Kontrollrummet

Rattlesnake feat Marruschkka - Valan

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
LÅTNAMN: Valan
ARTIST/GRUPP: Rattlesnake
GENRE: Nyklassiskt
LÅTLÄNGD: 4:10
KOMPOSITÖR: Rattlesnake, text ur Eddan
PRODUCENT: Rattlesnake
EV. MEDVERKANDE: Marruschkka, sång
INSPELNINGSÅR: 2009
FORMAT: mp3
OMSLAG: http://www.kontrollrummet.com/forum/Themes/Musiconica/images/logo.jpg

En musikalisk idé som jag fick när jag läste Eddan för flera år sedan, närmare specifikt den nordiska skapelseberättelsen Völuspa och raden "Arla i urtid fanns ingenting". Till slut blev den mogen att knytas ihop.

Detta skaldestycke har inget versmått som håller sig speciellt konsekvent, och varierar dessutom i översättningarna. Jag fick göra en egen variant på några ställen för att det skulle stämma med min meter, typ 14/4-dels takt.  :P

Jag försökte först göra denna med mig själv på sång, men det lät inget vidare... Men Marre ställde upp och jag tycker att det blev riktigt, riktigt bra.

I vanlig ordning så vore det jättekul att få höra vilka eventuella associationer ni får av detta, och om ni tycker det saknas något, eller inte låter bra helt enkelt.  :)

2009-05-19
Ny mix.
* Lite mera mid på Marre
* lägre staccatostråkar
* Bytt timpanoljud
« Senast ändrad: 04.08.2009, 00:13:44 by Rattlesnake »
DON'T PANIC


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Fantastiskt bra jobbat! Dynamiskt. Och Marres röst är både ödesmättad och innerlig. Skulle jag önska något är det lite mer efterklang åt orkestern och kanske något softare sound. Mina kunskaper är begränsade inom klassiskt, men jag är imponerad av att en 60-tals popdåre, liksom mig själv, sätter ihop nåt sånt här. McCartney gjorde väl nåt klassiskt stycke för inte så länge sen?
« Senast ändrad: 15.05.2009, 21:26:41 by Tokai »


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
OJ maffigt var det här!!Och lite annorlunda, vilket är positivt menat. Jättebra!
Ska lyssna igen, det enda jag tänkte på nu var att det skulle vara snyggt med lite delay på marre, avsluten på meningarna blev liksom bara tvärslut. Skulle vara jättesnyggt om dom fick sväva ut lite. Snyggt sjunget marre, en av dina bästa insatser jag hört tycker jag  :)
http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Fantastiskt bra jobbat! Dynamiskt. Och Marres röst är både ödesmättad och innerlig. Skulle jag önska något är det lite mer efterklang åt orkestern och kanske något softare sound. Mina kunskaper är begränsade inom klassiskt, men jag är imponerad av att en 60-tals popdåre, liksom mig själv, sätter ihop nåt sånt här. McCarney gjorde väl nåt klassiskt stycke för inte så länge sen?

Jag blir jätteglad, det här är en låt jag bara älskar, vilken instrumentering..och att få sjunga på sånt..är rena rama Rolls Roycen :P

Kul har jag, som vanligt, och tack till:Tokai och  Åsa: Tack för din kommentar, den värmer mycket!!

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ojojojoj vilken fantastisk låt - underbar - bra instrumentalisering och bra framfört av Marre men jag tycker henns röst ska Eq:a upp lite vid 1 till 2 k då kanske du måste kompensera med en liten sänkning av volymen - men det blir renare och kanonbra.

Ja denna gillade jg mycket
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena Rattlet och Marre.

Fick liksom en liten chock nu..Detta var ta mig tusan lysande!
Håller med Åsa,Marres absolut bästa sång tagning av de jag hört.Bra sound på sången och framfört med ohygglig feeling - kanon helt enkelt.

Sen kompositionen Rattlet,genialt.Jag är mållös.Vet inte vad jag skall skriva.Överlägset bland det bästa jag har hört på Kr  i denna genre.Jag gillar ju klassiskt så för mig är detta kanon,sejvar givetvis denna.Vilket lysande samarbete!

Mången tack.

Mvh
Micael


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Inte min genre direkt..men spännande att lyssna på..Marre har man ju hört nu några gånger..och ofta i liknande sammanhang..och detta borde ingå i ett större sammanhang..vore ju hur kul som helst att se detta som en del i en musikal.eller en modern opera...vet att jag skrivit liknande kommentarer förut, men får den känslan..imponerande! /C


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Fantastiskt bra jobbat! Dynamiskt. Och Marres röst är både ödesmättad och innerlig. Skulle jag önska något är det lite mer efterklang åt orkestern och kanske något softare sound. Mina kunskaper är begränsade inom klassiskt, men jag är imponerad av att en 60-tals popdåre, liksom mig själv, sätter ihop nåt sånt här. McCartney gjorde väl nåt klassiskt stycke för inte så länge sen?
Hej Tokai,
Tack för så fina ord. Och 60-tals popdåre tar jag som en komplimang, det vet du.

Jag har använt SIR som reverb på denna, och efterklangen från ett stort konserthus. Jag tycker det ligger ganska mycket reverb, men inte så mycket övertoner. Som ett rum låter, inte ett Lexiconreverb. Softare ljud kanske det skall vara, det är nog mycket som trängs på vissa frekvenser. Ska kolla.

Jag har alltid imponerat mig på just McCartneys mångfald inom musiken, och förmodligen har jag honom att tacka för att jag så småningom började lyssna lite på klassiskt. Och George Martin förstås, dels hans smarta arr i minisymfonistil på låtar som "she's leaving home", men även hans egen musik. Första gången jag hörde baksidan på Yellow Submarinskivan blev jag ruggigt besviken, varför hade man lagt hans musik på en Beatlesskiva, men när man fick smälta den isåg man att det finns några mästerstycken där i nyklassisk stil. Vad McCartney gör idag har jag dålig koll på.
DON'T PANIC


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
OJ maffigt var det här!!Och lite annorlunda, vilket är positivt menat. Jättebra!
Ska lyssna igen, det enda jag tänkte på nu var att det skulle vara snyggt med lite delay på marre, avsluten på meningarna blev liksom bara tvärslut. Skulle vara jättesnyggt om dom fick sväva ut lite. Snyggt sjunget marre, en av dina bästa insatser jag hört tycker jag  :)

Hej Åsa,
Kul att du tycker det låter annorlunda, jag gläds varje gång jag får höra att det man gjort inte direkt går att likna något annat.

Ja, visst är det klockrent sjunget av Marre. Helt rätt känsla och tekniskt nära nog perfekt. Ja, kanske delay? Jag är nog lite puritan när det gäller rena klassiska grejer, men det här är nog lite nyare stil där man kan tillåta sig lite nymodigheter som delay...  ;)

Jag noterar att du inte sa något om kören. Hihi.

Tack för lyssningen!  :)
DON'T PANIC


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Har problem med internet dessa dagar så kan inte ladda hem och lyssna, förrän på måndag...

Ser fram emot det.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Ojojojoj vilken fantastisk låt - underbar - bra instrumentalisering och bra framfört av Marre men jag tycker henns röst ska Eq:a upp lite vid 1 till 2 k då kanske du måste kompensera med en liten sänkning av volymen - men det blir renare och kanonbra.

Ja denna gillade jg mycket
Eko
Hej Eko,
Tack för de fina orden, det värmer... :wub:
Sångfilen jag fick av Marre denna gång var av ypperlig ljudkvalitet, jag tror jag bara skar en gnutta bas och den satt direkt i mixen. Ingen kompessor heller. Skulle detta vara pop eller rock så skulle jag nog ha presat rösten lite som du föreslår, men jag tycker den blev så skönt naturlig så här, så jag är tveksam till åtgärden. Det skulle också flytta fram henne i ljudbilden, men jag tänker mig ljudbilden snarare som en stor scen med många musikanter, en stor kör och en röststark sångerska. Den bilden tror jag blir lite förstörd om jag vässar sången. Men jag noterar din synpunkt. Tack för feed.
DON'T PANIC


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Tjena Rattlet och Marre.

Fick liksom en liten chock nu..Detta var ta mig tusan lysande!
Håller med Åsa,Marres absolut bästa sång tagning av de jag hört.Bra sound på sången och framfört med ohygglig feeling - kanon helt enkelt.

Sen kompositionen Rattlet,genialt.Jag är mållös.Vet inte vad jag skall skriva.Överlägset bland det bästa jag har hört på Kr  i denna genre.Jag gillar ju klassiskt så för mig är detta kanon,sejvar givetvis denna.Vilket lysande samarbete!

Mången tack.

Mvh
Micael
Ehh...  :wub:
Nu är det jag som är mållös... Vilken recension... Jag har inte varit med om något liknande...  :wub: :wub: :wub: Tack Micael.
DON'T PANIC


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Inte min genre direkt..men spännande att lyssna på..Marre har man ju hört nu några gånger..och ofta i liknande sammanhang..och detta borde ingå i ett större sammanhang..vore ju hur kul som helst att se detta som en del i en musikal.eller en modern opera...vet att jag skrivit liknande kommentarer förut, men får den känslan..imponerande! /C

Hej Clemens,
Tack för att du ville lyssna fast det inte är din genre, det är open minded.  :) Modern opera är en häftig tanke, tyvärr kommer jag nog aldrig att kunna realisera något sådant då min fantasi inte brukar räcka till mer än fyra fem minuters material.
DON'T PANIC


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
OJ maffigt var det här!!Och lite annorlunda, vilket är positivt menat. Jättebra!
Ska lyssna igen, det enda jag tänkte på nu var att det skulle vara snyggt med lite delay på marre, avsluten på meningarna blev liksom bara tvärslut. Skulle vara jättesnyggt om dom fick sväva ut lite. Snyggt sjunget marre, en av dina bästa insatser jag hört tycker jag  :)

Jag noterar att du inte sa något om kören. Hihi.


Ja nä det gjorde jag ju inte, tokigt! För jag satt ju och tänkte på hur imponerad jag var av dom när jag lyssnade!!! Verkligen så snygga!! Så bra mixat också, är förvånad själv att jag inte nämnde dom.  ;)  :D

Well done, med allt  :)

(men klura på delayet tycker jag)
http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Tycker nästan att pukan är lite komisk hahaha - paooowoo, paooowoo, man hör att den är konstgjord. Hade personligen försökt hitta ett annat ljud till den, mörkare/dovare och med mer kraft.

Fin dynamik i låten. Har lite svårt att höra vad som sjungs, om det handlar om att sången ligger för långt bak eller att stråkarna/arret är för starkt vet jag inte, troligen det första. Hur har du eq:at sången i förhållande till andra, mycket som bråkar runt tydligen? 1000hz och uppåt?

För mig spelar det egentligen roll att jag inte hör texten, tycker låten är bra ändå. Och mixen känns lättlyssnad och behaglig.

/Jon
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Fick hem nästan hela filen (4.12min), pga mitt dåilga bredband som är fixat på måndag, och min recension är som följer:

MArre sjunger bra. Instrumenteringen helt ok.

saknar mer variation, framförallt pga ostinatot som går genom hela arret. Marre hjälper till där. MOtivet är samma rakt igenom hela låten (till 4.12)

Pukorna, eller vad det skall låta som, tycker jag du skall byta mot annat ljud.

Men det är VÄLDIGT bra! Skönt att lyssna på både som bakgrundsmusik och fokuserat.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Bra arrangemang med klassiska instrument och bra musikidé som du klarar att plocka in i dessa instrument. Jag gillar vandringarna med dynamiska övergångar från ett tema till ett annat.

Stark sång och bra med omväxlande körinsatser. Även där leker du Marre med rösten, så att den förvandlas till "olika instrument".

Kul samarbete och bra insatser! Rösten har Eko sagt ska eq:as upp vid 1-2 kHz och det kompletterades av Yllets kommentar. Lite mera brightness på sången önskar jag också.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Tjena Rattlet och Marre.

Fick liksom en liten chock nu..Detta var ta mig tusan lysande!
Håller med Åsa,Marres absolut bästa sång tagning av de jag hört.Bra sound på sången och framfört med ohygglig feeling - kanon helt enkelt.

Sen kompositionen Rattlet,genialt.Jag är mållös.Vet inte vad jag skall skriva.Överlägset bland det bästa jag har hört på Kr  i denna genre.Jag gillar ju klassiskt så för mig är detta kanon,sejvar givetvis denna.Vilket lysande samarbete!

Mången tack.

Mvh
Micael

Men snälla..rara..vilken recension..där fick vi så vi nästan teg..eller hur mr Rattle :rolleyes:

Tusenfalt tack för dina ord Micael..sånt går rakt in i hjärteroten..och får stanna där. You made my day!!
Men blir jag inspirerad så lägger jag in allt krut, det får Rattle mej alltid att göra, en eloge till dej för det!! Så himla spännande musik du alltid får till, en stor förmåga har du här.

Vill oxå verkligen tacka Clemens, Yllet, MaxB, Eko, Divi, ni inspirerar till nya gärningar i musikens tecken ;) :P

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Bra ihopknåpat detta, favoritavsnittet är nog 1.04-1.14 snyggt hur slingorna binds ihop.
Kanske tycker jag stackatto-stråken känns lite hög i volym detalj ju.
Marres röst passar mkt bra till det här, snyggt speciellt vid 2.30.
Men som sagt bra jobbat och jag plockar ner ännu en till samlingen.
/S
www.myspace.com/staffanjonsson


asti

  • Gäst
Väldigt bra det här! Är mest imponerad av skiftningarna i dynamik och instrumenteringen med så fin sammansättning av stråkar, blås och rytminstrument! Marre gör också en jättefin insats med inlevelsefull sång med fin känsla!
Partiet vid ca 180 är fantasifullt och ger variation mot det genomgående temat.
Jag kan inte hitta något att anmärka på här. Skitbra!


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Oj,
här var det många som varit och lysnnat och kommenterat!
OJ maffigt var det här!!Och lite annorlunda, vilket är positivt menat. Jättebra!
Ska lyssna igen, det enda jag tänkte på nu var att det skulle vara snyggt med lite delay på marre, avsluten på meningarna blev liksom bara tvärslut. Skulle vara jättesnyggt om dom fick sväva ut lite. Snyggt sjunget marre, en av dina bästa insatser jag hört tycker jag  :)

Jag noterar att du inte sa något om kören. Hihi.


Ja nä det gjorde jag ju inte, tokigt! För jag satt ju och tänkte på hur imponerad jag var av dom när jag lyssnade!!! Verkligen så snygga!! Så bra mixat också, är förvånad själv att jag inte nämnde dom.  ;)  :D

Well done, med allt  :)

(men klura på delayet tycker jag)
Hej igen Åsa,
Jag tycker körerna blev väldigt lyckade fast de till mesta delen är syntetiska. Kanske för att de inte är baserad på ett samplat aaaaah eller ooooh utan på en vokalväxling ee-aa-oo. Jag sjunger även ett par låga stämmor i botten, medan Marre ligger fritt på topp.

Jag klurar på...  :)
DON'T PANIC


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Tycker nästan att pukan är lite komisk hahaha - paooowoo, paooowoo, man hör att den är konstgjord. Hade personligen försökt hitta ett annat ljud till den, mörkare/dovare och med mer kraft.

Fin dynamik i låten. Har lite svårt att höra vad som sjungs, om det handlar om att sången ligger för långt bak eller att stråkarna/arret är för starkt vet jag inte, troligen det första. Hur har du eq:at sången i förhållande till andra, mycket som bråkar runt tydligen? 1000hz och uppåt?

För mig spelar det egentligen roll att jag inte hör texten, tycker låten är bra ändå. Och mixen känns lättlyssnad och behaglig.

/Jon

Hej Jon,
Pukan du menar är timpani, som man ändrar tonhöjd med pedal. Det var inte tänkt att likna en puka, utan det säregna och typiska med timpanispel, att tonhöjden kan ändras efter anslag. Kanske har en mörkare variant, skall leta.

Sången är bara lätt skuren i botten med ett SIR-reverb, jag tyckte den var så naturligt skön som den var. Men kanske borde presas lite ja. Jag skall testa, och blir det till det bättre kommer en ny verre upp. Jag vill låta bli eq helt på instrument när det skall vara klassiskt, hellre ändra inbördes volym, panorering och djup om det krockar. Men jag tror att du har en poäng i att vissa stråk är för starka. Tack för bra feed.
DON'T PANIC


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Fick hem nästan hela filen (4.12min), pga mitt dåilga bredband som är fixat på måndag, och min recension är som följer:

MArre sjunger bra. Instrumenteringen helt ok.

saknar mer variation, framförallt pga ostinatot som går genom hela arret. Marre hjälper till där. MOtivet är samma rakt igenom hela låten (till 4.12)

Pukorna, eller vad det skall låta som, tycker jag du skall byta mot annat ljud.

Men det är VÄLDIGT bra! Skönt att lyssna på både som bakgrundsmusik och fokuserat.
Hej Dividend,
Du fick med hela låten, den är bara 4:12. Tyckte du inte slutet lät som att låten tog slut? ;)

Jag väntade mig nog en kommentar om variationen.  ;) Vi har nog ganska olika uppfattningar om komponering, själv tycker jag om ostinaton eller teman som upprepar sig med små förändringar, då det kan bygga upp en suggestiv stämning, om man får till det. Vad vore Bergakungens sal eller Sabre dance utan upprepningar (ostinato?) Men jag respekterar din åsikt, Debussy gjorde bra musik också...

Pukan ja, jag tyckte timpanot lät bra. Men nu är man ju inte lika säker...Tänk om någon slagverkare ur en symfoniorkester kunde komma fram och reda ut hur det skall låta.  :)

Tack för bra feed!  ^_^

DON'T PANIC


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Bra arrangemang med klassiska instrument och bra musikidé som du klarar att plocka in i dessa instrument. Jag gillar vandringarna med dynamiska övergångar från ett tema till ett annat.

Stark sång och bra med omväxlande körinsatser. Även där leker du Marre med rösten, så att den förvandlas till "olika instrument".

Kul samarbete och bra insatser! Rösten har Eko sagt ska eq:as upp vid 1-2 kHz och det kompletterades av Yllets kommentar. Lite mera brightness på sången önskar jag också.
Hej MaxB,
Tack för de fina orden.  :wub:

Ja, Marre kör ju ett vokalsolo där, nära wail men väldigt passande. I denna låt är Marre "Valan", spåkvinnan som berättar hur det var och hur det skall bli. Lite spetsigare sång verkar vara ett allmänt önskemål som jag inte kan negligera, jag lovar en test. Tack för bra feed.  :)
DON'T PANIC


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Bra ihopknåpat detta, favoritavsnittet är nog 1.04-1.14 snyggt hur slingorna binds ihop.
Kanske tycker jag stackatto-stråken känns lite hög i volym detalj ju.
Marres röst passar mkt bra till det här, snyggt speciellt vid 2.30.
Men som sagt bra jobbat och jag plockar ner ännu en till samlingen.
/S
Hej Stajo,
ihopknåpat var en bra beskrivning, det var klipp och klistra och omstuvning varenda kväll i en vecka. Blev lite bitar över också... :D

Staccaton blev lite stark, det håller jag med om. Den åker ner ett snäpp i nästa verre.

Tack för bra feed!
DON'T PANIC


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Väldigt bra det här! Är mest imponerad av skiftningarna i dynamik och instrumenteringen med så fin sammansättning av stråkar, blås och rytminstrument! Marre gör också en jättefin insats med inlevelsefull sång med fin känsla!
Partiet vid ca 180 är fantasifullt och ger variation mot det genomgående temat.
Jag kan inte hitta något att anmärka på här. Skitbra!

TAck så mycket Asti, jag blir faktiskt rörd av sånt beröm.

Kul att du gillar just partiet vid 180s. Det kom till sist och löste ett problem som jag hade rent logiskt. Jag har ju snott två verser av kanske ett femtiotal. Den första handlar om världens tillstånd innan skapelsen, och den andra versen om pånyttfödelsen. Däremellan är ju undergången, och det är symboliserat av de fallande klagokörerna och de "fula" instrumentljuden. 
DON'T PANIC


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Hej, hej, som du nog förstod av recensionen var det en snabblyssning och en snabbcomment blir ju därefter :)
Låt mig förtydliga:


Hej Dividend,
Du fick med hela låten, den är bara 4:12. Tyckte du inte slutet lät som att låten tog slut? ;)

Jag väntade mig nog en kommentar om variationen.  ;) Vi har nog ganska olika uppfattningar om komponering, själv tycker jag om ostinaton eller teman som upprepar sig med små förändringar, då det kan bygga upp en suggestiv stämning, om man får till det. Vad vore Bergakungens sal eller Sabre dance utan upprepningar (ostinato?) Men jag respekterar din åsikt, Debussy gjorde bra musik också...

Detta kallas motivutveckling och förekommer (oftast) rekursivt i mina kompositioner. Jag har en bra bit kvar innan jag klarar av att göra det omärkligt som du har gjort här.
Jag blev hellurad. Nice work! :)

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Väldigt bra det här! Är mest imponerad av skiftningarna i dynamik och instrumenteringen med så fin sammansättning av stråkar, blås och rytminstrument! Marre gör också en jättefin insats med inlevelsefull sång med fin känsla!
Partiet vid ca 180 är fantasifullt och ger variation mot det genomgående temat.
Jag kan inte hitta något att anmärka på här. Skitbra!

Tack Asti!! Jag håller med dej..partiet där vid 3 minuter är helskönt och dramatiskt och binder ihop delarna ypperligt, det var väldigt häftigt att få agera Valan här ;) :P

Bra ihopknåpat detta, favoritavsnittet är nog 1.04-1.14 snyggt hur slingorna binds ihop.
Kanske tycker jag stackatto-stråken känns lite hög i volym detalj ju.
Marres röst passar mkt bra till det här, snyggt speciellt vid 2.30.
Men som sagt bra jobbat och jag plockar ner ännu en till samlingen.
/S

Jaa..visst är det fint där vid en minut..väldigt snygg melodislinga som bygger upp hela stycket.Håller oxå med om att staccato-stråkarna är liite starka kanske. Jag tackar dej oxå för fin kritik på denna härliga låt  :)

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Nu finns en ny mix i trådhuvudet. Inte så gruvligt stor skillnad - en annan timpani, lite mera mid på Marre, och dragit ned staccatostråken. Även lyft upp en flöjt som den uppmärksamme lyssnaren nu hör spelar kontrapunkt mot sista sångraden...

Hoppas det blev bra.  :)

Edit: Jo, jag testade delay på Marre men jag tyckte inte det passade till resten. Blev som att hon flyttades till ett annat rum och en annan tid.
« Senast ändrad: 20.05.2009, 01:36:01 by Rattlesnake »
DON'T PANIC


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjenare.
Lyssnar på nya verren.Hör inte de hårfina förändringarna.Inget jag reagerade på i först verren alltså.

När det gäller sången kontra musiken,så håller jag med dig där.Svårt att sy ihop en kraftigt reverberad/delayad sång mot den torra bakgrunden.Du ligger lite på gränsen nu..
Vad händer om du lägger ett reverb på mastern,med ett litet längre häng och minskar lite häng på Marias fil? Mera som syfte att gifta ihop henne mera med musiken rumsmässigt.Blev lite kul det där,gifta ihop  :D Men du fattar vad jag är ute efter.

Inte så viktigt,men det skulle vara kul att höra om det passar låt och arr.

Låten och musikinsatserna berör mig lika starkt som tidigare.Nu får denna snurra på till en kaffekopp denna tidiga morgon.

Mvh
Micael


Avslappnad

  • Gäst
Vad häftigt var min första tanke och den höll hela vägen ut! :) Skitsnyggt, även om det känns att du nästan är på kanten med GPO (vilket jag förutsätter detta är gjort med). Känns väl sammanhållen, allt passar ihop i mina öron. :)

Reagerar inte lika mycket på kontrasten mellan "torrt-vått" och det kanske beror på att jag själv gärna blöter upp delar i kompositionerna och behåller det snustorra på annat.

Dock en liten fundering, jag skulle vilja testa en hög sopran ungefär i mitten av sångpartiet. Vet inte varför men jag tror på det. ;)


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Mike,
tack för ännu en lyssning. Nej, skillnaderna mellan versionerna hörs nog bara om man jämför dem A-B mot varandra.

Angående reverb så är vissa ljud samplade med reverb, andra torra. Har nyttjat två olika ljudbibliotek denna gång, men båda använder Kontakt2 och de ligger blandat på två instanser. Hade jag varit lite smart hade jag lagt alla torra ljud på en instans av Kontakt2 och de blöta på en annan, och lagt på olika mycket reverb därefter. Nu ligger det ungefär lika mycket reverb på allt, men en del ljud har som sagt reverb från början.

Det är svårt att sätta reverbnivåer på sång. Vill man att det skall låta samma rum, drunknar texten, och vill man att den skall gå fram så får man dra ner reverb och spetsa och då blir det inte helt naturligt. Undrar hur de som mixar klassiskt på riktigt gör? Hittar inget på nätet om detta...

DON'T PANIC


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Vad häftigt var min första tanke och den höll hela vägen ut! :) Skitsnyggt, även om det känns att du nästan är på kanten med GPO (vilket jag förutsätter detta är gjort med). Känns väl sammanhållen, allt passar ihop i mina öron. :)

Reagerar inte lika mycket på kontrasten mellan "torrt-vått" och det kanske beror på att jag själv gärna blöter upp delar i kompositionerna och behåller det snustorra på annat.

Dock en liten fundering, jag skulle vilja testa en hög sopran ungefär i mitten av sångpartiet. Vet inte varför men jag tror på det. ;)
Hej JT,
kul att dina förväntningar höll!

Angående ljuden så har jag skaffat ett nytt bibliotek som jag har använt ganska flitigt här. Det är Best Service Complete Classical Collection; samplingar som har funnits länge på marknaden, men som nu är bundlade till ett ganska lågt pris (ca 2500 på Thomann). Körerna kommer därifrån, vilket du säkert kan lista ut eftersom inga körer finns i GPO.  ;) Om jag räknat rätt så har jag använt 18 ljud från GPO, och 27 från CCC. Min dator går verkligen på knäna, speciellt med ett par instanser av SIR dessutom. Ja, och så ligger det fem sångspår också - två Marrar och tre distanta brummande skallerormar.

Jag har uppgraderat från Kontakt1 till Kontakt2 på GPO dessutom, och jag tycker det blev en viss skillnad i ljudet, hur det nu kan vara så... :huh: Jag reagerar inte längre på att ljuden är snustorra panorerade monokällor, utan de får en viss ambiens. Gifter sig bättre med exempelvis CCC som har stereosamplade ljud med rumsklang.

Ungefär var i stycket tänker du dig en sopran? Är det en text som skall sjungas eller bara ett "iihhh!", typ?  :)

Tack för bra feed!

DON'T PANIC


Avslappnad

  • Gäst
Varsågod! Det är lätt med ett stycke som jag gillar. :)

Sopranen skulle kunna komplettera eller leda vid 1:44 resp 3:26. Sjunga mao inte bara ljuda, även om ljudandet kan komma och gå i bakgrunden.


----


Gällande GPO, där ser man! Låter mäktigt i vilket fall, kören är ju mumma! :) Själv gillar jag nog originalGUI't bättre än Kontaktplayer 2. Nu har ju dessutom Gary fixat en egen "engine" som används i Garritans produkter nu. Har dock inte sett något om gratis uppgradering, har för mig att GPO ska komma eller möjligen har kommit i en ny version...


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Okej då vet jag hur du reverberat detta och förutsättningarna innan.

Inte så pjåkigt ändå,smaksak om du skall minska av på Marias rum/häng.Jag ville bara höra ett extra reverb på mastern plus allt som ligger nu på de enskilda delarna,samt lite mindre på Marias fil - för en "komplettare" ljudbild.Mera känsla av samma scen/rum mellan musik och sång.Lägg inget krut på det,bara en tanke från min sida.Det håller gott så här.Men
har du tid över,testa.Jag lyssnar gärna på det för att höra om jag är rätt/fel ute..

Klassisk mixad sång,inte en susning..Det jag sett är att sångarna/sångerskorna står en bit ifrån mickarna i live sammanhang vilket ger en stor portion naturligt reverb/rum.I studio sammanhang vet jag inte.Men utgår från att det är som med allt annat reverberande,samma rum för hela alstret med lite variationer för att skapa en fiktiv scen och musikernas inbördes positioner kontra lyssnaren.Det är vad jag tror..Vet inte om nån på KR har erfarenhet av det..

Mvh
Micael