Kontrollrummet

Tigersoul - No regrets (I'm free)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Klockorna bättre! 2 - 1 ?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Klockorna bättre! 2 - 1 ?

Jag menade flöjt, flöjt - bleep 1-1, haha, alltså det entoniga är bleeps och det nya är flöjt, men det låter väl lite som klockor kanske ;)

Max här har du din version jag har inte varit så noga med nivåer o sådant som nog måste justeras en smula med mer urtunnade ackord men så här blev det, jag vet inte riktigt, jag tror den ursprngliga är bättre, det blir nästan för tunt. Slutet däremot kan diskuteras, tough call, jag la bara till vattnet ENBART för o jäklas lite med er f.ö, det var inte seriöst ;)

EDIT: Jag har labbat även med att lägga lite sköna förändringar på det oföränderliga mellohelv... men det är hopplöst det låter apa hur jag än gör, så det får väl vara statiskt.
« Senast ändrad: 06.09.2012, 00:47:22 by tigersoul »
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Max här har du din version jag har inte varit så noga med nivåer o sådant som nog måste justeras en smula med mer urtunnade ackord men så här blev det, jag vet inte riktigt, jag tror den ursprngliga är bättre, det blir nästan för tunt. Slutet däremot kan diskuteras, tough call, jag la bara till vattnet ENBART för o jäklas lite med er f.ö, det var inte seriöst ;)

EDIT: Jag har labbat även med att lägga lite sköna förändringar på det oföränderliga mellohelv... men det är hopplöst det låter apa hur jag än gör, så det får väl vara statiskt.

Jag tycker du ska använda den här versionen av kör i första delen och kolla nivåerna så det blir bra. Kanske prova att till och med ha kören en oktav lägre där i början...

Slutet fungerar väl men det var inte så jag skrev...
Min tanke var att låta det vara som tidigare men vid 224 lägga till 'I am free' med ett A-slutackord på ordet free och ta ner körerna där. 

Jag fick en ny vision avseende kören men du vill nog sluta mupptrixa och gå vidare med nästa låt så jag nämner inte den idén...  B)
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Max här har du din version jag har inte varit så noga med nivåer o sådant som nog måste justeras en smula med mer urtunnade ackord men så här blev det, jag vet inte riktigt, jag tror den ursprngliga är bättre, det blir nästan för tunt. Slutet däremot kan diskuteras, tough call, jag la bara till vattnet ENBART för o jäklas lite med er f.ö, det var inte seriöst ;)

EDIT: Jag har labbat även med att lägga lite sköna förändringar på det oföränderliga mellohelv... men det är hopplöst det låter apa hur jag än gör, så det får väl vara statiskt.

Jag tycker du ska använda den här versionen av kör i första delen och kolla nivåerna så det blir bra. Kanske prova att till och med ha kören en oktav lägre där i början...

Slutet fungerar väl men det var inte så jag skrev...
Min tanke var att låta det vara som tidigare men vid 224 lägga till 'I am free' med ett A-slutackord på ordet free och ta ner körerna där. 

Jag fick en ny vision avseende kören men du vill nog sluta mupptrixa och gå vidare med nästa låt så jag nämner inte den idén...  B)

Jag bara älskar ordet mupptrixa, hur tusan kom det ordet till? :P

AHAA du menade så, att lägga till en "I'm free" till, det är naturligtvis en idé som jag tror mer på isf, sparar på den. Ska testa att höja nivåerna i början också (bara jag som har projekten fulla av gain pluggar o envelopes på dessa?) o se hur det blir. Men som du säger, nu börjar man bli lite less på det här projektet. Var så trött på o höra det IGEN igår att jag fann mig själv inte höra om det lät bättre eller inte ;) Kan ju lägga det på hyllan en stund men det är så nära klart så vill hellre avsluta.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Alltså,jag blir alldeles konfyst när det ligger en massa olika versioner utportionerade lite så där slumpmässigt.. :huh: :D
Den version jag tycker till om nu heter Ver 2.(Tror jag)
Du sjunger bara bättre och bättre,och du har en röst som verkligen passar denna typ av 'Brit/Indie PoP' musiken.
Jepp en riktig pop snickrare har det blivit av dig,gillar dom små plingeliplongen som dyker upp här och där.
Bra gjort.
Orgeln som sagt lite för statisk,den kanske skulle hålla käfften första minuten. ;) 
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Max här har du din version jag har inte varit så noga med nivåer o sådant som nog måste justeras en smula med mer urtunnade ackord men så här blev det, jag vet inte riktigt, jag tror den ursprngliga är bättre, det blir nästan för tunt. Slutet däremot kan diskuteras, tough call, jag la bara till vattnet ENBART för o jäklas lite med er f.ö, det var inte seriöst ;)

EDIT: Jag har labbat även med att lägga lite sköna förändringar på det oföränderliga mellohelv... men det är hopplöst det låter apa hur jag än gör, så det får väl vara statiskt.

Jag tycker du ska använda den här versionen av kör i första delen och kolla nivåerna så det blir bra. Kanske prova att till och med ha kören en oktav lägre där i början...

Slutet fungerar väl men det var inte så jag skrev...
Min tanke var att låta det vara som tidigare men vid 224 lägga till 'I am free' med ett A-slutackord på ordet free och ta ner körerna där. 

Jag fick en ny vision avseende kören men du vill nog sluta mupptrixa och gå vidare med nästa låt så jag nämner inte den idén...  B)

Jag bara älskar ordet mupptrixa, hur tusan kom det ordet till? :P

AHAA du menade så, att lägga till en "I'm free" till, det är naturligtvis en idé som jag tror mer på isf, sparar på den. Ska testa att höja nivåerna i början också (bara jag som har projekten fulla av gain pluggar o envelopes på dessa?) o se hur det blir. Men som du säger, nu börjar man bli lite less på det här projektet. Var så trött på o höra det IGEN igår att jag fann mig själv inte höra om det lät bättre eller inte ;) Kan ju lägga det på hyllan en stund men det är så nära klart så vill hellre avsluta.

Här är ett försök att visa var jag menar på slutet men sången ska sjunga grundtonen, A A inte som i den här inklippta. Då får du plats med fåglarna också.
[mp3=200,20,0,left]http://www.shivas.se/files/Tigersoul-NoRegrets_ImFree_Ending.mp3[/mp3]
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Ja när vi ändå är engagerade i din låt (måste betyda att den är bra) så skickar jag också upp en länk där jag visar vad jag menar i mitt tidigare inlägg. Har klippt och klistrat lite och passade på att lägga en stämma där jag menade också. Gjorde lite dubbar av elgitarren innan trummorna kommer också, mest på skoj för att det var en sån glad slinga  :D

[mp3=200,20,0,center]http://musik.biscuitbarney.com/noregrets_klippt.mp3[/mp3]

Säg till när du lyssnat så tar jag bort länken från mitt inlägg här om du vill.

Du får väl klippa upp nån av mina låtar och slänga upp som straff  :)
« Senast ändrad: 06.09.2012, 17:39:57 by jonnerstone »


Utloggad brynte

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 121
    • Visa profil
    • andreasbryntesson
gillar detta som tusan:-)
riktigt skön låt:-)
bra sång, som ger mej lite acossiationer till en lite mer lågmäld moneybrother, faktiskt;-)
hur har du fått till trummorna?
jag har letat efter ett bra trumsound till mina egna låtar och det är ungefär så här jag skulle vilja ha dom:-)
there's no fate but what you make...
www.andreasbryntesson.com


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Alltså,jag blir alldeles konfyst när det ligger en massa olika versioner utportionerade lite så där slumpmässigt.. :huh: :D
Den version jag tycker till om nu heter Ver 2.(Tror jag)
Du sjunger bara bättre och bättre,och du har en röst som verkligen passar denna typ av 'Brit/Indie PoP' musiken.
Jepp en riktig pop snickrare har det blivit av dig,gillar dom små plingeliplongen som dyker upp här och där.
Bra gjort.
Orgeln som sagt lite för statisk,den kanske skulle hålla käfften första minuten. ;) 

