Forum > Demolåtar

Cykeln - Visa (Live i arbetsrummet - tredje tagningen)

<< < (3/7) > >>

cykeln:

--- Citat från: equality skrivet 02.09.2012, 14:24:56 ---
--- Citat från: cykeln skrivet 02.09.2012, 14:14:28 ---
...Stereomickat - har du ett särskilt stereopar eller är det bara två mickar?

--- Slut citat ---

Två mickar för att få lite bredd. Kan inget om XY-mickande utan har min ena Röde  vid tolfte bandet och den andra 40-60 cm från gitarrhålet. Blir säkert en del fasfel men tycker det funkar. Monomickat går säkert att bredda med lämplig plugg. Kan bli maffigt med bred gitarr och sången i mitten även om det inte låter helt naturligt.

--- Slut citat ---

Provat att lägga en plugg - Stereo delay - på gtr-spåret. Det finns en ruskig massa inställningar som jag inte kan hantera. Provade att vrida till en "lagom"? nivå. Eftersom sången läcker över till gtr-spåret kanske sången påverkas?

equality:
Kanske göra en demo för bandmedlemmarna och en studioversion för plattan? Antar att det inte går att skärma av gitarrmick(ar) från sång-d:o. Får bli olika tagningar helt enkelt.

tigersoul:
Tycker mig höra lite pumpande från en kompressor/limiter? stör en aning! Känns som det är väldigt "in your face" o inte så akustiskt, leta efter en kompressor el limiter som dragits för hårt i kedjan!

Annars är sången betydligt bättre nu, jag gillar förändringarna o känner ett helt annat intresse för låten. Klar förbättring!

MaxB:
Om jag minns rätt berättade nån att han hade varsin mikrofon för sång och gitarr men hade något framför sig mellan dessa mickar som gjorde att sång inte läckte in så mycket till gitarr och vice versa. Kan jag ha drömt eller är det realiserbart med något som absorberar ljudet? Kanske en blöt filt som nån lagt på min vind!  :lol:

tigersoul:

--- Citat från: MaxB skrivet 02.09.2012, 19:41:18 ---Om jag minns rätt berättade nån att han hade varsin mikrofon för sång och gitarr men hade något framför sig mellan dessa mickar som gjorde att sång inte läckte in så mycket till gitarr och vice versa. Kan jag ha drömt eller är det realiserbart med något som absorberar ljudet? Kanske en blöt filt som nån lagt på min vind!  :lol:

--- Slut citat ---

*skrattar* jag skulle snarare använda en stormembranare för både sång o gitarr och vinkla dem så att det "andra" ljudet hamnar i den dödaste zonen möjligt o så spelar man naturligtvis in i ett rum o en position i rummet som minimerar rumsljud!

Men vem vet någon bit dämpmaterial emellan kanske gör susen? :P

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion