Forum > Demolåtar

Dividend och Equality - TANKEN (skickad till Jessica)

<< < (4/6) > >>

Dividend:

--- Citat från: mahan skrivet 01.08.2007, 16:02:39 ---Jahaps Per..

Nu har du satt gitarren på två spår och panorerat till yttersta lägen, annars snyggt men delayen på spåren gör att gitarren hoppar från ena örat tilldet andra vilket gör hela låten nervig. Recept: minska dealayen :D

--- Slut citat ---

Öh? Där är ingen delay/reverb? Om inte EQ lade på det innan han skickade, recept: panorera bara till 50% eller så?

--- Citera ---Vid 1:46 så springer stringsen iväg o glömmer gitarren på stubben. 1:59-2:10 låter väldigt oplanerat. Därpå följande flöjt tutar på lite för hårt. Och mot slutet så trampar stråkarna över gitarren. Volymen lite ner på the strings.

--- Slut citat ---

Nån mer som har åsikter? Kan hålla till viss del, inte helt i vad du skriver Johan..

tsmalmbe:
De panorerade akustiska: ena gitarren är starkare, så det låter lite lopsidigt i början. Skulle vara försiktigare med panoreringen också. Går ännu an i monitorer, men ganska illa i hörlurar.

Stråkarna blir ännu också väldigt höga och därmed lite störande. Man märker med andra ord att stråkartisten gjort mixen. Jag skulle låte stråkarna växa (men till svagare maximum dock), och sen kapa bort dem och låta gitarren ta lite övertag i mitten av låten, sen ta in delen med bara stråkarna. Det skulle ge överraskningsmoment och mera balans. Gitarrerna har väldigt liten roll, 4 sekunder ensamtid i mitten.

Största problemet är alltså balansgången mellan gitarren och stråkarna.

Skall vi vänta oss sång, eller någonslags percussion, eller är arrangemanget klart?

Dividend:

--- Citat från: tsmalmbe skrivet 02.08.2007, 23:56:13 ---De panorerade akustiska: ena gitarren är starkare, så det låter lite lopsidigt i början. Skulle vara försiktigare med panoreringen också. Går ännu an i monitorer, men ganska illa i hörlurar.

--- Slut citat ---

Ok. I see :)

--- Citera ---Stråkarna blir ännu också väldigt höga och därmed lite störande. Man märker med andra ord att stråkartisten gjort mixen. Jag skulle låte stråkarna växa (men till svagare maximum dock), och sen kapa bort dem och låta gitarren ta lite övertag i mitten av låten, sen ta in delen med bara stråkarna. Det skulle ge överraskningsmoment och mera balans. Gitarrerna har väldigt liten roll, 4 sekunder ensamtid i mitten.

Största problemet är alltså balansgången mellan gitarren och stråkarna.

Skall vi vänta oss sång, eller någonslags percussion, eller är arrangemanget klart?

--- Slut citat ---

Det skall sång till (har precis skrivit text), så vi har tre pelare att stå¨på Orkestern, Jessica, Gitarrren.

Jag tänkte ju som så att i och med att gitarren spelar exakt samma sak som i början (på slutet) kunde stråkarna få mer utrymme... Men klart att det som skall dominera är JEssica.
Percussion tror jag inte på.
Ditt förslag till arrangemanget tror jag skulle vara effektfullt, men sorry, jag tror på nuvarande arrangemang. Hmm, men tack för att du fått mig att fundera...... Det dröjer ett tag innan sång tillsätts, så förändringar bör ske stegvis.

Emulator:
Finstämt detta, tycker det smälter ihop fint..utam något med flöjten (?) runt 2:342 och framåt, de tonerna känns ltie grötiga och passar itne riktigt in i min smak.

märker att jag är så van att det låter skitbra att dessa synpunkter blir petitesser...nåväl;

Stråkljudet skulle verkligen må bra av att flyttas från kammarsalen ut till naturen där en knätofsförsedd EQ redan sitter med knätofsarna på.

Sedan borde det låta lite mer träigt..mer folklig festivita än symfoni. Mer fäbod än Wien. Vete fanken hur man ordnar ett sånt ljud själv dock :S

Annat alternativ kanske kan vara att be david roennlund slänga på en riktig altfiol ihop med allt ditt för att göra det mer livligt.

Annars tycker jag du verkligen har tagit denna låt och gjort något unikt till den!

KOmmer blir jättespännande med sång till denna.

Det hörs att du är mest hemma i symfonins värld, men allteftersom du bott in dig i fäboden hos eq har detta verk blivit bättre o bättre :D

fint!!!

ynot:
väldans vackert kan bara instämma
halvvägs krockar det lite precis innan guran försvinner behövs nån bra lösning där det försvinner o kommer tillbaka.. köns lite som att focusen tog slut på slutet piska uåpp den de sista 30 secunderna oxå ..
gillas heltklart..

tony

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion