Forum > Demolåtar

Harmonica mike - Sidewalk

<< < (7/21) > >>

Asti:
Underbart fin sång! När kören kommer in i refrängen är det ståpälsvarning!
Du har ett dovt resonansljud i ljudbilden som jag är ganska säker på beror på den
akustiska gitarren. Man kan lätt tro att det är basen det beror på, men
jag hade ett liknande problem i en låt och jag fick bort det genom att skära i bas/nedre
mellanregistret på gitarren. "Bassträngarna" på akustiska gitarrer kan åstadkomma detta
ibland har jag erfarit. I slutdelen skulle stråkar eller en orgel kanske stötta gitarren en del..?
Fin låt med lite annorlunda uppbyggnad.
/Asti

MaxB:

--- Citat från: MaxB skrivet 03.04.2013, 18:28:58 ---Gott! Varannan sidewalk skulle kunna knalla neråt, först på C och ner till Am.
Den andra delen limmar inte riktigt samman med första men det går väl att fixa.
Hoppas få kvalitetstid ikväll och göra lite musik. Vill arbeta med kåvbåj-låten och vill testa det jag nämnde i den här låten (i tidigare inlägg).

--- Slut citat ---

Jag har haft kvalitetstid och uträttat en del ikväll - underbart kul att spela och sjunga. Tre grejer har jag hunnit fixa med. Här är gitarrljudet jag tänkte på men jag kom på lite som kan fungera i början med volympedal också.

Som sagt på den här skulle den första sidewalk kunna ligga på C som nu och varannan efter det vandra C till Am. Förstår du vad jag menar?
Basen skulle göra underverk om den vandrar mer. Jag gillar om den inte spelar samma ton som ackordet hela tiden utan gör en del vandringar.
Sista delen är lite lurig nu men med pad och lite mer slipande kan den väl fungera. Men nu är gitarren för ensam efter det klimax som är innan.
[mp3=200,20,0,center]http://www.shivas.se/files/HM_Sidewalk_feat_MaxB_guit.mp3[/mp3]
Det där lilla melodin du nynnar 35-36 är så förbannat härligt att jag smäller av! En sån liten detalj är hur perfekt som helst!
Om du vill ha gitarren ensam i en wavefil (44kHz stereo) finns den här: http://www.solidfiles.com/d/268cc049a6/download/

Jocke:
Tycker det var skitsnyggt Max! :) Särskilt i det glesa partiet.

1up:
Tycker det låter trevligt. Efter snabblyssning sticker egget? ut något. Lite svagare volym kanske eller fundera över farten. Upplevs något speedad.

Ha de fint.

Eddi:
HM har sina krativa perioder på morgonen själv brukar jag ta en sväng lyssningar runt 24.

I alla fall utan att gå inpå detaljer utan mest det här med låtstruktur - harmonier och sång så upplever jag att du får till en 9-pointare med första delen - alla instrument gifter sig och din röst är smooth.

Andra delen förstår jag att du vill ha mer sväng på - kanske lite mycket med ägget etc. den delen får en 7:a som plötsligt höjs till en 8:a vid 99 där stämmorna kommer in - lovely.

Tredje delen blev jag sinnesmässigt förpassad till barndomsoffan där någon visade mig att de just lärt sig Sitting in the duck of the bay - en riktig normbrytare i gänget - 6 points plus en halva när stämmorna kommer in - det kan bli en bra alldeles egen låt men jag tycker du ska använda 1:a delen arrmässigt och varför inte med samma ord som nu körs i 3:an och efter det en reffe till - jag tror inte du behöver korta någon del heller - är det bra så är det bra.

För övrigt har jag fått in årets första stora fluga i studion här - irriterande liten sak som anfaller lampa och skärm - den letar väl efter MaxB´s lantgård skulle jag tro och ja hans idéer var inte dumma alls borde inkorporeras på något sätt - MaxB´s alltså - inte flugans.

Ser fram emot nästa version. :D

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion