Forum > Färdiga produktioner
Tokai - Stygga Katarina
Tokai:
Sista låten för i år på årets sista dag. Kan det bli bättre?
Texten, refrängen, bygger på en gammal idé om en dansbandsparodi men kom istället att handla om nåt annat. Vet inte om det funkar.
LÅTNAMN: Stygga Katarina
ARTIST, KOMPOSITÖR, MEDVERKANDE: Tokai
GENRE: rock,blues, pop eller nåt.
LÅTLÄNGD: 3.45
INSPELNINGSÅR: 2012
FORMAT: mp3
Ett antal elguror, ståbas, djungeltrummor, piano och sax.
Text:
Stygga Katarina
hon får hårda män att grina
Medeltidens pest och pina
är ingenting mot Katarina
Sent en kväll, natten är ung
det är mörkt i parken
Hon känner hans händer
vänder sig om och riktar sparken
mot mannens pung
Stygga Katarina...
Inte samma sårbara tjej
hon har lärt sig självförsvar
Går genom parken
mot hemmet redo och klar
med pepparspray
Stygga Katarina...
version 2
tigersoul:
Mja mjo då... gott nytt år förresten! :wub:
Jo... Jag tror visst det här kan fungera o vissa saker är faktiskt klockrena, som te.x den skruvande saxen som dyker in i arr'et likt grannen i Seinfeld, o instrumenten låter bra, kanske skulle jag dock peta upp sången lite i nivå.
Det jag tycker saknas framförallt är mer attityd i sången o även till viss del i arr'et. I nuläget känns den lite som att något suttit med i kontrollrummet med en munk i ena handen o micken i den andra för att lägga ett laid back slaskspår. Skulle inte heller skada med lite körstämmor tror jag, o lite mer utrymme för "knorrar" o attityd i arr'et skulle nog lyfta det ännu mer. Kanske dra upp bpm en aning? Ok nu kanske jag börjar dra iväg lite väl med den vision jag får av låten o det kanske inte alls var så du tänkt dig den men jag tycker mig ana tankegångarna där med saxen m.m ;)
Trevlig kväll o gott nytt!!
Asti:
Du har verkligen din egen stil, även om du rör dig mellan olika genres!
Gillar låten och det finurliga arret. Elguran ligger kanske lite högt i mixen...?
Sköna ackord vid ca 215 sek!
Vad tror du om en akustisk gitarr i stil med Paul Simons Me and Julio...? Skulle det ge mer frenesi?
Det är något med mixen eller möjligen gitarrljudet som gör att det låter "grumligt" på ett par ställen...
Som att ljudet distar och sedan liksom fade:ar bort.... Men det kan vara min halvdana lyssning.
Kan nog hålla med Tigersoul om att det skulle förstärka med lite mer tryck/attityd i sång och spel.
Men som sagt - en spännande och egen låt är det!
Hoppas du får ett Gott Nytt År Staffan, både vad gäller musik och allt annat!
/Asti
MaxB:
Kul! Vem eller vad spelar saxofonen mitt i den välriktade sparken? Spelar du även sax?!
Här pratar man om attityd i sången. Hur gör man för att få en tuffare attityd i sången?
Asti, use them nicks... :wub:
Gott Nytt År Tokai!
Tokai:
--- Citat från: tigersoul skrivet 31.12.2012, 17:53:43 --- I nuläget känns den lite som att något suttit med i kontrollrummet med en munk i ena handen o micken i den andra för att lägga ett laid back slaskspår.
--- Slut citat ---
:lol:
Du har så rätt så. Fast det var ett wienerbröd. Ok, fattar. Ville ha det lite laid back, men inser nu att det liksom inte passar när låten handlar om ett försök till våldtäkt.
Har ändrar lite låten, vilket gör tror jag att sången kommer fram lite bättre. Attityd? Vem är jag som sjunger i låten? Ett av "offren" för stygga Katarina, dvs en potentiell våldtäktsman? Tror inte det. Katarina själv? Knappast. Så vem? Det är här problemet ligger.
Bra synpunkter tigern!
Gott nytt år på dig!
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida