Forum > Demolåtar
Tigersoul - Så jävla ful - 1C
tigersoul:
--- Citat från: MaxB skrivet 30.07.2013, 07:10:02 ---Tror allt är för mycket komprimerat eller vad det är. Jag tycker sången ska höras tydligare i helheten. Kanske är det min lyssning som inte är optimal (hyffsade in ear-lurar), som ger känslan av att sången saknar briljans. Kanske skulle du backa lite på basens volym? Andra som har bättre lyssning kanske kan ge bättre analys?
Bandnamn som Gyllene tider, kan slänga sig i väggen, här kommer Tuffa tider!
--- Slut citat ---
Tuffa tider, jotack det var väl en passande rubrik. Angående komprimering så har jag ju minst sagt misshandlat skiten ur både det ena o det andra. Det är dock inte så förskäckligt mkt komprimering utan mer band o rörsimuleringar. Jag var ute efter ett hårt, skitigt o grovt sound, lite "rocka loss i repstudion" känsla som jag tänkte hör till punken. Solar man leaden så låter den inte särskilt trevlig faktiskt så processad är den, men tycker det fungerar bra i sin helhet. Man kan diskutera om jag gick för långt här dock.
Vad gäller basen så har jag otroligt nog aldrig kollat upp mixen i mina "lyxlurar" där jag alltid kollar basen, utan jag har bara mixat på monitorerna o subbasen är inte ens inställd så bra ännu, så det kan tänkas vara lite sådär med nivåer i basområdet ska kolla den senare i pro 2900 lurarna.
Briljans i sång, har säkerligen med misshandeln av ljudet att göra, kanske skulle det på lite "krisp" på sången, det torde vara en relativt lätt sak att ordna utan att mecka runt så mkt med annat. Du säger brillians så jag antar du menar området >=5khz?
Väntar in vad ni andra tror på detta område lite också, är en lite klurig mix att avlyssna i tanke på att den är så skitig. Jag vet sen förut att skitiga rördistade mixar låter väldigt olika på olika system.
Jocke:
"Tuffa tider" är ju helt genialt! :)
Mmm... du ska så klart göra det på Tigerns vis men om det varit min låt hade jag inte bekymrat mig så mycket om basen - kanske ner en aning - aningen mer i versen eller refrängen. Funderar på gitarr-kompet... låter lite för snyggt för punk - framför allt känns inte modulationen helt rätt här. Sen tycker jag gitarrmarkeringen ska upp i refrängen. Hade nog provat att byta från hatt till något mer bredbrättat som ride i refrängen. En aning mer sång gör nog inte heller ont. Åsså var det virveln då... jag vill att det ska skramla mer och vara mer klipp i soundet.
Bara några detaljer som eg inte gör varken från eller till för den starka upplevelsen av låten... ^^
tigersoul:
--- Citat från: Jocke skrivet 30.07.2013, 12:10:56 ---"Tuffa tider" är ju helt genialt! :)
Mmm... du ska så klart göra det på Tigerns vis men om det varit min låt hade jag inte bekymrat mig så mycket om basen - kanske ner en aning - aningen mer i versen eller refrängen. Funderar på gitarr-kompet... låter lite för snyggt för punk - framför allt känns inte modulationen helt rätt här. Sen tycker jag gitarrmarkeringen ska upp i refrängen. Hade nog provat att byta från hatt till något mer bredbrättat som ride i refrängen. En aning mer sång gör nog inte heller ont. Åsså var det virveln då... jag vill att det ska skramla mer och vara mer klipp i soundet.
Bara några detaljer som eg inte gör varken från eller till för den starka upplevelsen av låten... ^^
--- Slut citat ---
Jag har funderat lite till o från på flera av idéerna du nämner, men samtidigt känns det lite "paketerat o klart" o är rädd att jag, om jag börjar ratta, bara fastnar i smådetaljer så jag vet inte riktigt... Ska fundera på saken!
Lyssnade nyss med pro lurarna och jag tycker att basen kanske är NÅGOT hög på sina ställen men inte så pass mkt att jag slänger mig in o rattar om den, vocals kunde ha lite mer lyster men det är inte nödvändigt o elguran låter lite tunn o bottenlös, men ingen av de nämnda sakerna är särskilt påtagliga. som sagt fundera fundera... ;)
Asti:
Bra låt med en mycket bra text! Fast sorglig och beklämmande.
Tycker att du antingen ska höja sången något eller sänka trummorna en aning.
Satt och spelade med här och tror att en akustisk kompgitarr skulle fylla ut!
Det blir kanske inte punk då utan mer Dire Strait-aktigt...
En Farfisa orgel skulle också kunna passa in, eller kanske en tremolo-elgitarr...
/Asti
tigersoul:
--- Citat från: Asti skrivet 30.07.2013, 13:42:56 ---Bra låt med en mycket bra text! Fast sorglig och beklämmande.
Tycker att du antingen ska höja sången något eller sänka trummorna en aning.
Satt och spelade med här och tror att en akustisk kompgitarr skulle fylla ut!
Det blir kanske inte punk då utan mer Dire Strait-aktigt...
En Farfisa orgel skulle också kunna passa in, eller kanske en tremolo-elgitarr...
/Asti
--- Slut citat ---
- Intressanta förslag, men som du säger, punken ryker nog med de förändringarna förutom nivåjusteringarna då ev. Ska fundera vidare, var riktigt klurigt detta!! :unsure: :rolleyes:
Tack för kommentaren i övrigt, jo du, tungt ämne minst sagt men tycker texten fungerar perfekt med sitt raka språk!
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida