Forum > Demolåtar
equality - Why don't you love me (punkpop - klar?)
tigersoul:
--- Citat från: equality skrivet 17.12.2012, 13:24:24 ---MaxB: Kul med ruffigt. Ville ha den så. Tackar, tackar!
Asti: Jo det blir någon färgning där med basen, ungefär som att ta ett "a" i basen till C-durackord och vips har man ett Am7 istället. Brukar testa med basen ett par oktaver upp för att lättare höra om något krockar innan den får sitt planerade register. Kanske skall den ligga mer i ackordets grundton. Kul att du tycker sången funkar, har annars planer på annan sångare (ynot). Ja det blir väl svårt att få med andra instrument om man skall hålla på källarstuket. Jättekul att du inte tycker jag är ute på hal is här. :) Thnx!
Tigersoul: Vad kul att du gillar. Förstår hur du menar och en tanke var att flumma på ordentligt på slutet. Basen får ses över. Lägger upp texten och dubben kanske skall stramas åt något. Thnx TS!
--- Slut citat ---
Asti: Exakt det där brukar jag också göra, o dra upp nivån på den likaså tillfälligt. Klart bra tips! Samma sak gör jag vad gäller nivå på körstämmor f.ö då det lätt blir liknande effekter där.
equality:
Nej fasen, den där bastonen måste vara där! :D
Mixade om något. Gitarren och sången tydligare (mindre ADT).
Lade upp texten.
Wernborg:
Bra låt. Lagom knasig. :D
Tror du kan skippa sångeffekten helt på verserna, men i refrängen är det nog bra att fetta :blink: till det.
Ruffigt är bra, men det behöver sträckas upp lite tycker jag. Egentligen inte så otajt, men elgitarren har rätt mycket missljud mellan ackorden som gör att det spretar onödigt mycket. Noisegate eller spela noggrannare.
Ett tips kring elgitarren är att minska på disten ordentlig samt spela in den (så exakt du kan) två gånger och vrida ut lite åt varsitt håll. Komplettera gärna med en akke eller ren gitarr i mitten på beskedlig volym.
Trumfillet i slutet behöver kvantiseras.
Undra om du inte kan fila lite på fraseringarna i sången också. Kändes som att du inte riktig bestämt dig för en melodi och fick snabba på lite ibland för att få in hela meningen.
Härlig låt som blir fin fisk med lite pill.
tigersoul:
--- Citat från: Wernborg skrivet 17.12.2012, 21:52:34 ---Ruffigt är bra, men det behöver sträckas upp lite tycker jag.
Ett tips kring elgitarren är att minska på disten ordentlig samt spela in den (så exakt du kan) två gånger och vrida ut lite åt varsitt håll.
--- Slut citat ---
Här hijackar jag lite o kräver ut lite förtydlingar så jag kan lära mig något också haha :P
I exempel 1 "sträckas upp lite" menar du då att flex'a / warp'a bort missljuden mellan genom att dra ut tonerna längre?
Samt i exempel 2 "vrida ut lite åt var sitt håll" talar vi om en pan här? :P
Wernborg:
--- Citat från: tigersoul skrivet 17.12.2012, 22:03:09 ---
--- Citat från: Wernborg skrivet 17.12.2012, 21:52:34 ---Ruffigt är bra, men det behöver sträckas upp lite tycker jag.
Ett tips kring elgitarren är att minska på disten ordentlig samt spela in den (så exakt du kan) två gånger och vrida ut lite åt varsitt håll.
--- Slut citat ---
Här hijackar jag lite o kräver ut lite förtydlingar så jag kan lära mig något också haha :P
I exempel 1 "sträckas upp lite" menar du då att flex'a / warp'a bort missljuden mellan genom att dra ut tonerna längre?
Samt i exempel 2 "vrida ut lite åt var sitt håll" talar vi om en pan här? :P
--- Slut citat ---
Nej. Med sträckas upp menar jag skärpa till sig helt enkelt. Spela "bättre". Typ. Men visst, det kanske går att rädda tagningen med klipp och klistra och annat. Fast jag tror mer på att skärpa till sig. Hellre i så fall göra en bra vers och återanvända fler gånger.
Vrida ut = pan. Yes.
Klart som korvspad? :D
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida