Forum > Färdiga produktioner
Tigersoul - Skuggan av sara
Jocke:
"Radio Risk" är väl inget att tänka på... tycker kommersiell radio mest bara spelar topplistan - från nu eller förr... Tycker din låt känns angelägen och tror att många kan känna igen sig även om det inte gått SÅ långt...
Lyssnar igen... Kastar ett par vedträn på brasan... så kan du klura på om det är något som kan vara användbart.
Tycker att leaden och kören grötar varandra lite... hade nog provat att bredda kören mer. Ibland sjunger kören unisont med dig och ibland ekar den - ibland blir det otydligt. Tycker du kan prova att "ducka" kören lite när du sjunger - det blir ju ung som att vissa ord i kören kommer att betonas. Det kan kanske tyckas vara för banalt men även en enkel aaa eller oooo-kör kan fungera här o var!^^
tigersoul:
--- Citat från: Eddi skrivet 15.07.2013, 13:35:47 ---Kul att du ät tebax, hoppas du fått ordning på nya studion nu och är nöjd.
Det är som sagt en stark låt och varför skulle den inte passa på radion - kanske inte Mix Megapol men radioutbudet är stort. Håller med Josef om körljudet annars allt topp - avlyssnat i iPad.
--- Slut citat ---
--- Citat från: Jocke skrivet 15.07.2013, 13:53:01 ---"Radio Risk" är väl inget att tänka på... tycker kommersiell radio mest bara spelar topplistan - från nu eller förr... Tycker din låt känns angelägen och tror att många kan känna igen sig även om det inte gått SÅ långt...
Lyssnar igen... Kastar ett par vedträn på brasan... så kan du klura på om det är något som kan vara användbart.
Tycker att leaden och kören grötar varandra lite... hade nog provat att bredda kören mer. Ibland sjunger kören unisont med dig och ibland ekar den - ibland blir det otydligt. Tycker du kan prova att "ducka" kören lite när du sjunger - det blir ju ung som att vissa ord i kören kommer att betonas. Det kan kanske tyckas vara för banalt men även en enkel aaa eller oooo-kör kan fungera här o var!^^
--- Slut citat ---
- "Pappret" från kören ska jag nog allt få bort då det troligen bara är EQ'n, vad gäller de andra tipsen så har jag också tänkt på att kören ibland ligger tajt, ibland inte. Jag har ärligt talat inte klippt o matchat upp den alls mot leaden (lat) så det är ju ett anternativ. Att ducka kören mot leaden däremot har jag aldrig hört talas om, men det låter ju vid en anblick som en intressant tanke. Det borde ju ge ett "skimmer" o är man väldigt försiktig o gör ducken snabb så torde det ju t.om bara kunna rensa rent på mudden utan att göra så mkt annat. Intressanta förslag! Enkel A/O kör har jag aldrig testat med alls, i huvud taget aldrig spelat in aa eller oo'n kanske jag skulle labba med ;) Känner i huvud taget att det finns så fruktansvärt mkt tekniker o metoder, tankesätt när det gäller körstämmor, man kan åstakomma så otroligt mkt effekter o det finns lika många fallgropar (grötigt te.x).
Någon talade också om att pan'a ut körstämmorna för att få lite mer tydlighet el om det var av annan orsak. Jag provade detta spontant men tyckte det blev för brett o rörigt, kanske handlade det om att jag samtidigt skulle dragit ned nivåerna för det kom jag på nu att jag aldrig testade :o
Jocke:
Mmm... tänker att du kan bredda varje stämma för sig så att örat hör dem panorerade från leaden men hjärnan lägger samman dem så man uppfattar det som en enda röst i samma position som nu... man kan naturligtvis editera körspåren manuellt och klippa upp dem så du kan styra nivån på ordnivå men det verkar vara mycket jobb... fast låten förtjänar ju att det blir bra! ;-)
Tänker sidechaining... man skulle kanske kunna använda Cubase kompressor som leveler... alltså utan kompression bara för att komma åt volymjusteringen och trigga den från leaden så att den sänker när du sjunger...? Tänker också gate... Preseten för "backgrund vocal" i Cubase egen gate har väl en attacktid på 128ms om jag minns rätt... Antar att det betyder att det är viktigt för tydligheten att den öppnar långsamt... särskilt tajmingen på inledande konsonanter kan nog bli störig annars. Hade nog provat med att sidechaina gates som send för att kunna släppa förbi lite eller att ha en långsam och en långsammare öppning... så det liksom smyger in medan du sjunger och "släpper på" (automation?) när du är tyst. Lite tankar bara...^^
pxm:
Den första verren var bra - den här verren är TOPPENbra, Tiger !!!! :)
Nu låter det tvärshysst !!!!!
Mycket bra !!!!!
Välkommen tillbaka !!!! :)
mvh
tigersoul:
--- Citat från: Jocke skrivet 15.07.2013, 14:37:00 ---Mmm... tänker att du kan bredda varje stämma för sig så att örat hör dem panorerade från leaden men hjärnan lägger samman dem så man uppfattar det som en enda röst i samma position som nu... man kan naturligtvis editera körspåren manuellt och klippa upp dem så du kan styra nivån på ordnivå men det verkar vara mycket jobb... fast låten förtjänar ju att det blir bra! ;-)
Tänker sidechaining... man skulle kanske kunna använda Cubase kompressor som leveler... alltså utan kompression bara för att komma åt volymjusteringen och trigga den från leaden så att den sänker när du sjunger...? Tänker också gate... Preseten för "backgrund vocal" i Cubase egen gate har väl en attacktid på 128ms om jag minns rätt... Antar att det betyder att det är viktigt för tydligheten att den öppnar långsamt... särskilt tajmingen på inledande konsonanter kan nog bli störig annars. Hade nog provat med att sidechaina gates som send för att kunna släppa förbi lite eller att ha en långsam och en långsammare öppning... så det liksom smyger in medan du sjunger och "släpper på" (automation?) när du är tyst. Lite tankar bara...^^
--- Slut citat ---
- Jag insåg hur småhungrig o trött jag var när jag läste det här stycket, det blev 2 omläsningar *skrattar* helt sant, det är också tekniker man skulle kunna använda sig av. Jag får helt enkelt ta mig en titt igen på stämmorna o se vad jag ska hitta på. Låten förtjänar ju några timmar till i studion kan tyckas ;)
Hur tänker du med den här gaten, är det duckning som är resultatet du är ute efter med en mjuk intoning (attack) av körstämmorna?
--- Citat från: pxm skrivet 15.07.2013, 14:48:53 ---Den första verren var bra - den här verren är TOPPENbra, Tiger !!!! :)
Nu låter det tvärshysst !!!!!
Mycket bra !!!!!
Välkommen tillbaka !!!! :)
mvh
--- Slut citat ---
Tackar tackar, hatten av :wub:
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida