Forum > Färdiga produktioner

Rattlesnake - on my own (V2 med Eddi på sologit)

(1/9) > >>

Rattlesnake:
LÅTNAMN: on my own
ARTIST/GRUPP: Rattlesnake
GENRE: gitarrpop med retrovibbar
LÅTLÄNGD:3:34
KOMPOSITÖR: Rattle
PRODUCENT: d:o
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2013
FORMAT: mp3
OMSLAG: http://www.kontrollrummet.com/forum/Themes/Musiconica/images/logo.jpg

Har gjort en ny låt avdelningen retro-pop/rock. Den var helt nyskapande och nog världens bästa låt ett tag, men det var innan jag spelade in den och värkte fram en text. Nu är jag inte riktigt lika säker. ;)

Har haft svårigheter att få till sången på denna, har försökt flera gånger och fått ta till diverse tjuvknep för att få den att låta skapligt. Är jag alltför självkritisk? Eller är låten så pass bra att den förtjänar en bättre sångare?

Hursomhelst, skulle vara roligt att höra vad du tycker om låten, framförandet, arret och mixen. Vad ska jag jobba vidare på?

On my own (way to go)
Where to go to, I don’t know
Feeling small, can’t recall
How to be alone, staring at the phone
I’m on my own, not alone

On my own, reaped what’s sown
Time to cry, time to die
Or I’ll carry on, get a renaissance

If you could only see that you are meant to be
The only girl for me, and I could love you – way to go
If I could touch your mind, I’m coming up this time
If I could lose my pride and say I want you – way to go

Friday night, feel alright
Sunday noon, way too soon
Here we go again, trying to pretend
I’m not alone, I’m on my own

2013-08-19
Ny version med Eddi på sologitarr!
Ny leadvox med något annorlunda versmelodi, och andra fraseringar efter förslag från Eddi.
Sjungit om vissa av stämmorna för att få lite mer attityd.
Diverse småfix här och var, gjort centergitarren lite tajtare i rytmen.

MaxB:
För att haka på frågeställning i tidigare tråd, vem eller vad spelar trummorna här? Låter bra!
Hur tänker du gällande svårigheterna att få till sången?
Har du idéer på hur du skulle vilja att sången ska låta men inte når dit eller vet du inte hur den skulle vara för att vara bra?
Jag känner igen din sångstil och gillar den och gillar det som låter som dubbning av rösten. Men vet du vad du vill ha och tycker inte att du når dit?

Rattlesnake:
Här
--- Citat från: MaxB skrivet 29.07.2013, 23:39:14 ---För att haka på frågeställning i tidigare tråd, vem eller vad spelar trummorna här? Låter bra!
Hur tänker du gällande svårigheterna att få till sången?
Har du idéer på hur du skulle vilja att sången ska låta men inte når dit eller vet du inte hur den skulle vara för att vara bra?
Jag känner igen din sångstil och gillar den och gillar det som låter som dubbning av rösten. Men vet du vad du vill ha och tycker inte att du når dit?

--- Slut citat ---
Det är midisekvenser som jag har pusslat ihop och kanske modierat vissa slag en aning (Superior drummer).

Jag sjunger på ett av de få sätten jag kan, och jag gillar inte riktigt resultatet då jag skulle vilja ha mer bett, bättre pitch och uttal. Försöker med olika uttryck och mikrofoner för att hitta något som tränger igenom mixen bättre, men tenderar att nöta så länge på projektet att jag till slut tappar uppfattningen om det låter bra eller dåligt, brukar märka vilket när man vilat öronen ett halvår.

Plinka:
Tycker detta är en bra poplåt, så jobba vidare!
Ang sången, så håller jag med dig, gillar din röst och sångstil, men i denna så känns det som att du håller igen, behöver mer rymd i munnen och mer stöd nerifrån djupet på något sätt  :)

equality:
Bra britpop! Btw, snuddat lite vid Suede som jag gillar skarpt. Jag gillar det mesta i denna låt också. Starka
melodier, tight spel och bra lead song. Själva soundet låter helt rätt också. Måste nog lyssna fler gånger då jag har svårt att avgöra vad som är vers och refräng. Kanske skulle tydliggöras mer. Körerna sjunger helt rätt i mina öron men uttrycket hör alldeles för försiktigt. Men visst är det en jättebra låt!

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion