Kontrollrummet

Asti - Hear me calling (klar)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Girly

Haha...vilken underbar tråd :D Kul första läsning efter sommaruppehållet :D
Men jag vet inte om jag tycker låten är lika kul...förlåt Asti  :(
Som jag upplever det skulle det antingen varit någon med mer country-röst på sången och liksom 'go all the way' eller så skulle låten aldrig gjorts i country-style utan Asti-stil (en stil att föredra!) :)
Girly (lätt gnällig :( )
Spotify - Heartbeat Inverted *** SoundCloud - Lena Lannergren *** YouTube - Lena Lannergren


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Ja jäklar. Ni som tycker det är fel på den här låten och på Astis röst, ni måste ju vara helt utan talang för att förstå musik. Lika bra att ni skänker på edra studiogrejer till mig, bättre det än att de aldrig kommer till nån nytta.

Edit: Har ni spelare med liten grön pil som vanligt i era datorer? Där den satt i morse är det nu bara vitt. Jag kan inte lyssna på nånting här längre. Har inte gjort nånting med Macen som kan ha tagit bort nåt program eller så. Fan vad jag hatar datorer.
« Senast ändrad: 08.08.2013, 18:50:22 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
MaxB - Inte jag heller. Min fru fick ur mig det genom hypnos!  :)
Sigmunds - Roligt att det åtminstone låter bra om den dåliga låten!  :rolleyes:
                 Nej, jag håller med. Genren enbart avgör inte om man gillar en låt eller ej.
Eddi - Ja, Håkans inlägg fick fart på tråden!  :D
          Varför tror du förresten att totempålen hette ASG?
equality - Sticket i Galveston var en riktig rysare (med Glen Campbel)!
               Att MacArthur Park är skriven av Jimmy Webb hade jag glömt.... Den var fin med Richard "Horse" Harris!
               The Moon's a harsh mistress är ju också en höjdare. Minns att jag lyssnade en del på Radka Toneff i mer
               jazziga sammanhang. Undrar om hon inte sjöng en del tillsammans med Gary Burton eller Chick Corea...
               Hon hade en skön röst och fin känsla.
Girly - Ja, jag säger ju det! Ron Sexsmith skulle sjungit!  :)
          Första tanken var att hålla det akustiskt med bara akustiskt plock och sång, men det blev lite tomt....
          Kanske skulle lägga upp en sådan variant och se om ni fortfarande tyckte det var country eller kanske Astigmatiskt?  :D
          Gnäll på så mycket du vill!  :D Man vill ju naturligtvis höra både positiv och negativ kritik!

Tack allihop för era synpunkter! Vet inte om det är så mycket att skruva på med tanke på era kommentarer....
Sammanfattningsvis känns det som att ljudbilden är OK men att låten upplevs tråkig av somliga.
Om inga protester inkommer inom det närmaste lägger jag upp den under färdiga.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Ja jäklar. Ni som tycker det är fel på den här låten och på Astis röst, ni måste ju vara helt utan talang för att förstå musik. Lika bra att ni skänker på edra studiogrejer till mig, bättre det än att de aldrig kommer till nån nytta.

Edit: Har ni spelare med liten grön pil som vanligt i era datorer? Där den satt i morse är det nu bara vitt. Jag kan inte lyssna på nånting här längre. Har inte gjort nånting med Macen som kan ha tagit bort nåt program eller så. Fan vad jag hatar datorer.

Underbart att du håller på min låt Håkan!  :D
Jag förstår ju också att dom måste sakna musikaliska insikter totalt om dom inte
inser storheten i den här låten, fast jag inte vill säga det rent ut!  :rolleyes:
Min spelare (med grön pil) funkar som vanligt.
Tack för ny feedback!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Har försökt förbättra sången med en andrastämma på valda ställen, samt
lagt på en kompgitarr. Blev det mindre dåligt nu eller ännu värre?  :)
Är nivån på kompgitarren lagom?
/Asti t.f. Kompledig
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Sticket i dur (ovanligt) blir nog snyggare ändå med andrastämman.
Den här låten skulle jag vilja stjäla o göra en lite rasp-rossligare ratversion av. Skriv ut texten så stölden blir enklare.  ;)
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Förundrad över mig själv som aldrig lyssnat så mycket på country som senaste tiden... men det är samma låt var gång!  :rolleyes: Börjar gilla den här... eller vänja mig.  :unsure: Borde jag gå och snacka med någon?  :wacko:

Det är snyggt och välgjort men hade det varit någon annan än du som gjort den hade det inte varit detsamma!  :rolleyes:  :P
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Hej igen!
Efter en lyssning till: Tycker den börjar så himla härligt, och att den är riktigt skön, tycker ännu bättre om den nu än innan ;)! Men om jag fick välja...om jag fick krångla till det lite för dig :rolleyes: skulle du bryta av låten mitt i...tex det där sticket på slutet, om det fick ligga mitt i istället, och helst av ett annat instrument som sticker ut!(det kanske är den där Maxs förbannade banjo som behövs :P  :lol: )
På det sättet hade den nog hållit mitt intresse vid liv hela vägen...men det är bara jag det :)
Plinkar på en låt...


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Peter gör en Norge... :)

Och med den äran får jag säga.Hittar inget som inte sitter som det skall,bra jobbat.
Mata Norge radion,given hit där.

Testa att kontraktera Maxbanjon,det skulle förgylla än mer..NorgeFreddy,skulle inte heller vara så dumt,om han har tid.

Mike


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Håkan - Ja, jag tror andrastämman tillför en del....
            Blir spännande att höra din version!
Jocke - Ja, jag tror att det är dags att du söker hjälp!  :D
Plinka - Kul att du tycker om låten och sällar dig till den lilla skaran!  :)
           Låten innehåller inget stick som jag ser det utan består av vers + refräng 3 gånger
           och avslutas med en avkortad vers utan sång. Men jag har funderat på att man
           kunde minska arret till bara gitarrplock och sång i början av 3:e versen och sedan
           fullt arr igen när sista refrängen börjar, för att få mer variation....
           Banjo tycker jag inte passar in i det här arret.
Harmonica mike - "Göra en Norge"?  :D Har jag faktiskt inte hört förut! Skönt att du inte hittar några missar.
                           Freddy skulle kunna lägga en bättre steel, men jag har inte haft kontakt
                           med honom på ett tag.... Nej, det får nog vara så här tror jag.

Tack för lyss och tyck! Ska fundera över det där med variation i form av ändrat arr eller stick!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Får anse den här som klar nu!
Vill inte heller utsätta er för risken att få obotliga country-skador som kan påverka ert framtida musicerande.  :rolleyes:
/Asti t.f. Skadereglerare
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Henric

I den här tråden var det ovanligt gott om korkade kommentarer. Ni gillar inte country och på nåt vis får ni det till att vara Astis fel att country finns, att han borde göra nåt åt era jobbiga barndomsminnen och få countrymusiken att försvinna, eller göra country som inte låter som country, eller helst borde Asti trolla så countrymusiken aldrig funnits.  :lol:

Min åsikt är att låten är svinbra i sig själv, sången o hela alltihop är väldigt bra gjort. Ett helt perfekt traditionellt flöde av ackord, melodi, text o tempo. Skitskönt laidback sväng. Lyssnar man på rätt sätt svänger det här mer än låtar där trummisen slår sönder ett virvelskinn per vers.
Ni som tycker att man bör lägga in märkliga ackordsväxlingar eller nåt annat som gör att låten ska sticka ut på nåt märkligt vis, ni har ju inte fattat nånting. Att lägga in knepiga ackord eller solon på oväntade instrument på nåt Sean Banan-pajas-vis är ju skitenkelt. Däremot att göra det så här som Asti gjort från komposition o framförande, det är det som är det skitsvåra. Det här är lika bra som nån av Neil Youngs softare låtar, eller tex en låt av Emmulou Harris. Jag har lyssnat bra många ggr nu, det låter bara bra, jäkla bra låt som man vill höra på repeat länge o väl.

Ni som inte fattar vad bra country är, ni har verkligen mycket att lära er.  :)

Mycket bra kommentar, instämmer till fullo!  B) Alla genres har sitt berättigande, och märk väl det gäller även dansband!!! Detta låter country, bra sådan dessutom! Bra text och melodi!

I mina öron kanske bastrumman är något för ljus om du fattar vad jag menar, min högst personliga smak, inget att fästa sej så mycket vid - DETTA ÄR BRA!  :wub:
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Får anse den här som klar nu!
Vill inte heller utsätta er för risken att få obotliga country-skador som kan påverka ert framtida musicerande.  :rolleyes:
/Asti t.f. Skadereglerare

Tack ... eller nått! ;-) Tycker det blev bra och tackar för inviten till denna genre! :)


Alla genres har sitt berättigande, och märk väl det gäller även dansband!!! Detta låter country, bra sådan dessutom! Bra text och melodi!

Jag har inga invändningar mot "bruksmusik" - den har naturligtvis ett berättigande men jag dansar inte... inte ens nykter!  :rolleyes:  :P Har man inte den kopplingen kan det bli lite andefattigt att lyssna på... men visst har genren utvecklats och kanske det mest banala har fallit bort?^^
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
I den här tråden var det ovanligt gott om korkade kommentarer. Ni gillar inte country och på nåt vis får ni det till att vara Astis fel att country finns, att han borde göra nåt åt era jobbiga barndomsminnen och få countrymusiken att försvinna, eller göra country som inte låter som country, eller helst borde Asti trolla så countrymusiken aldrig funnits.  :lol:

Min åsikt är att låten är svinbra i sig själv, sången o hela alltihop är väldigt bra gjort. Ett helt perfekt traditionellt flöde av ackord, melodi, text o tempo. Skitskönt laidback sväng. Lyssnar man på rätt sätt svänger det här mer än låtar där trummisen slår sönder ett virvelskinn per vers.
Ni som tycker att man bör lägga in märkliga ackordsväxlingar eller nåt annat som gör att låten ska sticka ut på nåt märkligt vis, ni har ju inte fattat nånting. Att lägga in knepiga ackord eller solon på oväntade instrument på nåt Sean Banan-pajas-vis är ju skitenkelt. Däremot att göra det så här som Asti gjort från komposition o framförande, det är det som är det skitsvåra. Det här är lika bra som nån av Neil Youngs softare låtar, eller tex en låt av Emmulou Harris. Jag har lyssnat bra många ggr nu, det låter bara bra, jäkla bra låt som man vill höra på repeat länge o väl.
Ni som inte fattar vad bra country är, ni har verkligen mycket att lära er.  :)
Mycket bra kommentar, instämmer till fullo!  B) Alla genres har sitt berättigande, och märk väl det gäller även dansband!!! Detta låter country, bra sådan dessutom! Bra text och melodi!
I mina öron kanske bastrumman är något för ljus om du fattar vad jag menar, min högst personliga smak, inget att fästa sej så mycket vid - DETTA ÄR BRA!  :wub:
Jovisst, alla genrer har naturligtvis sitt berättigande! (Möjligtvis dansbandsmusik undantaget... :rolleyes:)
Nej, jag skojar. Det är väl som dom säger att musiksmaken är som baken - ibland är det som kommer ut hårt och ibland mer soft!  B)
Det beskrevs förresten väldigt bra av John Mayall på skivan "Diary of a band" (ett bands diarré).....
För att återgå till låten - Jättekul att du tycker detta är bra! Du är dessutom den förste som nämner texten! Tack för det!
Förstår nog inte riktigt vad du menar med "för ljus bastrumma", men jag brukar få kritik för val av baskagge!  :)
Vill du ha ett tyngre, dovare ljud i den? Eller bara starkare?
Tack för din kommentar!
/Asti t.f. Bakexpert
« Senast ändrad: 10.08.2013, 15:41:50 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Får anse den här som klar nu!
Vill inte heller utsätta er för risken att få obotliga country-skador som kan påverka ert framtida musicerande.  :rolleyes:
/Asti t.f. Skadereglerare
Tack ... eller nått! ;-) Tycker det blev bra och tackar för inviten till denna genre! :)
Alla genres har sitt berättigande, och märk väl det gäller även dansband!!! Detta låter country, bra sådan dessutom! Bra text och melodi!
Jag har inga invändningar mot "bruksmusik" - den har naturligtvis ett berättigande men jag dansar inte... inte ens nykter!  :rolleyes:  :P Har man inte den kopplingen kan det bli lite andefattigt att lyssna på... men visst har genren utvecklats och kanske det mest banala har fallit bort?^^
Hoppas du hunnit hämta dig nu och börjat fungera i normala musiktankegångar igen!  :D
Jag dansade nykter en gång, men det gör jag aldrig om!  ;)
Tack för tänkvärda synpunkter!
/Asti t.f. Fylledansör
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten