Forum > Demolåtar

Tigersoul - Wheel of zombification 4C (uppdaterad igen)

<< < (4/7) > >>

Eddi:
Ja den är riktigt bra denna här. Det har redan kommenterats om svengelskan så det ska jag inte nämna (fast det är flera ställen - men jag säger inget om det nu) Det jag har problem med det är din sångbild på refrängen som inte känns integrerad alls och på nån ton gör sig din förkylning påmind. Den ligger i ett eget rum som många uttrycker det och saknar botten som jag tror MaxB sa.
I övrigt finemang - bra text om än dyster dyster.... :D

tigersoul:

--- Citat från: Jocke skrivet 17.01.2013, 18:04:10 ---Ska det vara så här dystert kanske du bara ska spela mollackord, använda disharmonier och gärna en och annan falsk ton för att förstärka stämningen? ... eller kan man göra tvärtom - kan bli ett intressant möte att göra en jätteglad låt kring den här texten...  :lol:

--- Slut citat ---

- Mja, jag vet inte om du var ironisk nu eller inte, men jag är klart inställd att hålla linjen rakt igenom utan något sagoslut. Den här låten är ett statement o jag har ingen lust att kompromissa med uttrycket. Jag tycker i huvud taget att vi konstnärer lider lite av sagosamhället som jag brukar kalla det. Vi hör våra sagor som barn, sen fortsätter det bara på samma linje i det vi skapar. Titta på filmer, nästan ingen mainstream-film har ett slut som inte är lyckligt och faktum är att det allra mesta i filmväg har samma tidslinje som den typiska sagan: En hjälte som stöter på problem, men på något sätt ror hem det o blir dagens hjälte o lever lycklig i alla sina dar. Även i musiken återanvänds den här mallen flitigt o jag tycker det är en överanvänd mall även om den har sina poänger.

--- Citat från: MaxB skrivet 17.01.2013, 22:18:22 ---Rolig ide och vettig text därtill. Mina associationer går till Sparks och 10CC.

Hela den här idén känns så bra att det kanske skulle vara värt att sälja den till nån sån där grupp som kan göra hela arret och hela mixbiten 110% rättvisa.

Jag menar att det är så cool idé helt igenom - att den svagaste länken i det här sammanhanget måste vara den glada amatören (det måste vara du) som bara så där, har kommit på den här grejen med hitpotential. Där kan spelas på diskona för att det är så roligt instrumentval och så sköna vändningar i låten. Kan göras så att alla blir glada - trots budskapet i texten.

Kul att göra musik! Putsa vidare, den är super!   

--- Slut citat ---

- Kul du fick ordning på det Max, jag var påväg att ändra inställningarna så du kunde dra ned den men då är det ordning på läget nu då vad gött! Ja visst har den lite "hit sound" över sig och det vore något förbannat roligt att få kliva in i proffsvärlden med något o få det proddat o mixat av de där människorna som vet hur man formar den där låtskrivarmagin till en riktigt hit dänga. Jag har fått kontakt med en producent med egen studio o en mindre label faktiskt (eller vad fasen det heter) o han är intresserad av att inleda något men vi får väl se vad det blir av det. Ja vad fan när Sony music signar "Fest hos mange" så kan de ju fan ge en sådan här låt en chans tycker man men det är inte lätt det där. Har aldrig skickat in något någonstans o det kommer säkert dröja innan jag ger mig i kast med det men visst är det en vision som låtskrivare.

Jag skulle kunna höra den här låten i en lite mer elektronisk tappning / remix faktiskt. Men än så länge får jag väl ha turen att någon där ute i industrin ser (öh hör) något o vaknar till :P

--- Citat från: Eddi skrivet 17.01.2013, 22:42:05 ---Ja den är riktigt bra denna här. Det har redan kommenterats om svengelskan så det ska jag inte nämna (fast det är flera ställen - men jag säger inget om det nu) Det jag har problem med det är din sångbild på refrängen som inte känns integrerad alls och på nån ton gör sig din förkylning påmind. Den ligger i ett eget rum som många uttrycker det och saknar botten som jag tror MaxB sa.
I övrigt finemang - bra text om än dyster dyster.... :D

--- Slut citat ---

Dra gärna några platser där det är som värst med svengelskan om du har lust, det är alltid bra att se att man hör samma problem så att säga. Och ja vocals är bara ren slask, en tagning rakt igenom så det finns mkt som kan putsas upp där o nog känner jag av förkylningen i sina håll på rösten fortf.

tigersoul:

--- Citera ---Den ligger i ett eget rum som många uttrycker det och saknar botten som jag tror MaxB sa.
--- Slut citat ---

Tänker du med reverb nu? Min tanke här är att lägga vocals "in your face" så det är nästan helt fritt från reverb, kanske är det inte lyckat?

Jocke:

--- Citat från: tigersoul skrivet 17.01.2013, 22:44:29 ---
--- Citat från: Jocke skrivet 17.01.2013, 18:04:10 ---Ska det vara så här dystert kanske du bara ska spela mollackord, använda disharmonier och gärna en och annan falsk ton för att förstärka stämningen? ... eller kan man göra tvärtom - kan bli ett intressant möte att göra en jätteglad låt kring den här texten...  :lol:

--- Slut citat ---

- Mja, jag vet inte om du var ironisk nu eller inte, men jag är klart inställd att hålla linjen rakt igenom utan något sagoslut. Den här låten är ett statement o jag har ingen lust att kompromissa med uttrycket. Jag tycker i huvud taget att vi konstnärer lider lite av sagosamhället som jag brukar kalla det. Vi hör våra sagor som barn, sen fortsätter det bara på samma linje i det vi skapar. Titta på filmer, nästan ingen mainstream-film har ett slut som inte är lyckligt och faktum är att det allra mesta i filmväg har samma tidslinje som den typiska sagan: En hjälte som stöter på problem, men på något sätt ror hem det o blir dagens hjälte o lever lycklig i alla sina dar. Även i musiken återanvänds den här mallen flitigt o jag tycker det är en överanvänd mall även om den har sina poänger.

--- Slut citat ---

Det behöver du inte vara orolig för att jag på allvar menade att du skulle göra om...^^
Det finns ju faktiskt en del kända låtar som handlar om något helt annat än vad de som inte lyssnat på texten tror... Bobby Brown och Born in the USA tex...

Det här kan bli riktigt bra Tigern! :)

tigersoul:

--- Citat från: Jocke skrivet 18.01.2013, 00:17:26 ---Det behöver du inte vara orolig för att jag på allvar menade att du skulle göra om...^^
Det finns ju faktiskt en del kända låtar som handlar om något helt annat än vad de som inte lyssnat på texten tror... Bobby Brown och Born in the USA tex...

Det här kan bli riktigt bra Tigern! :)

--- Slut citat ---

Känner ingen oro hehe :P Ja herre gud, jag har många sådana exempellåtar som jag gärna informerar om till folks stora förtret :P Jag kan lätt höra den här i någon disco remix som folk rejvar loss till men inte tänker en sekund på att ämnet är ganska djupt o tungt. Det är lite så det ska vara tycker jag, kan man ta till sig låt på flera nivåer har man lyckats bra.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion