Forum > Färdiga produktioner

Frasseman - Katie (ny version)

<< < (2/5) > >>

Jocke:

--- Citat från: Frasseman skrivet 29.06.2013, 16:06:02 ---
--- Citat från: Gurano skrivet 29.06.2013, 15:53:24 ---Nu hör jag! :D

Har inte läst tidigare inlägg om låten i den andra tråden. Men jag tycker att stråkarna i början och på slutet har lite för stort rum/reverb. Sedan tycker jag att gitarren som kompar är på tok för låg - antingen bör du höja så man hör eller ta bort den helt (och bara sjunga till pianot). Det blir lite för mycket Katie i texten, enligt mig. Du har en skön röst. Fin låt som är behaglig att lyssna till.

/Gurano

--- Slut citat ---

Tack! Jag tar bort gitarren, den är nog överflödig ändå. Ska se över "Katie"-antalet och rensa något också. Och dra ner lite till på stråken också. Till slut bidde den en tumme  :D

--- Slut citat ---

Först och främst tycker jag att du ska lägga låtar du jobbar och ändrar på, önskar synpunkter och gör olika versioner i "halvfärdiga" och hålla dem där tills du känner dig klar. Det finns en funktion att flytta till färdiga sedan...^^ Men, jag förstår hur du tänker - det är ju mest bara instrumentering och mix du ändrar... ;)

Håller med Gurano om att det är lite mycket reverb på stråkarna men klangen har du prickat in - du får nog jobba lite med EQ för att ligga kvar där om du minskar reverben. Jag tycker mycket om låten och även den andra versionen men jag tror att du ska jobba lite mer med dynamiken så ger sig nog instrumenteringen när du "hittat hem"! ;) Kan inte låta bli att poängtera likheterna jag upplever med den här:

... ingen har väl klagat på hur många gånger Memphis nämns i den texten... nä, jag har inte ont av Katie-"tjatet"!  ;)

Frasseman:
Jocke, jag trodde att låten var färdig i och för sig  :) nu vet jag mer om hur det fungerar här. Jag vill ju inte stå på mig vägra göra ändringar utan istället vara lyhörd, så en låt kan ju vara färdig i mina öron men säkert inte i andras och så var fallet här och också med de andra låtarna jag postade. Jag har en del som är mindre färdiga och där jag absolut skulle lägga den i "halvfärdiga" osv, där man kanske önskar tips och kritik kring vissa låtpartier, intrumentering eller där man kört fast, texter, introfrågor osv.

Det är roligt med synpunkter och det här är ett ovanligt bra forum även om synpunkterna ofta verkar handla om ganska avancerad teknik än om låtstruktur, men det gör inget för mig eftersom jag kan känna att det är just den tekniska sidan jag behöva stärka upp (hoppas jag i alla fall). 

Kul att du gillar låten!

Gurano:
Hej igen. Om du tycker att låten är färdig...ja då är den det! Att vi andra skriver saker kan du fundera på och sedan ta till dig eller strunta i. Båda är ok :)

Jocke:
Jag är otroligt imponerad av sådana som dig - här finns några stycken men det är inte jättevanligt. Ni som får till komposition, arr och text hyggligt från början! :) I bästa fall får jag till ett schysst groove en gång av tio... ;)  Jag tror att du ska se synpunkter på mix som att det inte finns så mycket annat att anmärka på...^^

MaxB:

--- Citat från: Frasseman skrivet 29.06.2013, 21:14:14 ---Jocke, jag trodde att låten var färdig i och för sig  :) nu vet jag mer om hur det fungerar här. Jag vill ju inte stå på mig vägra göra ändringar utan istället vara lyhörd, så en låt kan ju vara färdig i mina öron men säkert inte i andras och så var fallet här och också med de andra låtarna jag postade. Jag har en del som är mindre färdiga och där jag absolut skulle lägga den i "halvfärdiga" osv, där man kanske önskar tips och kritik kring vissa låtpartier, intrumentering eller där man kört fast, texter, introfrågor osv.

Det är roligt med synpunkter och det här är ett ovanligt bra forum även om synpunkterna ofta verkar handla om ganska avancerad teknik än om låtstruktur, men det gör inget för mig eftersom jag kan känna att det är just den tekniska sidan jag behöva stärka upp (hoppas jag i alla fall). 

Kul att du gillar låten!

--- Slut citat ---

Då du lägger upp en låt kan du berätta vad du vill ha synpunkter på. VI andra kan ju alltid nivåanpassa hur och vad vi svarar.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion