Forum > Demolåtar
MaxB - I'm not saying - nu med trumloopar istället för otajt eget spel
Jocke:
Om du ska vara nöjd eller inte beror ju på ambitionerna... jag har inte lyssnat på orginalet men tycker att det finns mer man kan göra...^^
MaxB:
--- Citat från: bow35 skrivet 19.05.2013, 20:08:52 ---Tycker sång ska upp lite.
--- Slut citat ---
Tror det är något annat som ska ner.
--- Citat från: cykeln skrivet 19.05.2013, 20:41:53 ---Härlig låt! Det är något knepigt med rytmen på verserna - kan vara dubbelslaget på kaggen?
Upp med orgeln och lite mer diskant på den
likaså sången kan höjas något
--- Slut citat ---
Diskant skulle det inte vara på 60-talsmusik sas det. :mellow:
Och jag ville få den känslan med en del lofi.
Jag upplever att orgel och sång har bra volym, då jag lyssnar på låg volym, i dålig lyssning (telefon, laptop, lurar med dålig bas).
Jag tror att det är muller i bastrumma och basgitarr som stjäl energi från sången i bra lyssning. Kan det vara så - ni som har bra lyssning?
--- Citat från: Jocke skrivet 19.05.2013, 22:22:13 ---Om du ska vara nöjd eller inte beror ju på ambitionerna... jag har inte lyssnat på orginalet men tycker att det finns mer man kan göra...^^
--- Slut citat ---
Suck, jag är rädd för att det gör det. Kan du verifiera att/om det behöver städas i lägre frekvenser och har du eventuellt idéer om vad mer som kan göras?
Jag är idel öra! B)
Rattlesnake:
Vet inte riktigt om jag förstår vitsen med att göra en cover på en sån här låt, om man ska försöka få det att låta gammalt.
Tycker du framför låten ganska bra, men trummorna är inte tajta nog. Låter som att du ligger lite för tidigt på slagen. Och ditt arr är jämntjockt, det händer inte så mycket över låtens gång.
Men hursom helst, vill du att mixen ska låta '65 så rekommenderar jag följande behandling: skapa tre monosubgrupper som ligger panorerade olika (höger, mitten respektive vänster). Adressera alla spår till någon av subgrupperna, låt inget vara stereo. Lägg en färgande kompressor, gärna också bandmättnad eller mild rördist på varje subgrupp.
Bas och baskagge får skäras i basen, i europa gjorde man för det mesta så med avsikt för att inte nålen skulle hoppa ur spåret, medans man var mindre försiktig i amerikanska studios. På den tiden hade man inte tillgång till mer än 4 kanaler, så man gjorde ofta reduktionsmixar från en bandare till en annan för att frigöra spår, vilket gjorde att vissa spår tappade diskant i generationsförlusten. Oftast trummor, bas och kompgitarr då man lade de först. Leadsången lät oftast klarare än instrumentalbakgrunden.
Reverbet var burkigt, skapat i ekokammare.
Jocke:
--- Citat från: MaxB skrivet 19.05.2013, 23:05:23 ---
--- Citat från: Jocke skrivet 19.05.2013, 22:22:13 ---Om du ska vara nöjd eller inte beror ju på ambitionerna... jag har inte lyssnat på orginalet men tycker att det finns mer man kan göra...^^
--- Slut citat ---
Suck, jag är rädd för att det gör det. Kan du verifiera att/om det behöver städas i lägre frekvenser och har du eventuellt idéer om vad mer som kan göras?
Jag är idel öra! B)
--- Slut citat ---
En ambition kan ju vara att kolla om man fixar att lire det och den har du ju uppfyllt! :)
Tycker du ska lyssna på den här ett par gånger...^^
Edit: Nu hände det visst mig också - klippet syns inte!^^ Lägger den som länk också då...
Roffe H:
Tycker också att det låter för bra! Var inte sextiotalet väldigt mycket panorering till vänster höger (lyssnade på Hollies) sång i ena musik i andra, men det lät inge bra. Din inspelningen är lite för "fyllig", annars helt ok. :D
/Roffe H
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida