Forum > Färdiga produktioner
Frasseman - Katie (ny version)
Frasseman:
--- Citat från: equality skrivet 30.06.2013, 18:29:02 ---Klart bättre nu. Bra jobbat! Deesser på sången vore bra eller att du letar med en eq runt 5000 Hz och tweakar till med en dipp i området.
--- Slut citat ---
TAck för det och tack för tipsen. Kan du möjligen lite utveckla detta med eq. Jag kör ju med en apogeemic direkt in i datorn, menar du att jag ska skaffa en extern eq eller är det något man löser i själva inspelningsprogrammet (jag använder Garageband)? Jag är fullständig amatör, märker att alla här är ju extrema proffs så jag förstår inte alltid vad som menas, tex med "tweaka".
Jocke:
--- Citat från: Frasseman skrivet 01.07.2013, 09:57:42 ---
--- Citat från: equality skrivet 30.06.2013, 18:29:02 ---Klart bättre nu. Bra jobbat! Deesser på sången vore bra eller att du letar med en eq runt 5000 Hz och tweakar till med en dipp i området.
--- Slut citat ---
TAck för det och tack för tipsen. Kan du möjligen lite utveckla detta med eq. Jag kör ju med en apogeemic direkt in i datorn, menar du att jag ska skaffa en extern eq eller är det något man löser i själva inspelningsprogrammet (jag använder Garageband)? Jag är fullständig amatör, märker att alla här är ju extrema proffs så jag förstår inte alltid vad som menas, tex med "tweaka".
--- Slut citat ---
Ja, det låter betydligt bättre nu! :) Jag har kört GB så försvinnande lite att det säkert inte ens räknas men det är ett billigt och enkelt sätt att komma igång och göra musik om man nu ändå har en Mac... Tyckte det var plottrigt och jobbigt och har ingen aning om vilka inställningar man kan göra... En De-esser är en kompressor/limiter/leveller som sänker nivån vid en viss frekvens om det överstiger ett värde du ställt in precis när det inträffar. På en del inspelningar blir vissa konsonantljud för starka (särskilt "S" kan bli jobbiga) och då använder man en sådan. Finns en massa bra teknikaliteter att läsa om på http://wiki.kontrollrummet.com/ som vi väl i huvudsak har Claes att tacka för. :)
tigersoul:
Skön röst!! man blir intresserad av historian! Har inget att tillägga i övrigt som inte redan kommentarats. Nice nice!
Navigering
[0] Meddelandeindex
[*] Föregående sida