Forum > Demolåtar

pxm " Blues Understanding" feat. MaxB på RythmGuitar

<< < (7/11) > >>

Rattlesnake:
Ja, det här var en mystisk upplevelse. Blues köper jag, om vi ser till uppbyggnaden av takter osv. Soundet stämmer också. Sångstilen kan också för all del funka. Lite udda dock att börja med den, i vanliga fall, om man bara har enstaka verser, brukar man lägga dem sent. Men det låter som att sången ligger några beats förskjuten i andra versen. Ackordbytena mellan gitarr, bas och piano känns lite "fria" där...
Diggar solot 53-80s. Men därefter låter gitarrskalorna apa för mig med, fram till 97s. Bra fram till 132s osv.

Pianot har ibland något konstigt anslag (vid 172s tex), låter som pianopluggen får multipla toner.

Jag kan inte låta bli att jämföra med en annan låt. Jag undrar nästan om det inte är du som spelar gitarr på denna dänga från 1979:
http://open.spotify.com/track/45dxsrLsPkzmeiHDg4i3rG
 :P

Eddi:
Med lite stadig bluesgrund från MaxB utan konstiga sifferkombinationer lät det ännu bättre att han sen slajdar på slutet förstärker givet. Men lyssna hur han lirar och försök själv eller som Maxen tipsade om - tuben o grunderna i blues - du har liksom hoppat över den delen tror jag.
Det var det första man lärde sig i 14-årsåldern från kompisarna och inga av våra lillfingrar räckte ordentligt - ja och House of the rising sun då.... Blir riktigt nostalgisk här.
Rock on. :D

MaxB:

--- Citat från: MaxB skrivet 20.08.2013, 21:37:30 ---
--- Citera ---Har du själv nån gång lärt dig den där simpla blueskompgitarrvarianten, som kan limma helheten så det låter som en sån typ av blues?
Finns det hundra klipp på youtube som visar varianter på den eller ska jag lägga upp någon sån i gitarrskola.blogspot.com eller är det egentligen inte intressant att ha i din musik?
--- Slut citat ---

Ditt svar på frågeställningen?

--- Slut citat ---

Jag är nyfiken på ditt svar!  :rolleyes:

pxm:
Men det är ju samma grund (också det första jag lärde mig på gitarr) jag har i varenda blues - det är  den grunden jag alltid reharmoniserar......
Lägg hellre ut en video över solot- där finns många godbitar....

mvh

Roffe H:
Blev mycket stadigare med Max komp, bra jobbat alla inblandade.  :D
/Roffe H

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion