Forum > Demolåtar

Roffe H - Jazz i folkviseton

(1/4) > >>

Roffe H:
Har plockat fram min gamla fiol, som det var ett bra tag sedan jag spelade på. Fick lust att prova den tillsammans med saxarna i något som lutar åt folkmusikhållet. Saxen är ju inte bara "jazz"...utan används inte sällan i folkmusiksammanhang (visserligen sopransax men ändå).
Har filat på denna melodi ett tag och tänkte höra om ni tycker att jag är på väg åt rätt håll.  :unsure:
Den är  inte riktigt färdig än, tycker inte slutet är så lyckat bl.a. Men goda råd är ju inte dyra på KR.  :D

Har nu lagt på lite mer sax på slutet, så låten känns mer hel och lagom lång.

Har lyssnat lite på vad ni tycker och lägger upp version3, där jag bygger upp den på ett annat sätt. Startar med bara ackegura, fiol och bas. Lägger sedan saxarna och kompet allteftersom...tycker det blev bättre, tack för alla goda råd.

mvh Roffe H :)

Dividend:
Gillar melodin. Mycket, men den låter lite som en polska från Dalarna eller om det var från Skåne :D (Har två skivor med polskor från båda ställena). Men ingen rip-off! Absolut inte!

En J. Johansson på sax är du, om du nu improviserar fram några minuter på det temat så är du i mål!

Roffe H:

--- Citat från: Dividend skrivet 03.09.2012, 19:42:04 ---Gillar melodin. Mycket, men den låter lite som en polska från Dalarna eller om det var från Skåne :D (Har två skivor med polskor från båda ställena). Men ingen rip-off! Absolut inte!

En J. Johansson på sax är du, om du nu improviserar fram några minuter på det temat så är du i mål!

--- Slut citat ---

Tack Dividend, roligt att du "känner igen"...  :) det ska man nämligen göra när det gäller folkmusik. I den här branschen är man inte så noga när man "lånar" det är ju det hela spelmansmusiken går ut på och som får den att utvecklas och vara levande...uttryck som till exempel, polska efter Jon-Erik är inte alls ovanligt. Man blev stolt när någon ville tolka ens låt.
Nu är det som du säger, inget plagiat på något sätt, men man kan inte undvika att "låta likt" när man spelar den här typen av musik. Jag har spelat folkmusik i över tio år på fiol, så visst slinker det med ett och annat.
Lade på lite mer sax på slutet...hemskt kul att du gillar låten.  :D

pxm:
Skönt...jösses, du lirar ju fiol också !!!!
Jag är uppväxt i dalarna och har lyssnat på mycket folkmusik spelad på fiol...
Den här tyckte jag var riktigt skön och blir en av mina favoriter att återkomma till det här året...
Bra jobbat !!!

mvh

Asti:
Folkmusik med ett jazzigt anslag!
Är tyvärr inte någon älskare av fiol i samband med svensk folkmusik,
men diggar som vanligt ditt sköna saxofonsound!  :)
/Asti

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion