Forum > Demolåtar
Cykeln - Visa (Live i arbetsrummet - tredje tagningen)
Asti:
Jag tycker det låter bra! Kanske skulle låten vunnit på att varieras mer i intensitet...?
Som du vet gillar jag ditt sångsätt med fin artikulation och glöd i rösten.
Möjligen skulle du valt en tonart ett tonsteg högre för det låter inte riktigt lika
övertygande i dom lägsta sångpartierna, men det är en bagatell, ta det för det!
Jag skulle kunna tänka mig låten mer nedtonad med fingerspel som ett alternativ.
Men jag gillar det här!
/Asti
cykeln:
Tiger
1. mer briljans på sång - mindre dovt
2. mer dynamik - inte lika hela tiden
2. inte så mycket glid
Maxen
1. mellanrum i sången - sung orden och sen tyst
Asti
1. variera sång i intensitet
2. annan tonart
3. fingerspel
Stort tack för lyssning och värdefulla synpunkter som jag uppfattade på ovanstående sätt
Jag har försökt följa alla råd (utom fingerspel) i en ny tagning. Får försöka fingerspel när jag fått till den här varianten.
Byte av tonart kändes rätt.
Gjorde en tagning emellan som blev ett mellanting så jag hoppar den
Det är ju svårt att veta om det var åt det här hållet ni menade
equality:
Lyssnar på version 3. Pondus i såväl sång och gitarrspel som en ung Dylan. Som hos honom upprepas en vacker melodi och jag tycker det funkar hur bra som helst. Låter dessutom som en (bootleg)bandning från scen och det är ju live utan publik. Antar att det är det du eftersträvar, som en minnesanteckning inför kommande visaftnar? I en studioversion hade jag stereomickat guran och lagt till en ståbas men just inte mycket mer. GA project TC1 - är det datorn?
cykeln:
--- Citat från: equality skrivet 02.09.2012, 14:03:03 ---Lyssnar på version 3. Pondus i såväl sång och gitarrspel som en ung Dylan. Som hos honom upprepas en vacker melodi och jag tycker det funkar hur bra som helst. Låter dessutom som en (bootleg)bandning från scen och det är ju live utan publik. Antar att det är det du eftersträvar, som en minnesanteckning inför kommande visaftnar? I en studioversion hade jag stereomickat guran och lagt till en ståbas men just inte mycket mer. GA project TC1 - är det datorn?
--- Slut citat ---
Hej!
Du vet ju att Dylan är en av husgudarna så det där kändes ju hur bra som helst! Och ung dessutom! :D
Du har precis rätt där när det gäller inspelningen. Men jag är också ute efter att hitta rätt utrustning, inställningar för att kunna göra bra och snabba demo-inspelningar som visar låtens idé och grund för andra så de kan tillföra andra instrument utan att jag färgat dem med mitt spel och arrangemang. Sen gillar jag också enkla, rakt-upp-och-ner-inspelningar som ex Jonny C sista Americana-inspelningar.
Stereomickat - har du ett särskilt stereopar eller är det bara två mickar?
GA är en mikrofon
Jag har en gammal Imac som inspelningsdator.
Stort tack för lyssning och omdömen!
equality:
--- Citat från: cykeln skrivet 02.09.2012, 14:14:28 ---
...Stereomickat - har du ett särskilt stereopar eller är det bara två mickar?
--- Slut citat ---
Två mickar för att få lite bredd. Kan inget om XY-mickande utan har min ena Röde vid tolfte bandet och den andra 40-60 cm från gitarrhålet. Blir säkert en del fasfel men tycker det funkar. Monomickat går säkert att bredda med lämplig plugg. Kan bli maffigt med bred gitarr och sången i mitten även om det inte låter helt naturligt.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida