Forum > Färdiga produktioner
Rattlesnake - on my own (V2 med Eddi på sologit)
Tokai:
Jag tycker sången är bra på sätt att den känns rätt för den här låten. Men jag vet vad du menar, hur man upplever att det ska låta innan man har verkställt låten. Men sen... ja. Men jag tyckar nog snarare att en personlig, igenkännbar röst är mer värdefull en tusentals perfekta pop/rocksångare där ute.
I början gillar jag de lite brötiga gitarrerna, men sen vill jag ha dem mer rena utan dist vid nåt ställe. Dom blir lite tröttsamma annars. Refrängen sätter sig som en gammal Beatleslåt.
Verserna är inte så tokiga men påminner i mitt tycke om nån Tom Pettylåt, kommer inte på vilken.
Jag gillar dina poplåtar. Kanske mest för att gillar ursprunglig pop. Du har kunskapen att kunna förvalta det goda från den tiden.
Har inte så mycket kritik att komma med. Kanske upplever jag ibland spelet lite otajt emellanåt.
Ja, så upp med solot! Sen halvera takten på cymbalerna i refrängen. (som hihaten spelar i verserna)
Slutsekunderna kan jag vara utan. Bättre att bara klinga ut.
Rattlesnake:
--- Citat från: tigersoul skrivet 30.07.2013, 16:18:18 ---Tycker definitivt inte att knarrandet ska saneras på något sätt, men om det var möjligt kanske det skulle "tämjas" lite så att säga ;) Rätt mic är ofta a och o, det kan bli en stor skillnad som inte går att nå med bara EQ. Träning är som med det mesta dock också nödvändigt men som jag sa från början, synd att klaga i detta fall alltså, det är finputs vi talar om o tänkbara vägar att gå!
--- Slut citat ---
OK! Tack för förtydligandet. :)
--- Citat från: Altsax skrivet 30.07.2013, 16:54:21 ---Oroa dig inte för sången.
Du sjunger bra!
Fortsätt att göra låtar, fila lite på dem och flytta dem till färdiga
Under tiden så kommer sjungandet att få precis lagom mycket träning för att vara helt perfekt till ditt genombrott ;)
Den här behöver nått som piggar upp i mitten. Kanske ett galet gitarrsolo? Få kontakt med din inre Cliff Burton och kör ett Orion solo på basen :P
Eller varför inte, ett saxsolo :D
/Josef
--- Slut citat ---
Tack Josef, jag sjunger hyfsat bra, inte mer. Duger till att göra en demo till någon annan. Har inte tillräckligt bra pitch för att sjunga klockrena stämmor, och har ett för mörkt register för pop. Det är inte för att jag har dåligt självförtroende jag säger detta, utan det är självinsikt. Jag har ganska stor erfarenhet att spela med och spela in folk som verkligen kan sjunga, så jag vet vad skillnaden är. Men man måste iofs inte sjunga bra för att slå igenom. Ta t ex Peter Moren (Peter, Bjorn and John). Han sjunger inget vidare tycker jag, ännu sämre än vad jag förmår. Iaf det jag har hört. Så det räcker nog med sjysst utseende, ungdom eller kontakter. Saknar det också. :lol:
Jag känner inte nån Cliff Burton*, varken inre eller yttre, men vill du testa ett brötigt saxsolo skulle det vara roligt! B)
--- Citat från: Tokai skrivet 30.07.2013, 20:56:24 ---Jag tycker sången är bra på sätt att den känns rätt för den här låten. Men jag vet vad du menar, hur man upplever att det ska låta innan man har verkställt låten. Men sen... ja. Men jag tyckar nog snarare att en personlig, igenkännbar röst är mer värdefull en tusentals perfekta pop/rocksångare där ute.
I början gillar jag de lite brötiga gitarrerna, men sen vill jag ha dem mer rena utan dist vid nåt ställe. Dom blir lite tröttsamma annars. Refrängen sätter sig som en gammal Beatleslåt.
Verserna är inte så tokiga men påminner i mitt tycke om nån Tom Pettylåt, kommer inte på vilken.
Jag gillar dina poplåtar. Kanske mest för att gillar ursprunglig pop. Du har kunskapen att kunna förvalta det goda från den tiden.
Har inte så mycket kritik att komma med. Kanske upplever jag ibland spelet lite otajt emellanåt.
Ja, så upp med solot! Sen halvera takten på cymbalerna i refrängen. (som hihaten spelar i verserna)
Slutsekunderna kan jag vara utan. Bättre att bara klinga ut.
--- Slut citat ---
Tack Tokai för dina upplyftande ord. För att utveckla mina tankar ovan, jag vet att jag har en personlig röst (liksom du). Men jag önskar jag kunde hantera den på ett sätt som jag inte kan. Och jag tycker det blir värre med åren, framför allt att få till pitch och uttal.
Jag ser att jag har lagt olika förstärkarsimulatorer på gitarrerna löst, dvs inte spelat in effekten. Så jag ska ta och prova lite andra inställningar.
Tom Pettylåten du tänker på tror jag är "Won't back down". Tusan också, hann han före? :D Nåja, ytterligare en anledning att slipa på versmelodin.
Trummor noterat. Kanske blir lite punkhetsigt med 8-delar på riden. Men jag gillar det. Någon fler som inte gillar det?
Tack för lyssning och konstruktiv kritik.
* Ah, Metallicas basist. Läste på Wikipedia och såg det kusliga i att vi har det gemensamt att vi bägge sovit i en turnébuss som kört av vägen och vält. Vi åkte båda ut genom vindrutan. Jag klarade mig med skråmor. Inte han.
bjurte:
Har inga problem med sången, tycker den funkar till denna typ av låtar.
Sedan kan jag tycka att verserna är lite för 'styltiga' i långa loppet.
Resten är kanon.
bollkalle:
Låter väldigt välspelat alltihop! Gött ljud på gitarrerna tycker jag framför allt :)
karl:
Nice feel....very British....fin melodikänsla och bra refräng...önskar ibland att jag kunde skriva typ sånt här men får nöja mig med att lyssna till och njuta av att andra behärskar genren...
Allt gott karl ;)
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida