Forum > Demolåtar

Rattlesnake - tredelad figur (version 2)

<< < (3/5) > >>

Gurano:
:D Kul att inspirera - det tackar jag för.

Ditt stycke låter fint och skönt på det stora hela. Blåset/Fagotten är dock lite för högt tycker jag. Även körerna vid 197 och framåt är alldeles för höga, de dränker stundtals instrument där bakom. Vissa partier är i mina öron lite för disparata, men kanske om du slipar lite på övergångar så sitter det som ett smäck.

Gurano

Dividend:
Nej, precis R. Det låter som de inte ändrar dynamik/exp alls :) (körerna)

Jo jag menar det som kallas modulering (eller nån lättviktig variant av det i det här fallet kanske), alltså att man har ett enhetligt parti emellan som bara utgör transportsträcka till nästa scen.

Finns olika sätt, jag försöker själv hålla det utan mer än 1 motiv (minnesvärd fras) eller annat innehåll, i mina kvartetter. Annars är det väldigt lätt att snöa in sig. Och motivet ska då helst lätt överföras i nåt motiv i scenen före och även till nåt motiv i scenen efter.

Om du förstår hur jag menar.

Kolla modulation (music) på engelska wikipedia :) En hel vetenskap :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Modulation_(music)

Rattlesnake:
Gurano
Tack för lyssning! Ja, jag gillar dina mystiska blandningar av medeltid och modern minimalism! Jag hör "kulturlager", "skärslev och totalstation".  ;)

Dividend
Kollade in länken och tyckte förstod en del. Tills jag lyssnade på exemplet... Kanske finns tydligare modulationer inom "populärmusik" som jag fattar bättre, ska kolla mera i kväll. Det kan bli en utmaning att lösa dessa övergångar, då tonarterna på del 2 och 3 inte precis har nån tanke bakom att passa del 1. De är desamma som på de råkade bli på de ingnolade truddelutterna på min mobil... (Edit: jag kan ju transponera förstås...Pucko mig)
Tack för återkopplingen!  :)

Till båda och ni andra som tidigare har kommenterat
Övergångar och nivåer ska justeras! Att det är skillnad i nivåer mellan styckena beror på att de är i olika projekt. Jag är sån att jag har svårt att höra dessa skillnader själv när man bara hör smådetaljerna och inte helheten, ovärderligt att få hjälp av andra med det. Tack.  :wub:

Rattlesnake:
Dåså, ny version i trådhuvudet!

På Dividends inrådan har jag transponerat ned del två. Tidigare gick styckena i Am/Adur - Dm/Ddur och Hm, nu är de i en mer naturlig följd i Am/Adur -Am/Adur-Hm. Del två blev mörk i karaktären, ovant men kanske inte fel.

Har försökt få till dynamik i körerna på del ett och del två, samt försökt få fagotten lägre och jämnare i anslaget på del ett. Hoppas det blev bättre!

Dividend:
Jag orkar bara skriva att körerna låter MYCKET bättre nu :rolleyes:

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion