Forum > Färdiga produktioner

Asti - Turned to stone (klar)

<< < (4/12) > >>

spacetrucker:

--- Citat från: bjurte skrivet 24.08.2013, 16:43:49 ---Tycker Trummkompet funkar, men ljudmässigt låter det malplacerat..
Mer vintage med mindre kompressor och större rum kanske ??

--- Slut citat ---

Håller med. Massor av skön reverb på t ex sången.... men trummorna är nog lite torra  :unsure:

Själva låten gillas 100%

// Space

Tokai:
Många brukar ibland associera din sångröst med en viss Lennon, även jag, och här upplever jag det som om du vill säga: ok. här har ni John Lennon med elvis eko och allt. Men jag kan ju ha fel...
jag lyssnar och hör bara fascinerat på din röst och glömmer helt bort pianot. Pianot, var det så viktigt? Alicia hit och dit... äh. Jo, det låter ju bra.
Tycker pianot ska spela små figurer mellan ackorden, ornament, men inte skolpianoläraren typ.
Trummorna. I mina öron hör jag Jim Keltner*. Och han markerar baskaggen helt annorlunda, och inte bara det.Synd att du är så vissen på trumprogrammering.
Vad gäller själva låten kan jag inte riktigt ta till mig den helt pga vissa komplikationer som jag hör under vägen. Visst är det som oftast bra melodier och så, men det saknas ju det där lilla...

* Spelade trummor till vissa av Lennons soloplattor.

Asti:
Altsax - Ja, låten är kanske i kortaste laget...
            Roligt att du tyckte om det!
Jocke - Jo, när man använder den här reverb/delay-inställningen måste jag erkänna att
           man lätt försöker efterlikna en viss herr Lennon....vilket naturligtvis inte lyckas utan
           stannar vid en blek kopia. Men jag tyckte jag fick till ett rätt snyggt reverb/delay!  :)
           Är inte säker på vad du menar med att upptakten ska vara "rak"... Följa takten?
           Du har helt rätt vad gäller basen. Basgången där harmonierar inte med pianot. Ska fixa det.
           Jag lät kören ligga i centrum först och tyckte då att den "störde" lead-sången, så jag la den
           ca 50 % till vänster. Sedan fick jag den kanske inte helt lyckade idén att låta ett parti ligga
           till vänster, ett annat till höger och sista delen i mitten....Tyckte det var en lite kul grej.
           Kanske ändå ska lägga den i mitten trots allt....
bjurte - Du har säkert helt rätt! Jag lägger större delen av tiden på mina låtar på att leta passande
            trumkomp och ändå blir det oftast fel.... :wacko:
            Skulle kunna testa EZ:s Vintage kit och lite reverb...
spacetrucker - Du håller med om trumeländet!  :)
                      Kul att du ändå hittar nåt bra i låten.
Tokai - Jag utgick från pianot när jag gjorde låten. Som jag nämnt tidigare är jag inte så bra på att lira piano,
           så det blir kanske lite torftigt... Vill samtidigt ha pianospelet enkelt och låta ackorden klinga ut ordentligt.
           Eftersom jag så gott som helt och hållet tagit färdiga patterns och fills från EZ Drummer är det nog mer
           korrekt att säga att jag är vissen på att plocka ihop dessa till en passande helhet än att kalla det trumprogrammering!  :)
           Vore tacksam om du ville peka ut vilka "komplikationer" du hör, så att jag har möjlighet att korrigera dessa.

Stort tack allihop för era synpunkter och tips! Ska utvärdera och försöka omsätta dessa på bästa sätt!
/Asti t.f. Copycat

Jocke:

--- Citat från: Asti skrivet 24.08.2013, 19:47:19 ---Jocke - Jo, när man använder den här reverb/delay-inställningen måste jag erkänna att
           man lätt försöker efterlikna en viss herr Lennon....vilket naturligtvis inte lyckas utan
           stannar vid en blek kopia. Men jag tyckte jag fick till ett rätt snyggt reverb/delay!  :)
           Är inte säker på vad du menar med att upptakten ska vara "rak"... Följa takten?
           Du har helt rätt vad gäller basen. Basgången där harmonierar inte med pianot. Ska fixa det.
           Jag lät kören ligga i centrum först och tyckte då att den "störde" lead-sången, så jag la den
           ca 50 % till vänster. Sedan fick jag den kanske inte helt lyckade idén att låta ett parti ligga
           till vänster, ett annat till höger och sista delen i mitten....Tyckte det var en lite kul grej.
           Kanske ändå ska lägga den i mitten trots allt....

--- Slut citat ---

Det låter fortfarande Asti! :) Jag tycker att kören är kul så där men det blir lite som när man badade som barn och kom upp med lock för örat... Lätta lite på den eller smyg in en kopia i mono! Man skulle kunna börja åkningen mellan kanalerna redan under utklingningen för att det inte ska bli så där på eller av. Ja, jag menar rakt i takten... tycker som sagt att "jazzandet" är lite överflödigt på den här sköna låten! ;)

equality:
Väntar först nästan på J L och Mother men tycker det blir något eget och vackert. Fin ackordgång och sång och svepande kör. Gillar reverbet, vad är det för något? Kanske lite statiskt med bara ackordnedslag. Slutet? Ofullbordat? Att ge några tips på arret när pianot verkligen bestämmer allt gör det svårt att tänka nåt annat. Stråkar kanske. 

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion