Forum > Demolåtar

Cykeln - Visa (Live i arbetsrummet - tredje tagningen)

(1/7) > >>

cykeln:
LÅTNAMN: Visa
ARTIST/GRUPP: Cykeln
GENRE: Visa
LÅTLÄNGD: 3.12
KOMPOSITÖR: Stefan Olsson
TEXT: Dan Andersson
PRODUCENT:
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2012-09-02, kl 11.45
FORMAT: mp3

Inspelat i en tagning med
4 år gammal Imac
1 GA project TC1 - Sång + läckande gtr
1 Röde NT3 - Gtr + läckande sång
Focusrite -saffire pro 24 DSP
Furch ak gtr

Gjort lite tonsättningar av några lite okända Dan Andersson-dikter

1. Funkar melodi, takt, angreppssätt, sångstil mm till dikten?
2. Hur ska man göra för att få såna här rakt-upp-och-ner liveinspelningar att låta bra?

MaxB:
För mycket komprimerad före eller efter ljudkortet så att det gör lite ont i öronen. Är det nån micpreamp som pressar? Gitarren skulle kunna glittra mer om det inte är så pressat. Det samma upplever jag avseende sången, för forcerat ljud. Det kan förstås vara min lyssning som spelar mig ett spratt.
Avseende platsen; Vid xyz vatten - där är det svårt att höra platsens namn. Jag ska inte säga vad mitt hörsel ersätter xyz med  - men det låter inte som en fin plats, om man säger så...

1) Melodi - jag tycker det. Takt - ta det gärna lugnare. Angreppssätt och sångstil - njae, inte enligt mig.
2) Inte slå så hårt och inte ta i så mycket är två saker jag tänker på. Har om jag tänker efter egentligen inte så mycket erfarenhet av den här typen av inspelningar...

cykeln:
Tack Max
Skruvat lite efter dina synpunkter för att se om denna inspelning går att få till bättre

Hehw - Paiso är en älv i Dans Anderssons hemtrakter

tigersoul:
Lite mer luft på vocals skulle sitta tror jag, iaf en hint, känns lite dovt!

Sångsättet, det känns lite... letar ord... det känns efter ett tag som att det bara blir en enda lång ton som öronen tröttnar att lyssna på, att det skulle vara lite mer dynamiskt i uttrycket? Kanske inte behöver glida så mycket heller? Det här är bara tänkbara förslag naturligtvis men det är väl vad KR är till för ;)

MaxB:
Nu ser jag älvens namn i text och jag upplever det inte så pressat i sången så nu har P ersatt tidigare upplevda B...  B)

Det här låter nu på söndagsmorgonen mycket bättre. Jag antar jag lyssnade på version 1 förra gången.

Bra ljud tror jag, tänkte inte på att det var något som störde nu.

Tigersoul nämner en sak som jag också noterar efter han nämnt det. I din sångstil här lämnar du inte mycket tomrum på sångspåret. Kan vara en teknik som fler har använt i sångsammanhang. Jag uppskattar inte den tekniken utan föredrar att man säger ordet och sen är tyst. Lyckades jag förklara vad jag menade? Tänknte som en parallell på den ovane nyhetsuppläsaren i radio, där man hör med vilken kraft han andas in, för att hinna prata igen utan att avbrottet under inandningen blir för långt.  B) 

Jag har också tonsatt en dikt, inte Nils Ferlins men väl den mindre kända Helmer Grundström.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion