Kontrollrummet

Asti - Hear me calling (klar)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Edit 2013-08-10: Får anse denna klar nu. Har inte fått några kommentarer som jag känner kräver justeringar i mix, arr etc.
                          Skulle möjligen vara ny melodi, ny takt och ny harmonier, men det får bli nästa projekt!  :D
Edit 2013-08-08: Kompletterade sången med en andrastämma på valda ställen och la på en kompgitarr.
                          Blev det bättre? (mindre dåligt  :rolleyes:) Nivån på andrastämman/gitarren?
Har haft ett gitarrplock i huvet ett tag, så jag gjorde en låt av det.
Det blev en countrydänga i (förhoppningsvis) Bobby Darin/Ron Sexsmith´s anda... :rolleyes:
Minns att jag älskade Bobby Darins sentimentala countryvisor, som t.ex Reason to Believe....
Men jag fick åtminstone öva på steel-guitaren, så det förde något gott med sig!  :)
Såga på!  :)

Titel: Hear me Calling
Artist: Asti
Text & Musik: Asti
Längd: 3:22
År: 2013

Hear me calling
You are on my mind
Like the scenery I pass you're never far behind
I can sense your presence here beneath the sweet magnolia trees
You are with me all the time

When I'm lost in loneliness and have no place to go
I turn to you in my despair
Can you hear me softly whisper in your ear
Can you hear me calling out somewhere

How was I to know
You were stuck between the past and what could never be
We were clinging to a dream we never really could believe
But I'm still clinging to that dream

When I'm lost in loneliness and have no place to go
I turn to you in my despair
Can you hear me softly whisper in your ear
Can you hear me calling out somewhere

Now I'm all alone
In a company of strangers with nothing more to lose
I'm still hoping for to see you - to meet you once again
You are with me all the time

When I'm lost in loneliness and have no place to go
I turn to you in my despair
Can you hear me softly whisper in your ear
Can you hear me calling out somewhere

« Senast ändrad: 10.08.2013, 11:42:04 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det låter bra. Men din röst är mycket mer Asti än Country&Western. Det fungerar så också!
Bra med steel-övning!  Jag satt igår kväll med banjo och för första gången kompade egna låtar som gick i tonarten G. En del låtar var för snabba för att jag skulle hinna med two-finger style andra fungerade över förväntan.

Bra det här grabben!
Återstår bara att filma plocket och gnägga upp det på youtube!
« Senast ändrad: 02.08.2013, 00:02:05 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Lyssnat en stund i laptop. Trevlig mysig låt, lite högt mixad sång tror jag, och S-en är för framträdande.

I annat tycker jag det var snyggt! Ingen uttömmande analys av mix i övrigt, sitter ju på laptop :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Tvi vale !! :o 
Tvättar öronen....   :mellow:  ;)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jag bildar nog lag med bjurte här... är inte särskilt svag för country men det är lite kul för det är inte så vanligt här. Melodi och harmisar är - dina vana trogen - bra. Men, för mig blir associationen till värsta banalaste dansbandet för påtaglig för att jag ska må riktigt bra av det här!  :rolleyes:  :lol:
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Passerar som bra kåntry även om man inte riktigt ser den där kåvbojen framför sig riktigt. :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Du ska sjunga det här som Asti och inte som en cowboy - för karaktärens skull.

Har väl lite svårt för country - men det är en bra melodi (som vanligt) du hittat.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
MaxB - Kul att du tycker det låter bra! Jo, man måste öva!  :)
           Bra att du håller i banjo-spelet. Tar säkert tid att komma in i!
           Plocket är mitt dåliga samvete.... ska försöka få till det snart.  :rolleyes:
Emulator - OK, får kolla över sången och s-ljuden! Roligt att du tycker det är snyggt!  :)
bjurte -  :D
Jocke - Jo, det är lätt att country blir sliskigt och på gränsen till dansbandsmusik.... en svår balansgång.
           Kul att melodi och harmisar ändå faller i smaken.  ;)
Eddi - Nå, det här nog mer en blandning av country och singer/songwriter-stuk kanske...?  :wacko:
Dividend - Men jag tycker nog att jag sjunger som Asti...fast kanske omedvetet försöker efterlikna Sexsmith & c:o... :unsure:
                Kul att du tycker melodin är bra trots allt!  :)

Tack för era kommentarer! Förstår att country inte är någon speciellt älskad musikform här på KR!  :rolleyes:
Eller, vilket är troligt, är jag ingen bra tolkare av denna musik. :o
Jag tänkte mig denna låt först enbart som ett akustiskt gitarrplock och sång, men det blev så här till slut....
Ville i första hand se hur plocket kunde låta. Men nu har jag testat det, så det är bara att gå vidare!  :)
/Asti

« Senast ändrad: 04.08.2013, 00:39:57 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Nåväl Asti, med din begåvning så kan du ju lattja mellan olika musikstilar. Som alltid proffsigt gjort och även om Bjurte inte gillar så gör jag det!  :D


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Några på forumet gillar nog country -jag älskar country och är en stor fan av bla Dolly Parton får jag väl erkänna... ;)
Steelgitarren sköter du ju jättesnyggt, men jag funderar över vad det är som gör vissa countrylåtar så bra...? Kanske behöver det hända något mer i den? Kanske behöver den vara mer åt bluegrasshållet? Eller kanske behöver du en Dolly vid din sida?
För övrigt jättesnyggt producerat ;)
Plinkar på en låt...


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag tillbringade två somrar i Småland Grimslöv när jag var 13 o 14 bast - och sonen på gården som var ett år äldre konsumerade country som vore det anabola steroider - i ladugården på traktorn ja överallt så där grundades min country-allergi själv offrade jag mycken veckopeng i byns jukebox på Something som kontrast och vill jag minnas They´re coming to take me away - vad nu låten hette?
Jag har alltså fortfarande svårt för country men om jag måste lyssna på det så framstår Country ala Asti som ett bra alternativ.

Detta inlägg är helt utan sans och mening men ändå :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Jag tillbringade två somrar i Småland Grimslöv när jag var 13 o 14 bast - och sonen på gården som var ett år äldre konsumerade country som vore det anabola steroider - i ladugården på traktorn ja överallt så där grundades min country-allergi själv offrade jag mycken veckopeng i byns jukebox på Something som kontrast och vill jag minnas They´re coming to take me away - vad nu låten hette?
Jag har alltså fortfarande svårt för country men om jag måste lyssna på det så framstår Country ala Asti som ett bra alternativ.

Detta inlägg är helt utan sans och mening men ändå :D

 :lol: Kan inte låta bli! Ursäkta, men jag är inte förvånad att du fastnade för den där låten, så ovanligt udda för att vara 60-tal. Om en sinnessjuk person på väg att bli omhändertagen av polisen. Minns den väl. I klass med Surfin´bird.
För att återgå till ämnet: Country. Svängig, rivig country är bra. Såsig, sentimental, slickad country avskyvärd. Så det går inte att dra det över en kam. Jonny Cash är country. Är det dåligt? Bara frågar.
Inför första USA turnén flörtar the beatles med USA och spelar in en LP med bara i stort sett countryinfluerade låtar, t.o. m Help får väl nästan anses som country.
För att åter återgå till ämnet: Asti. Bra men inte mer. Krävs nåt mer för att sticka ut i mängden. Sliden kan vara lite mer framträdande, lite mer kaxig. Tänk dig att du står på en scen i Nashville med ett gäng bra musiker bakom dig som väntar på att gå på efter dig. Ge järnet Asti!
« Senast ändrad: 04.08.2013, 19:43:51 by Tokai »


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
C&W är inte riktigt min bag. Tycker dock att det låter bra om mix, sång och instrument. Sången är dock mer Asti än C&W.
Det är, tycker jag, lite för mycket steelgura ... typ hela tiden - men det kanske ska vara så, vad vet jag?

Det kanske borde hända något extra i låten som gör att örat vill höra mera - så tänker jag!

/Gurano

Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Javisst! Bodde i Texas ett år och fick c & w pådyvlad även om jag mest lyssnade på ZZ top som också kom därifrån. Lap steelen hanterad med stil. Saknar några körande Nashvilletjejer annars Gran ol' Opry next. Kanske är lap steelen "på" för mkt. Låten är bra och hör sen!  B) Ett stick vore iofs inte fel.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
zorrow - Nej, jag behärskar tyvärr inte så många musikstilar. När det t.ex krävs lite tryck
             i sången räcker mina röstresurser tyvärr inte till. Men roligt att du gillar det här!   :)
Plinka - Kul att du gillar steel-guitaren! Problemet är nog att countrylåtar i regel kräver en riktigt
            bra sångare. Dom är utlämnande och innehåller sällan spännande harmonier i sig utan
            bygger på bra sång- och instrumentframförande. Tyvärr har man inte Ron Sexsmiths röst.
            Skönt att produktionen gillas!
Eddi - Låten hette så - "They´re coming to take me away ha-ha" och artisten Napoleon XIV.
          En skruvad sak som var en plåga ett tag, men kanske lite kul ändå... :)
          Jag lyssnade också hellre på Something!  Kul att du ändå står ut med lite country a la Asti!  :)
          Tror inte mitt svar innehåller särskilt mycket sens eller mening det heller.... :rolleyes:
Tokai - Jag tyckte Johnny Cash var värdelös när jag var yngre. Men när han de sista åren av sitt liv
           spelade in låtar som t.ex "Hurt" var jag tvungen att omvärdera honom och man måste erkänna
           att mannen hade en speciell utstrålning och en skön röst. Gjorde också en del fina duetter med bl.a. June Carter.
           Kan tyvärr inte spela bättre på steel-guitaren och skulle aldrig kunna tänka mig platsa på en scen i Nashville,
           så tanken är för mig orimlig... Men jag hoppas lära mig efterhand!  :)
Gurano - Kul att du tycker mix, sång och instrument låter bra även om du inte gillar musiken!  :)
              Du har nog rätt i att jag borde ransonera steel:en lite mer.... Ett stick vore nog inte heller fel!
equality - Ja, en tjejkör hade nog kunnat fylla ut en hel del! Kul att du gillar steel:en. OK, du går mot
               strömmen och gillar låten!  :D Kul! Nej, ett stick skulle antagligen förstärka variationen om inte annat.

Tack allihop för nyttig feedback! Ska försöka omsätta detta i handling!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Har inte svårt för nånting när det gäller musikstilar, bara det låter bra och det gör det här Asti. Som vanligt snygga harmisar och skön sång.  :) Sången kanske lite för stark i förhållande till musiken.
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Har inte svårt för nånting när det gäller musikstilar, bara det låter bra och det gör det här Asti. Som vanligt snygga harmisar och skön sång.  :) Sången kanske lite för stark i förhållande till musiken.
/Roffe H
Det gläder mig att du gillar harmisar och sång!
Ska lyssna på sångnivån!
Tack för feedback!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Det här låter bra och välproducerat.
Men jag kan hålla med Plinka: för att det skall bli en riktigt bra countrylåt saknas det något. Kan inte heller komma på vad, men någonting, som gör att man "hajar" till.
www.alatarmusic.com


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Det här låter bra och välproducerat.
Men jag kan hålla med Plinka: för att det skall bli en riktigt bra countrylåt saknas det något. Kan inte heller komma på vad, men någonting, som gör att man "hajar" till.

Det måste vara Max´s banjo som saknas...  :rolleyes:  :P

Det låter som det ska och sången är som vanligt jättesnygg. Skulle ändå gärna vilja höra denna som en stillsam poplåt med inslag av häst - lasagne helt enkelt! ;)

https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Det här låter bra och välproducerat.
Men jag kan hålla med Plinka: för att det skall bli en riktigt bra countrylåt saknas det något. Kan inte heller komma på vad, men någonting, som gör att man "hajar" till.
Kul att du tycker det är bra och välproducerat!
Tror att det är en riktigt bra sångare som saknas! Jag tänkte mig denna
som en Ron Sexsmith-låt, men kunde inte få till sången som jag ville...
Sedan kanske låten i sig är lite väl enkel och hade behövt ett stick eller
några oväntade harmoniföljder...?
Tack för dina synpunkter!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Det här låter bra och välproducerat.
Men jag kan hålla med Plinka: för att det skall bli en riktigt bra countrylåt saknas det något. Kan inte heller komma på vad, men någonting, som gör att man "hajar" till.

Det måste vara Max´s banjo som saknas...  :rolleyes:  :P

Det låter som det ska och sången är som vanligt jättesnygg. Skulle ändå gärna vilja höra denna som en stillsam poplåt med inslag av häst - lasagne helt enkelt! ;)


Nej, banjo tycker jag inte det ska vara här. Det är ingen Bluegrass-låt.
Sången kunde varit bättre, som sagt. Kanske skulle den gjort sig i ett popigare arr..?
Hade bara ett akustiskt plock från början och kanske skulle skippat elbas, trummor och steel...
Men jag tror att det hade låtit tomt med bara akustiska gitarrer och sång.
Förstår inte alls vad du menar med "inslag av häst-lasagne"!?  :unsure:
Tack för återkommande feedback!
/Asti t.f. Cowboy
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
I den här tråden var det ovanligt gott om korkade kommentarer. Ni gillar inte country och på nåt vis får ni det till att vara Astis fel att country finns, att han borde göra nåt åt era jobbiga barndomsminnen och få countrymusiken att försvinna, eller göra country som inte låter som country, eller helst borde Asti trolla så countrymusiken aldrig funnits.  :lol:

Min åsikt är att låten är svinbra i sig själv, sången o hela alltihop är väldigt bra gjort. Ett helt perfekt traditionellt flöde av ackord, melodi, text o tempo. Skitskönt laidback sväng. Lyssnar man på rätt sätt svänger det här mer än låtar där trummisen slår sönder ett virvelskinn per vers.
Ni som tycker att man bör lägga in märkliga ackordsväxlingar eller nåt annat som gör att låten ska sticka ut på nåt märkligt vis, ni har ju inte fattat nånting. Att lägga in knepiga ackord eller solon på oväntade instrument på nåt Sean Banan-pajas-vis är ju skitenkelt. Däremot att göra det så här som Asti gjort från komposition o framförande, det är det som är det skitsvåra. Det här är lika bra som nån av Neil Youngs softare låtar, eller tex en låt av Emmulou Harris. Jag har lyssnat bra många ggr nu, det låter bara bra, jäkla bra låt som man vill höra på repeat länge o väl.

Ni som inte fattar vad bra country är, ni har verkligen mycket att lära er.  :)
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
I den här tråden var det ovanligt gott om korkade kommentarer. Ni gillar inte country och på nåt vis får ni det till att vara Astis fel att country finns, att han borde göra nåt åt era jobbiga barndomsminnen och få countrymusiken att försvinna, eller göra country som inte låter som country, eller helst borde Asti trolla så countrymusiken aldrig funnits.  :lol:

Ja, det vore bra...  :lol:



Det måste vara Max´s banjo som saknas...  :rolleyes:  :P

Det låter som det ska och sången är som vanligt jättesnygg. Skulle ändå gärna vilja höra denna som en stillsam poplåt med inslag av häst - lasagne helt enkelt! ;)


Nej, banjo tycker jag inte det ska vara här. Det är ingen Bluegrass-låt.
Sången kunde varit bättre, som sagt. Kanske skulle den gjort sig i ett popigare arr..?
Hade bara ett akustiskt plock från början och kanske skulle skippat elbas, trummor och steel...
Men jag tror att det hade låtit tomt med bara akustiska gitarrer och sång.
Förstår inte alls vad du menar med "inslag av häst-lasagne"!?  :unsure:
Tack för återkommande feedback!
/Asti t.f. Cowboy

Skojade bara lite... han försöker ju "säljer ju in den" lite här och var om man säger...  ;)

Jag tror att du prickat helt rätt om man ska döma av reaktionerna från oss som har lite svårt med stilen. Tycker själv att låten blir bättre för var lyssning så jag får nog snart leta reda på egna sporrar...  :rolleyes:
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Ha ha ha...har sk-svårt för hästjazz  <_< :lol:

Men som tur är så låter det mycket Asti om det här..puuuh!

Jag kan svälja låten med hull och hår för att det är din röst, och steelen låter riktigt bra (usch  ;))

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Vackert och melodiskt med snygga harmonier och stämmor... ett riktigt Asti-hantverk ^_^ ...som dock får mig att tänka på Mia-Marianne och Per-Filip / Där rosor aldrig dör  :wacko:  Hur i hela friden vet jag inte.

En fin låt som dock ( i mina öron) lider av ovannämnda association...
Life is too short to remove USB safely


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Att det är Astis fel att country finns, att han borde göra nåt åt era jobbiga barndomsminnen och få countrymusiken att försvinna, eller göra country som inte låter som country, eller helst borde Asti trolla så countrymusiken aldrig funnits.  :lol:

Allting är Astis fel !!
Hästkött i Findus Lasagne och Hästjazz på KR..   :wacko:   :D
Skärp till dig..

Pålle /t.f. Hästhandlare
« Senast ändrad: 08.08.2013, 13:30:46 by bjurte »
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
...som dock får mig att tänka på Mia-Marianne och Per-Filip / Där rosor aldrig dör  :wacko:  Hur i hela friden vet jag inte.

En fin låt som dock ( i mina öron) lider av ovannämnda association...

 :lol:  Du kan då konsten att strö komplimanger omkring dig...  :rolleyes:  ;)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
I den här tråden var det ovanligt gott om korkade kommentarer. Ni gillar inte country och på nåt vis får ni det till att vara Astis fel att country finns, att han borde göra nåt åt era jobbiga barndomsminnen och få countrymusiken att försvinna, eller göra country som inte låter som country, eller helst borde Asti trolla så countrymusiken aldrig funnits.  :lol:
Min åsikt är att låten är svinbra i sig själv, sången o hela alltihop är väldigt bra gjort. Ett helt perfekt traditionellt flöde av ackord, melodi, text o tempo. Skitskönt laidback sväng. Lyssnar man på rätt sätt svänger det här mer än låtar där trummisen slår sönder ett virvelskinn per vers.
Ni som tycker att man bör lägga in märkliga ackordsväxlingar eller nåt annat som gör att låten ska sticka ut på nåt märkligt vis, ni har ju inte fattat nånting. Att lägga in knepiga ackord eller solon på oväntade instrument på nåt Sean Banan-pajas-vis är ju skitenkelt. Däremot att göra det så här som Asti gjort från komposition o framförande, det är det som är det skitsvåra. Det här är lika bra som nån av Neil Youngs softare låtar, eller tex en låt av Emmulou Harris. Jag har lyssnat bra många ggr nu, det låter bara bra, jäkla bra låt som man vill höra på repeat länge o väl.
Ni som inte fattar vad bra country är, ni har verkligen mycket att lära er.  :)
Tack Håkan, det var ett försvarstal som heter duga!  :)
Jättekul att du gillar låten!
Nu är ju det här naturligtvis inte i närheten av Neil Young eller Emmylou Harris, men det värmer att höra ändå!
I yngre ålder hade jag inte mycket till övers för country, förknippade det med smörig musik av t.ex Buck Owens.
Men senare i tonåren fick jag upp öronen för Glen Campbel, speciellt Jim Webbs låtar och sedan kom grupper
som Poco, Eagles, Flying Burrito Brothers, Byrds m.fl. vilka hade mycket countrydrag i sin musik.
På senare år har jag upptäckt t.ex Alison Krauss och Ron Sexsmith, som också rör sig helt eller delvis
inom countryn. Ett tips: Lyssna gärna på någon äldre låt med Gram Parsons och Emmylou Harris! Vackert så man kan gråta.
Nåväl, jag tycker det är bra att alla skriver vad dom tycker om låten. Vill givetvis inte höra något annat.  :)
Tack för feedback!
/Asti
« Senast ändrad: 08.08.2013, 14:32:40 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jocke - Men jag har fortfarande inte hajat vad du menar med "häst-lasagne"!  :D
Marruschkka - Kul att du iaf gillar min röst!  ;)
spacetrucker - Kul att du tycker det är melodiskt och vackert!
                      Visste du inte att jag kallar mig för Asti-Marianne och Peter-Filip när jag uppträder?  :rolleyes:
bjurte - Hur visste du att jag låg bakom hästköttet i Findus Lasagne...?  :o :unsure:
            För övrigt håller min fru med om att allt är mitt fel!  :)

Tack för era spontana och (förhoppningsvis) ärliga kommentarer!  :)
/Asti t.f. Spottkopp  B)
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Glen Campbell var faktiskt en av mina stora favoriter då det begav sig... Gentle on my mind, By the time I get to Phoenix, Wichita Lineman... ojoj vilka låtar. Bloodline var den sista platta av honom jag köpte.... för hundra år sen

// Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Glen Campbell var faktiskt en av mina stora favoriter då det begav sig... Gentle on my mind, By the time I get to Phoenix, Wichita Lineman... ojoj vilka låtar. Bloodline var den sista platta av honom jag köpte.... för hundra år sen

// Space
Ett par av låtarna du nämner är ju just Jim Webb-låtar. En annan är Galveston, som var en av mina favoriter...
[off-topic]Bloodline gavs mycket riktigt ut 1913 strax före första världskriget.....tänk vad tiden går! 
Glen Campbel föddes 1890 i ett fattigt nybryggarhem i utkanten av Wichita. Hans far jobbade för televerket där,
men mördades av siouxer när han försökte dra en telefonkabel via deras totempåle. Lille Glen uppfostrades
därefter av denna siouxstam, som kallade honom "Fjantiga rösten" efter hans förmåga att sjunga falsett.
När han några år senare började jobba på en Webb-byrå lärde han känna ägaren Jimmy Webb, som
skrev några låtar åt honom, t.ex "By the time I get too busy", "Which is a lie man?", "Camptown ladies"
och "Nutcracker suite - my ass". Glen Campbel har även sysslat en del med opera, bl.a. uppträtt på
Grand Ole Opry i Nashville. Nuförtiden framlever han sina dagar som bondlurk och sjunger country-musik.[/off-topic]
/Asti t.f. Musikhistoriker
« Senast ändrad: 08.08.2013, 16:19:19 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det var en fin historielektion. Hade ingen aning om att allt det där var sant.  :unsure:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Sigmunds

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
    • Ødemark
Det låter veldig bra Asti  :)
Ble ikke så veldig glad i låten, men lydbildet er som alltid bra.
Om det er country eller ikke spiller ikke noen rolle for min del..


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
 :lol: Country engagerar uppenbarligen, Håkans inlägg var bara för skönt sedan kommer Sigmunds är inte glad i låten men gillar ljudbilden :lol:
Bäst av allt var nog ändå historielektionen med totempålen ASG :wub:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
En annan är Galveston, som var en av mina favoriter...

"She was twenty-one when I left Galveston". Alltid gillat den låten. MacArthur Park är en riktig rysare också.
Åkte förresten förbi hans födelsestad i Mississippi 1976 men kom tyvärr aldrig till Galveston.
Edit: Meh, hur kunde jag glömma denna Webb-pärla!? Här framförd av den alltför tidigt bortgångne Radtka Toneff:
« Senast ändrad: 08.08.2013, 18:07:20 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves