Forum > Demolåtar
pxm " Blues Understanding" feat. MaxB på RythmGuitar
pxm:
Tja-ni vet ju att jag brukar spela in blues då och då som interludium mellan låtarna liksom. Jag tycker att blues är intressant...Mellanspel...Här kommer ännu en......
Kallar den "Blues Understanding"
Har hittat "freeze" funktionen nu b t w.
Eddi:
Galet och knäppt plus ett antal superlativ till men jag gillart :)
Du närmar dig Zappas värld tycker jag - enjoying!
egghuvud:
Länge sedan jag hörde någon av dina alster. Musikaliskt så låter det ju bättre nu. Jag hör ju att du blivit mycket bättre på gitarr. :)
Jag skulle däremot inte kalla detta för blues. Det låter mer som jazz i mina öron. Blues för mig utgår från pentaskala i någon mån och sedan kan man på olika sätt bygga ut den. Här hör jag inte några traditionella bluestoner alls.
För mig låter detta som skalövningar och jag hittar inget eget uttryck eller något som jag fastnar för. Inget ont i skalövningar men de kan bli lite trist att lyssna på. Menar inte att vara överdrivet kritisk och hoppas du inte tar det illa. Jag har bara svårt att hitta något att fästa mitt lyssnande vid och det är ju inte ditt problem utan mer mitt.
Vad jag mest saknar är en musikalisk idé med det du gör här, men det kommer kanske med ökad komplexitet i takt med att ditt gitarrspel utvecklas.
Så jobba på. :)
pxm:
Jazzå :) -eh, tack, egghuvud !!!!
Var litet tveksam om jag skulle lägga ut den här då jag misstänkte att den kunde missförstås. Men det är bara traditionells inslag i den här..
Jag blir litet förvirrad - pianot spelar en blues12:a utan krusiduller med enbart "bluesseventhchords (dom9), basen spelar hela tiden i vanliga C mollpentatonisk skala, trummorna är Studiodrummer bluespresets.. Gitarren spelar licks i C Bluesskala (mollpenta med den blå tonen tilllagd) till 80% och i de övriga fallen heltons, dim och övertons skalan vilka också är traditionsenliga skalor.....så,,,eh,,jag tycker att din beskrivning av vad som är blues är bra och fin samt passar väl in på den här bluesen.... :)
Jag definierar också blues så, egghuvud....The Brecker Brothers, Scott Henderson och i viss mån Larry Carlton spelar med dessa ingredienser.
Jimi Hendrix lade nästan alltid till 9:an på sina bluessevenths....
mvh
Asti:
Tycker nog också att detta låter mer jazz än blues!
Du har mer struktur på låtarna nu och jag har lättare att hänga med! :)
Bra mix och fin ljudbild tycker jag! Basen kanske kunde upp en aning.
Spännande med lite udda tongångar här och var, medan det i andra
partier blir lite "skalövningar".
/Asti
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida