Forum > Färdiga produktioner
Rattlesnake - on my own (V2 med Eddi på sologit)
Dividend:
Nä, det här fungerar inte för mig Roger. Hantverket är fint, men när du gör "retro"-pop låter det ungefär alltid likadant. (För mig, pga bristande intresse för genren. Det är väl Beatles och ... kanske några till (de kan räknas på tummen och pekfingret typ) jag lyckats förmå mig att tycka mycket om.)
Det är ingen dålig låt. Alla ingredienser är där. Din röst passar perfa till musiken. Det låter t o m radioklart, trummor och gitarrer och mixen och allt.
Om du kan sammanfoga det här med det orkestrala kan det bli riktigt intressant ;)
Marruschkka:
Jodå, det är en rätt catchy låt, fast jag har hört bättre british poplåtar från dej!
Lite surt på reffarna vid "that you are meant to be" nu, men det får du till snart ;) ^_^
/Marre
Emulator:
Lyssnade i hyfsad lyssning i bilen tidigare.
Körerna är verkligen bra arrangerade, gillar konstruktionen. Sång överlag behöver bli lite mer självsäker, lite mer jämnstark under hela meningen.
Gitarrerna känns aningen vassa i mixen. peta ner 3-4 khz lite kanske?
Sen är det en kompgitarr, jag tror att de e första gitarren som kommer in, som låter LIITE off beat.
Snyggt bygge i övrigt tycker jag!
Rattlesnake:
Ber om ursäkt för söligt svar, jag har haft det lite körigt några dagar. Inte har jag hunnit lägga ny sång heller, men jag hoppas kunna göra det imorgon.
--- Citat från: bjurte skrivet 31.07.2013, 16:16:51 ---Har inga problem med sången, tycker den funkar till denna typ av låtar.
Sedan kan jag tycka att verserna är lite för 'styltiga' i långa loppet.
Resten är kanon.
--- Slut citat ---
Tack Bjurte,
Ja, ju mer jag funderar på versen, desto styltigare är den. Funderar på om inte en liten tonförändring upp eller ner bryter "köp varm korv"-mönstret så det genast blir roligare? Kul att resten är bättre! Tack för lyssning och kommentarer.
--- Citat från: bollkalle skrivet 31.07.2013, 18:04:10 ---Låter väldigt välspelat alltihop! Gött ljud på gitarrerna tycker jag framför allt :)
--- Slut citat ---
Tack för det!
Jag kör en Epiphone Les Paul som sologitarr och även kompgitarren åt vänster. Den åt höger är en Squier tele som är Nashvillestämd. Allt genom förstärkaremuleringar.
--- Citat från: karl skrivet 31.07.2013, 22:19:40 ---Nice feel....very British....fin melodikänsla och bra refräng...önskar ibland att jag kunde skriva typ sånt här men får nöja mig med att lyssna till och njuta av att andra behärskar genren...
Allt gott karl ;)
--- Slut citat ---
Hej Karl,
Och jag som önskar jag kunde skriva något i stil med vad du gör, känns som det är ett högre plan än slika trallvänliga retropoplåtar. :-) Kul att du gillart i vilket fall.
--- Citat från: Dividend skrivet 01.08.2013, 11:11:09 ---Nä, det här fungerar inte för mig Roger. Hantverket är fint, men när du gör "retro"-pop låter det ungefär alltid likadant. (För mig, pga bristande intresse för genren. Det är väl Beatles och ... kanske några till (de kan räknas på tummen och pekfingret typ) jag lyckats förmå mig att tycka mycket om.)
Det är ingen dålig låt. Alla ingredienser är där. Din röst passar perfa till musiken. Det låter t o m radioklart, trummor och gitarrer och mixen och allt.
Om du kan sammanfoga det här med det orkestrala kan det bli riktigt intressant ;)
--- Slut citat ---
Hej Per,
Ja, man kan ju inte gilla allt, så det är helt OK att du inte tycker det här är något speciellt. I vanlig ordning var det här en låt som kom fram spontant, och jag hade ingen tanke på att göra den i nån retro-stil. Det blir dock så lätt åt det hållet när jag väl arrar och spelar in. Det skulle vara rätt kul att någon gång få höra hur någon annan skulle arra en av mina låtar, om man bara utgick ifrån melodi och ackord etc. Blev det retrokänsla ändå?
Jag tycker det är jättesvårt att kombinera orkestralt och poplåtar, vet inte varför. Men visst vore det häftigt om man kunde göra något i den här stilen:
--- Citat från: Marruschkka skrivet 01.08.2013, 13:08:43 ---Jodå, det är en rätt catchy låt, fast jag har hört bättre british poplåtar från dej!
Lite surt på reffarna vid "that you are meant to be" nu, men det får du till snart ;) ^_^
/Marre
--- Slut citat ---
Hej Marre,
Surt? ja, jag svajar iaf på ordet "be". Det är inte så lätt att sjunga, jue. Får väl försöka göra sången lite bättre, när jag lägger om den med förändrad versmelodi, men vet inte om du tycker låten blir så mycket bättre. Jag tror du nog gillar souligt, jazzigt, klassiskt bättre hursom. Men tack för lyssning och ärlig kritik! :-)
--- Citat från: Emulator skrivet 01.08.2013, 19:41:36 ---Lyssnade i hyfsad lyssning i bilen tidigare.
Körerna är verkligen bra arrangerade, gillar konstruktionen. Sång överlag behöver bli lite mer självsäker, lite mer jämnstark under hela meningen.
Gitarrerna känns aningen vassa i mixen. peta ner 3-4 khz lite kanske?
Sen är det en kompgitarr, jag tror att de e första gitarren som kommer in, som låter LIITE off beat.
Snyggt bygge i övrigt tycker jag!
--- Slut citat ---
Tack Emu,
Kommentarer som dina stärker, trevligt att läsa.
Ska ge mig på sången igen, nu när jag kan texten och vet hur stämmorna ska vara så ska jag nog kunna få lite mer kraft.
Gitarrerna kan vara lite spretvassa, ska testa slipa av highmid så får vi se hur det låter. Tack för tips. :)
Dividend:
Roger, jag gör så att jag tar tonårsteman eller fram till 25 år, melodier och använder dem för att bygga det orkestrala kring. Ibland.
Har en skatt av gamla melodier från 14-25.
(Alltså poängen är att det melodier för andra genrer, pop mest)
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida