Forum > Färdiga produktioner

Tigersoul - Skuggan av sara

<< < (2/9) > >>

tigersoul:

--- Citat från: Altsax skrivet 15.07.2013, 09:07:23 ---Först och främst
 :wub:

sen
var det samma reverb på dig och kören?
Det låter som att kören står bakom ett skynke och sjunger, bakom ett papper. Volymen är bra på kören men vad har du använt för filter? Är inte helt säker på att det blev lyckat, kan du göra en version till där kören bara har lägre volym, kören ska ha samma inställningar och samma reverb som du, bara lägre volym (eller mindre send om det är så du gör). Det är alltså helt OK att kören är placerad bakom dig i rummet. Det är skynket jag vill riva ner. För att höra om jag tycker bättre om det.

Vilken desperat kvinnoröst du fått tag i!
Det hugger till i hjärtat när hon utbrister "när jag skär mig", låter verkligen som "Sara".
Bitvis är den här låten obehagligt bra.
Otroligt proffsig!

--- Slut citat ---

Obehagligt bra får man väl ta som något positivt i en sådan här låt ;) tackar för det!

Vad gäller kören så var det konstigare än jag var medveten om. Jag hade klonat en gammal körkanal när jag spelade in tjejkören på nytt och det följde med en hel del inställningar som jag inte vet vad jag tänkte med, så du kan nog hitta en hel del här som kan skapa "pappret". Här är vad som finns på kanalen iaf med tjejekot:

EQ: lowcut på 182hz, +3db vid 931hz (varför? minns ej), -2db på 4khz (pappret?)
Ligger en 1/8 nots delay för att fylla ut lite, återkommer om varför.
En väldigt låg manlig stämma som sjunger exakt samma -1 oktav, återkommer om varför igen.
Send till samma reverb som lead, dock på -0.85db medan leadens send ligger på -3,61. Dvs MER reverb än leaden.
Debreath gate finns också men tror inte den skapar något "papper" ;)

Delayet och den manliga understämman en oktav ner ligger där för att ge tjejekot en lite proffsigare prägel. Det är insjunget av en tjej som inte är sångvan vilket var min avsikt för att få fram den här känslan av realism, att det är Sara som sjunger o inte någon van körtjej, men det blev lite för realistiskt mot den övriga ljudbilden så jag la den manliga understämman för att stabilisera o ge lite botten o delayet för att fylla ut den lite tunna känslan. Eventuellt beror behoven till viss del på att jag hade eq inställningar jag inte ens var medveten om, så jag får väl skruva lite, men det är iaf orsaken.

"Pappret" misstänker jag spontant handlar om -2db på 4khz o kanske delayet+manunderstämman som soppar ihop det lite så det tappar skärpa.

Den desperata kvinnan är för övrigt min sambo  :wub: :lol: :P

MaxB:
Kan fungera bra med amatör-kör.  B)
Det är en personlig tuff text och till en sån är det inte fel med en personlig kör.
Dock tror jag inte en proffsstudio skulle släppa en sån kör i en produktion som ska spelas i radio. I så fall måste artisten vara stark och stå på sig.

Jag tycker inte kören är fel men jag är lite speciell... jag också...

Asti:
Bra låt med stark text! Kommer inte ihåg hur kören lät sist, men håller med Altsax
vad gäller kören. Den låter dov och utan diskant/lyster. Reverbet borde också överensstämma
med leadsångens. Kan också instämma i Jockes kommentar om pianot. Det kunde utvecklas lite
mer och höjas en aning i mixen. Det skulle nog förstärka "flytet" i kompet.
Gillar det sparsamma arret och speciellt "klockspelet". Leadsången är bra och tydlig.
/Asti

tigersoul:

--- Citat från: MaxB skrivet 15.07.2013, 12:30:38 ---Kan fungera bra med amatör-kör.  B)
Det är en personlig tuff text och till en sån är det inte fel med en personlig kör.
Dock tror jag inte en proffsstudio skulle släppa en sån kör i en produktion som ska spelas i radio. I så fall måste artisten vara stark och stå på sig.

Jag tycker inte kören är fel men jag är lite speciell... jag också...

--- Slut citat ---

- Det är en svår avvägning naturligtvis, ska man köra det personligt o ha en spretig kör som tillför skörhet o realism eller ska man gå mer åt det kallare studiosoundet o styra upp det mot perfektion? Personligen tror jag att det här spröda, realistiska tillför låten något o grabbar tag i lyssnaren. Sen kan man ju diskutera HUR mycket autotune / utfyllnadskörer etc man bör peta dit för att få "lagom" effekt. Tror dock att det här spröda oproffsiga tillför låten något. Visst knackar en studio mig på axeln o säger let's do this så kanske jag överväger att tänka om, dock tror jag hela ämnet i låten skulle göra att den världen avstår oavsett. Tror inte folk vill höra om psyksjukdom o trasiga familjer när de knäpper på rix fm, rätta mig om jag har fel  :lol:

--- Citat från: Asti skrivet 15.07.2013, 12:47:14 ---Bra låt med stark text! Kommer inte ihåg hur kören lät sist, men håller med Altsax
vad gäller kören. Den låter dov och utan diskant/lyster. Reverbet borde också överensstämma
med leadsångens. Kan också instämma i Jockes kommentar om pianot. Det kunde utvecklas lite
mer och höjas en aning i mixen. Det skulle nog förstärka "flytet" i kompet.
Gillar det sparsamma arret och speciellt "klockspelet". Leadsången är bra och tydlig.
/Asti

--- Slut citat ---

Tackar Asti, förmodar du menar speldosan med klockspel? Ja pianot har flera noterat så det kanske är något jag skulle se över trots allt, det för en ganska anonym tillvaro där bakom! Vad gäller tjejkörens brist på lyster så hittade jag ju minst sagt saker att göra EQ som hade inställningar jag inte ens visste om, så det ska jag peta med får vi se.

Körerna i förra låten (utöver tjejkören) var genererad genom autotune spår, det lät väl inte precis så bra kan man väl sammanfatta det som. Vet inte om det är perfekt nu heller precis, men iaf bättre. Jag gav mig ut på avigkrokar o slutade planera körstämmorna genom autotune utan sjöng fram idéerna direkt istället.

Eddi:
Kul att du ät tebax, hoppas du fått ordning på nya studion nu och är nöjd.
Det är som sagt en stark låt och varför skulle den inte passa på radion - kanske inte Mix Megapol men radioutbudet är stort. Håller med Josef om körljudet annars allt topp - avlyssnat i iPad.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion