Forum > Demolåtar
pxm " Blues Understanding" feat. MaxB på RythmGuitar
Tokai:
Musiken sitter ihop allt bättre. Du gör framsteg hela tiden. Vad gäller partiet där sk skalövningar kommer in, vad gör en bluesgitarrtist då? Jo han håller troligtvis ut på den första tonen, ger lite vibrato genom gnugga strängen mot halsbrädan - länge. Sen kan lite små toner komma upp och ner ("skalövningar") tills nästa ackord. Och där samma sak igen, lång ensam ton, alltså men för fan, du har ju lyssnat på BB King alltså. Listen and learn.
Har de flesta stora gitarrister inom blues gjort, inte minst Clapton.
Det finns en pianosnutt som återkom flera gånger. Är det samplat från nånstans. Känner igen den såväl. Och det låter liksom inte samma ljud som från ditt piano.Kommer in redan vid ca 15-16- Låter fräckt. Bara undrar.
Sen är jag en som gillar att musiken ibland stannar upp ibland. För lite andningspaus. Och inte minst luft.
Jag gillar soundet i guran, speciellt när distar skönt.
Du kan också sjunga lite mer också.
Börja inte låten med sång direkt.
pxm:
Hej Tokai !!!!
Kul att musiken sitter ihop bättre !!! :)
Åh, bra tack, jag behövde en beskrivning, jag skall försöka men jag har en jazzgura med så litet sustain som möjligt så det är svårt att få långa hängade toner. Gitarren är byggd för att få in fler toner utan att gröta sig så att tonerna inte blandas. Men jag skall ändå lägga in det du beskriver i mina övningar, så får vi se vart det landar om 6 mån. ungefär..
Pianot är Alicias Keys från Native Instruments och det är jag som programmerat/spelat det...Men jag är inte så haj med tangenter så jag har tagigt och kopierat några välkända fraser, en av dem är ett Hendrixkomp, vet jag.
Sången, njaaa, jag låter oborstad och kan inte gnola, blir väldigt osäker när jag skall försöka och detsamma inträffar när jag skall mixa sången..men vi får se - ibland försöker jag...
Du har rätt - den börjar litet för direkt med sången så att första strofens mening liksom går förbi....
Skall fundera hur jag kan lösa det...
mvh
pxm:
Har frågat några tvättäkta bluesnerds via nätet och det är INTE likt Chicago Bluesen, vilket jag ju hävdade.
Funk Blues föreslår de på ett bluesforum...tja,,kanske, - dom9 ackord är ju regerande även i den stilen,, men -
det stämmer också in på en stil som heter Kansas City blues d v s Jump blues (inte att förväxla med west coast blues som också kallas jump blues), vilket de föreslår på ett andra bluesforum..
Att det låter jazz tar jag som en komplimang. Musikstilarna ligger nära varandra......De överlappar varandra och Kansas City blues är känd för att låta som "that aint blues - thats jazz". Charlie Parker, Count Basie och Charlie Jordan gav stilen ett namn på 40-50-talet.
De var/är ju även välkända jazzmusiker, så... bluesen är fuserad med jazz och långa , snabbare än i t ex Chicago Blues, instrumentala partier och med livfulla improvisationer.
Inte jazzblues fullt ut alltså men fuserad och influerad......
Med den beskrivningen låter det - i mina öron i a f, som om vi allihopa hade rätt utan att behöva kompromissa oss fram till ett svar...... :)
mvh
bloeas:
Härligt med sång!!
Får goa vibbar av Zappa och Captain Beefheart, tummen upp!!
Emulator:
Takten och sktrukturen är milsvitt MYCKET bättre än förr i tiden för fasiken!
Kul att höra. Låter inte som Blues riktigt. Snarare jazz i guraljud och uttryck?
Sedan är sången lite stolpig sådär, lite knackig. Eftersom det verkligen inte är nån standardlåt du har fått till tycker jag du ska flumma till den ännu mer och slänga på en telefonröst eller något galet som effekt. Tror det lite stolpiga kunde förvandlas från brist till feature :D
du går framåt verkligen. Men under det ändlösa solot tycker jag man lessnar. Släng på nån riktigt schlitigt skitig distgura som skevar och drar. Fan, det ska gnisslas om sånt här :D
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida