Forum > Demolåtar
pxm " Blues Understanding" feat. MaxB på RythmGuitar
egghuvud:
--- Citat från: pxm skrivet 16.08.2013, 13:12:07 ---Jazzå :) -eh, tack, egghuvud !!!!
Var litet tveksam om jag skulle lägga ut den här då jag misstänkte att den kunde missförstås. Men det är bara traditionells inslag i den här..
Jag blir litet förvirrad - pianot spelar en blues12:a utan krusiduller med enbart "bluesseventhchords (dom9), basen spelar hela tiden i vanliga C mollpentatonisk skala, trummorna är Studiodrummer bluespresets.. Gitarren spelar licks i C Bluesskala (mollpenta med den blå tonen tilllagd) till 80% och i de övriga fallen heltons, dim och övertons skalan vilka också är traditionsenliga skalor.....så,,,eh,,jag tycker att din beskrivning av vad som är blues är bra och fin samt passar väl in på den här bluesen.... :)
Jag definierar också blues så, egghuvud....The Brecker Brothers, Scott Henderson och i viss mån Larry Carlton spelar med dessa ingredienser.
Jimi Hendrix lade nästan alltid till 9:an på sina bluessevenths....Stilen heter Chicago blues.
Att det låter jazz tar jag som en komplimang. Musikstilarna ligger nära varandra......
mvh
--- Slut citat ---
När det gäller musikteori så hänger jag inte med i hälften av vad du säger. :) Bäst skulle väl vara om jag gjorde en blues på liknande tema så kanske musiken kan förklara sig själv. :) Jag tror det handlar väldigt mycket om i vilken ordning licksen kommer och när de avvikande tonerna (t e xdim eller förminskad skala) kommer i solot eller figuren om du förstår hur jag menar. Blues har en viss frasering (för mig i allafall) och de figurer som du inleder med låter mer jazz än blues för mig. Sedan finns nanturligtvis en massa crossover och utveckling av blues och diverse andra abrovinker. Jag är ju intresserad av musikteori men bara till en viss gräns. När det blir för akademsikt så blir det lätt tråkigt, vilket är ett av mina problem med viss jazz. Sedan är jag inte traditionalist heller. Det måste inte låta på ett speciellt sätt. Det kan ju blir ganska trist. Det viktiga är väl vad musiken förmedlar och jag kunde inte riktigt hitta det här. Blues för mig är mer en känsla som man bör kunna förmedla och jag vet inte vad din känsla är. Men om igen, det ligger ju mer hos mig att jag inte hör det.:)
Jag får återkomma med en musikalisk replik så kanske jag förklarar mig bättre :)
pxm:
@ egghuvud -Jag tror jag förstår vad du menar, egghuvud...En vän var här nyss och spelade några fraser och tog fram videos med BB.King på youtube...Han tycker att The Brecker Brothers och Scott Henderson är mer jazz än blues......Han uttryckte samma sak som er ang. min blues..Han sade också att mixen och soundet lät mer jazz än blues i hans öron...Själv tycker jag att BB.Kings blues var i samma anda som mina idolers men annorlunda uttryckt.....Hans blues förmedlar en helt annan känsla..Soundet/ljudbilden var också en helt annan....Det lät bra men är inte den typen av blues jag vanligtvis lyssnar på...
Men,,,,,Så,,,jag ger mig väl då och tycker också att den låter mer jazz..... :)
Ja, kul om du gjorde en blues, egg.......Blues är kul, givande, lärorikt och intressant tycker jag..Jag lyssnar gärna och tar lärdom..
Försöker gärna spela någonting några takter under din ledning till den....om det går bra ???
mvh
@Eddi - tack Eddi, Frank Zappa är en husgud och jag försöker (nu för tiden, i början var det omedvetet) att hålla litet galen Frank Zappa jazzig stil... :)...Jag gillar också den här - det var därför jag tog en chans och lade ut den trots att den är mycket pxmifierad...
mvh
@Asti - kul att jag har mer struktur, då når musiken fram bättre och att mixen sitter bättre nu.... :)
Tror vi sitter med helt olika lyssning - i mina monitorer är basen nästan för hög men liggar ändå (visserligen långt fram men ändå)
i bakgrunden.
Skall se vad jag kan se över i min spelstil för att försöka träna bort det som liknar "skalövningar." Önskar jag hade litet mer info dock - vilken tidpunkt i låten börjar det som låter så/ vilket parti - och varför låter det så ???? Vad kan jag göra istället ??? Har försökt analysera själv genom att lyssna på denna men är osäker.....Vill fortsätta uvecklas som gitarrist men vet inte vilken väg/hur jag skall lägga upp övningarna de kommande 6 månaderna (när jag inte spelar brukar jag i a f köra tre 15 minuterspass/dag) och eftersom detta med skalövningar kommentarer är vanliga vill jag försöka utveckla spelstilen i ett annat mönster än det jag har nu - utan att tappa bort mig själv, alltså ha kvar själva pxm - stuket..
mvh
pxm:
Jag gör ju sällan texter. Jag kan inte sjunga och är hopplös där. :) Sant !!! Men det händer i sällsynta fall att jag försöker..Det här är ett sådant sällsynt fall.
Det här är en text från en av de allra första jag skrev med text och försökte sjunga..
Andra delen av texten är ett amerikanskt uttryck jag tycker är roligt.. Jag hoppas att det påminner litet om Zappa´s humor och att texten hjälper fram att understryka blues 12:an mer och att man har lättare att enkelt lyssna på fortsättningen, den instrumentala delen.
Till sist så kan jag inte mixa sång heller, gör nästan aldrig det. Vad ska jag göra åt det här försöket till sång mixmässigt ????
mvh
Henric:
--- Citat från: pxm skrivet 16.08.2013, 18:54:42 ---Jag gör ju sällan texter. Jag kan inte sjunga och är hopplös där. :) Sant !!! Men det händer i sällsynta fall att jag försöker..Det här är ett sådant sällsynt fall.
Det här är en text från en av de allra första jag skrev med text och försökte sjunga..
Andra delen av texten är ett amerikanskt uttryck jag tycker är roligt.. Jag hoppas att det påminner litet om Zappa´s humor och att texten hjälper fram att understryka blues 12:an mer och att man har lättare att enkelt lyssna på fortsättningen, den instrumentala delen.
Till sist så kan jag inte mixa sång heller, gör nästan aldrig det. Vad ska jag göra åt det här försöket till sång mixmässigt ????
mvh
--- Slut citat ---
Försöka få bort det dammiga ljudet, låter som du sjunger genom en kudde typ, testa att basskära mera kanske trycka på low mid lite för att få mer tydlighet! Tycker att det svänger på bra annars! Jobba på sångljudet!
pxm:
Gjorde som du skrev, Henric !!! Det blev mycket bättre resultat....
Tack så mycket och kul att svänget gillas.... :)
mvh
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida