Forum > Demolåtar

Tigersoul feat Girly - Spår av dig - 2H

<< < (10/11) > >>

tigersoul:

--- Citat från: Jocke skrivet 29.11.2012, 12:36:19 ---Kan va att jag var lite lyssningstrött igår. Lyssnar igen och upplever det inte lika påtagligt idag... men tycker nog att girlys sång skulle tjäna på att "stiga fram" en aning för tydlighetens skull. Kan vara de låga pianotonerna (som iofs är effektfulla) som grumlar till det... I vilket fall som helst - ett mycket snyggt stycke! :)

--- Slut citat ---

Den där lyssningströttheten är fullkomligt livsfarlig stundtals, märkt att den kan vara fullständigt osubtil många gånger ;)

Det finns platser där det inte riktigt hänger med kan jag hålla med om, men tror mer det handlar om punktbehandling med envelopes på gain pluggen snarare än att höja hela sången rakt över. Kan tänka mig att krispa till den en aning också med lite eq eller kanske lite exciter på de frekvenserna enb på sången. Just lägga exciter på "krispfrekvenserna" för vocals har jag märkt ofta ger en skön känsla ist för bara eq.

Jocke:
Ja du - högre och högre blir det... det gäller att ha tillräckliga watt!  :rolleyes:  :P

Provade någon exciter-plugg för många år sedan men blev sur för den hade en tendens att hänga datorn. Sedan dess står här en gammal Aphex som mest samlar damm. I den analoga tiden användes de ibland för att återskapa övertoner som gick förlorade på band eller med primitivare kompressorer än idag. Jojje Wadenius gjorde den första svenska plattan som behandlades med exciter och det var stort ståhej. Tror jag har kvar den och det riktigt "skimrar" om ljudet jämfört med andra samtida plattor. Numera tycker jag att det passar bäst på enstaka spår och framför allt på mikrofontagningar, Vad använder du för exciter?

tigersoul:

--- Citat från: Jocke skrivet 29.11.2012, 16:05:07 ---Ja du - högre och högre blir det... det gäller att ha tillräckliga watt!  :rolleyes:  :P

Provade någon exciter-plugg för många år sedan men blev sur för den hade en tendens att hänga datorn. Sedan dess står här en gammal Aphex som mest samlar damm. I den analoga tiden användes de ibland för att återskapa övertoner som gick förlorade på band eller med primitivare kompressorer än idag. Jojje Wadenius gjorde den första svenska plattan som behandlades med exciter och det var stort ståhej. Tror jag har kvar den och det riktigt "skimrar" om ljudet jämfört med andra samtida plattor. Numera tycker jag att det passar bäst på enstaka spår och framför allt på mikrofontagningar, Vad använder du för exciter?

--- Slut citat ---

- Det är väl som med mkt annat att man ska inte gå för långt med användningen. Jag har använt exciter i mastersammanhang några tillfällen men testat och avstått ett betydligt större antal tillfällen. Just exciter har en förmåga att låta bättre o bättre desto mer man drar i den för att sen när man bypass-checkar märka att oj, det låter ju sämre. Jag använder nog exciter mest på vokalspår o en del instrumentalspår där jag känner att EQ inte är tillräckligt. Har "fetat ut" mina egna vocals lite diskret vid något tillfälle o även lagt på lite högre upp för att stå ut bättre från musiken utan att behöva höja hela nivån. Jag har dels en exciter som medföljde daw'en o så har jag ozone's som jag tycker är bättre isf, men det är varsam användning som gäller. Tror även jag har med en i mitt waves paket men glömt vilken det är, kan det vara aphexen? Kanske, osäker!

Det är klurigt det där iaf när man behöver mer utstick från musiken men mer nivå blir onaturligt. Man kan ju börja eq'a annat som "stör" frekvensmässigt men jag tycker den vägen ofta låter sådär. Skulle nästan isf vilja göra det punktmässigt med en envelope på de ställen det behövs för sångens skull. Den metoden har jag faktiskt aldrig testat.

tigersoul:
Vad tror ni? Puffade upp vokalspåret en aning o la dit lite mer "crisp" i form av voxformers prescence control (någon form av exciter). Mitt problem är att girlys inspelning redan har någonting lite vasst i sig som blir tydligare med denna justering, men när man A/B testar så låter nog ändå denna versionen bäst. Ni får avgöra kära vänner!

Jocke:
Tycker låten är helt underbar - kanske pga personliga erfarenheter... Tycker rösten "står ut" bättre nu men ska försöka lyssna i något bättre än de här lurarna... Tycker fortfarande att de låga mäktiga pianotonerna grumlar en del... kanske kunde du ta ner lite högbas/lågt mellan...?

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion