Forum > Färdiga produktioner

Roffe H - A Minor Bossa (En sisa finslipning)

<< < (6/9) > >>

Roffe H:

--- Citat från: Jocke skrivet 24.05.2013, 01:26:51 ---
--- Citat från: Roffe H skrivet 24.05.2013, 00:48:35 ---
--- Citat från: Jocke skrivet 24.05.2013, 00:23:44 ---Ja, saxofonisten har tagit ett rejält steg fram men jag är lite extra gnällig och tycker nog att hela mixen ska få sig en gnutta mer reverb!  ;)

--- Slut citat ---

Hur menar du Jocke, hela mixen? Allt utom bas och saxar eller...? Tycker du inte reverbet på saxarna ändå är tilräckligt?  :unsure:
/Roffe H

--- Slut citat ---

Jag tyckte som sagt att saxofonisten steg fram och där vill jag att han ska stå men får en förnimmelse av att det är lite torrt och tänkte att lite reverb på mastern kunde funka. :)

--- Slut citat ---

Ok, men då blir det väl reverb på basen, och så ska det väl inte vara, eller? :wacko:
/Roffe H

Roffe H:
Om jag lägger lite reverb på slutmixen blir det så här.  :unsure:
/Roffe H

Jocke:
Det låter mycket bra om båda versionerna  :) men gnäll-Jocke skulle nog vilja ha en mittemellan-version... men det enda jag eg lyssnat efter är känslan av närvaron hos saxen.

Om reverb tänker jag så här - andra kan ha andra uppfattningar... När musik spelas i ett rum påverkas alla frekvenser av begränsningsytorna (golv, väggar, tak) och det låter olika om lokalen är tom eller full med publik. Reverb är inte bara efterklang utan reflektion, diffusion och absorbtion. Basens långa våglängd gör att den uppför lite annorlunda än högre frekvensen och att "rummet" i huvudsak adderas direktljudet (det finns undantag så klart). Man kan märka den här effekten om man ställer en högtalare nära en vägg och sedan jämför med ljudet om man flyttar ut den mitt i rummet.

I ett bra reverb bör man väl ha tänkt på sådana här saker och i tex Glaceverb kan man ställa in hur mycket bas man vill ha effekt på liksom graden av reflektion, diffussion och absorption så det rekommenderar jag dig att testa.

Roffe H:

--- Citat från: Jocke skrivet 24.05.2013, 13:14:22 ---Det låter mycket bra om båda versionerna  :) men gnäll-Jocke skulle nog vilja ha en mittemellan-version... men det enda jag eg lyssnat efter är känslan av närvaron hos saxen.

Om reverb tänker jag så här - andra kan ha andra uppfattningar... När musik spelas i ett rum påverkas alla frekvenser av begränsningsytorna (golv, väggar, tak) och det låter olika om lokalen är tom eller full med publik. Reverb är inte bara efterklang utan reflektion, diffusion och absorbtion. Basens långa våglängd gör att den uppför lite annorlunda än högre frekvensen och att "rummet" i huvudsak adderas direktljudet (det finns undantag så klart). Man kan märka den här effekten om man ställer en högtalare nära en vägg och sedan jämför med ljudet om man flyttar ut den mitt i rummet.

I ett bra reverb bör man väl ha tänkt på sådana här saker och i tex Glaceverb kan man ställa in hur mycket bas man vill ha effekt på liksom graden av reflektion, diffussion och absorption så det rekommenderar jag dig att testa.

--- Slut citat ---

Tack för info Jocke, låter mycket komplicerat men intressant. Ska se om jag i första hand lyckas ladda ner Glaceverb på rätt sätt, får väl återkomma med frågor då.  :)
/Roffe H

Jocke:

--- Citat från: Roffe H skrivet 24.05.2013, 17:15:21 ---
--- Citat från: Jocke skrivet 24.05.2013, 13:14:22 ---Det låter mycket bra om båda versionerna  :) men gnäll-Jocke skulle nog vilja ha en mittemellan-version... men det enda jag eg lyssnat efter är känslan av närvaron hos saxen.

--- Slut citat ---

Tack för info Jocke, låter mycket komplicerat men intressant. Ska se om jag i första hand lyckas ladda ner Glaceverb på rätt sätt, får väl återkomma med frågor då.  :)
/Roffe H

--- Slut citat ---

Nja, så j-a komplicerat måste det inte vara - du har ju gett prov på goda öron förr - båda versionerna låter bra men du förstår säkert vad det är jag fiskar efter! ;-)

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion