerdimpande, fast det är ok att tycka som du gör;) :D Vibratona var avsiktliga i det här stycket iaf. Roligt att du gillar stycket och körerna, helskön musik från Rattle!

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Bra orkestrering och avslutningen var det jag gillade absolut mest. Skulle nog funka även instrumentalt.

Kördelen då Marre sjunger med var också bra!

Sången tycker jag ibland känns lite väl darrig eller för mycket snabba vibraton. Jag skulle hellre vilja ha rena långa toner på sången. Men det kanske är smaksak.

Intressant lyssning som jag följde hela vägen, dock vet jag inte om låten i sig bär fler lyssningar.
Tack Freddy, kul att det gillas! Vet att du brukar reagera om något är snett med mix och mastring, så jag antar att den biten också är OK.

Sångvibrato är ett intressant ämne. Jag minns att jag reagerade något liknande första gången jag hörde Marre, men jag har lärt mig att uppskatta finessen med det uttryckssättet. Det är ju så, att en rak ton skapar ett helt annat uttryck än en med vibrato. Jag jämför effekten med stråkinstrument. Ber du en violinist spela en ton helt utan vibrato, låter det inte fiol längre, utan snarare nyckelharpa. En cello utan vibrato får något medeltidsaktigt över sig och låter nästan som viola da gamba (som hade bandad hals) En sångerska som sjunger en rak ton utan vibrato låter antingen lite falsk, eller autotunad tycker jag. Men kanske för att jag har vant mig vid att en bra sångerska ska ha vibrato.
DON'T PANIC


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Håller med Rattle om vibrato på sång, en annan sak är att t e x en cellosektion i en orkester får sitt säregna sound i ett largo-stycke (långsamt stycke) genom att på rätt ställen tillföra vibrato genom att "vicka" på handen som spelar på halsen.

Mycket att det vi associerar till "känsla" i klassisk musik är vibrato på stråket eller nåt som är kombinerat med vibrato.

Det samma gäller klassisk sång. Och även i folkmusik delvis :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Tycker det är lite kul att harmisarna är rätt så klassiskt pop (i mitt öra) Kanske bara jag som hör lite Brian Wilson eller Phil Spector? Marres röst är strålande, kraftfull, tydlig, även om jag  tycker att den ibland är lite för dynamisk, kanske kompression (eller mer) kan hålla ihop det mer?
Har kanske att göra med att musiken känns högre i volym än sången?
Återigen en beundransvärt stycke musik från dig. Kan inte säga så mycket om det orkestrala vad gäller komposition o.dyl., men det låter suveränt i mina öron hur som helst!


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Bra orkestrering och avslutningen var det jag gillade absolut mest. Skulle nog funka även instrumentalt.

Kördelen då Marre sjunger med var också bra!

Sången tycker jag ibland känns lite väl darrig eller för mycket snabba vibraton. Jag skulle hellre vilja ha rena långa toner på sången. Men det kanske är smaksak.

Intressant lyssning som jag följde hela vägen, dock vet jag inte om låten i sig bär fler lyssningar.
Tack Freddy, kul att det gillas! Vet att du brukar reagera om något är snett med mix och mastring, så jag antar att den biten också är OK.

Sångvibrato är ett intressant ämne. Jag minns att jag reagerade något liknande första gången jag hörde Marre, men jag har lärt mig att uppskatta finessen med det uttryckssättet. Det är ju så, att en rak ton skapar ett helt annat uttryck än en med vibrato. Jag jämför effekten med stråkinstrument. Ber du en violinist spela en ton helt utan vibrato, låter det inte fiol längre, utan snarare nyckelharpa. En cello utan vibrato får något medeltidsaktigt över sig och låter nästan som viola da gamba (som hade bandad hals) En sångerska som sjunger en rak ton utan vibrato låter antingen lite falsk, eller autotunad tycker jag. Men kanske för att jag har vant mig vid att en bra sångerska ska ha vibrato.

Intressant ämne detta med vibrato måste jag säja. Jag märker själv att när det gäller pop/rock så lägger jag mest vibrato på slutänden, medan jag i klassiskt och visor breder ut vibraton över nästan hela tonerna, kan bero på att det är mer legato i den sistnämnda musiken...lååånga toner..som jag automatiskt färgar för att få mer pondus, kraft, inte helt medvetet alla gånger, men nåt sånt är det nog. Jag märker själv skillnaden här. I det här stycket är det en uråldrig spåkvinna som uttalar sina profetior, kändes tungt att markera tonerna som jag gjorde. Jag kanske i själva verkat vill vara en altfiol..eller cello?!  :rolleyes: Kul med tankar kring detta! Tack för det Freddy, Rattle & Divi.
Tycker det är lite kul att harmisarna är rätt så klassiskt pop (i mitt öra) Kanske bara jag som hör lite Brian Wilson eller Phil Spector? Marres röst är strålande, kraftfull, tydlig, även om jag  tycker att den ibland är lite för dynamisk, kanske kompression (eller mer) kan hålla ihop det mer?
Har kanske att göra med att musiken känns högre i volym än sången?
Återigen en beundransvärt stycke musik från dig. Kan inte säga så mycket om det orkestrala vad gäller komposition o.dyl., men det låter suveränt i mina öron hur som helst!

Tokai, tack för dina tankar, men tror Rattle har gjort det medvetet  dynamiskt genom att klippa upp sångsekvenser och förstärka delar av dem.

Visst är det ett fantastiskt stycke, jag håller med dej om detta, och jag skulle faktiskt vilja vara den där allomvetande spåkvinnan i nån musikal eller liknande episkt musiksammanhang, jag lovar :P

/Marre
« Senast ändrad: 25.09.2013, 19:44:48 by Marruschkka »
https://soundcloud.com/tokstollan