* skrattar * kommer in här o fick en del o titta igenom!!
Tackar, ja jag tycker det blev riktigt bra, även om jag nu är aptrött på låten o knappt orkar med den längre haha men jag ska få den över mållinjen! Du jag minns inte ver 2 riktigt, men när det är klart ska jag rensa tråden o flytta den till färdiga med EN version blev lite rörigt minst sagt.

Max här har du din version jag har inte varit så noga med nivåer o sådant som nog måste justeras en smula med mer urtunnade ackord men så här blev det, jag vet inte riktigt, jag tror den ursprngliga är bättre, det blir nästan för tunt. Slutet däremot kan diskuteras, tough call, jag la bara till vattnet ENBART för o jäklas lite med er f.ö, det var inte seriöst ;)

EDIT: Jag har labbat även med att lägga lite sköna förändringar på det oföränderliga mellohelv... men det är hopplöst det låter apa hur jag än gör, så det får väl vara statiskt.

Jag tycker du ska använda den här versionen av kör i första delen och kolla nivåerna så det blir bra. Kanske prova att till och med ha kören en oktav lägre där i början...

Slutet fungerar väl men det var inte så jag skrev...
Min tanke var att låta det vara som tidigare men vid 224 lägga till 'I am free' med ett A-slutackord på ordet free och ta ner körerna där. 

Jag fick en ny vision avseende kören men du vill nog sluta mupptrixa och gå vidare med nästa låt så jag nämner inte den idén...  B)

Jag bara älskar ordet mupptrixa, hur tusan kom det ordet till? :P

AHAA du menade så, att lägga till en "I'm free" till, det är naturligtvis en idé som jag tror mer på isf, sparar på den. Ska testa att höja nivåerna i början också (bara jag som har projekten fulla av gain pluggar o envelopes på dessa?) o se hur det blir. Men som du säger, nu börjar man bli lite less på det här projektet. Var så trött på o höra det IGEN igår att jag fann mig själv inte höra om det lät bättre eller inte ;) Kan ju lägga det på hyllan en stund men det är så nära klart så vill hellre avsluta.

Här är ett försök att visa var jag menar på slutet men sången ska sjunga grundtonen, A A inte som i den här inklippta. Då får du plats med fåglarna också.
[mp3=200,20,0,left]http://www.shivas.se/files/Tigersoul-NoRegrets_ImFree_Ending.mp3[/mp3]

- Nu är jag med hur du menar! Det skulle kunna vara ett alternativ, ska jag suga på! antar gitarren ska gå hel också fram till sista ackordet där.


Ja när vi ändå är engagerade i din låt (måste betyda att den är bra) så skickar jag också upp en länk där jag visar vad jag menar i mitt tidigare inlägg. Har klippt och klistrat lite och passade på att lägga en stämma där jag menade också. Gjorde lite dubbar av elgitarren innan trummorna kommer också, mest på skoj för att det var en sån glad slinga  :D

[mp3=200,20,0,center]http://musik.biscuitbarney.com/noregrets_klippt.mp3[/mp3]

Säg till när du lyssnat så tar jag bort länken från mitt inlägg här om du vill.

Du får väl klippa upp nån av mina låtar och slänga upp som straff  :)

Lyssnar med intresse... jag är dock lite tveksam till brytningen på det där sättet mellan ref o vers, vad säger ni andra?
Gitarr dubben var något att suga på, kören i versen: mja nja, kanske! tack för förslagen! ;)

O det är lugnt med klippningar o annat, we're here to help and suggest ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Inte gitarr fram till sista ackordet - precis som nu men komplettera med ett avslutande A.
Tycker absolut du ska prova den varianten, tror den blir bäst!  :wub:

Även jonnerstones tips är värda att ta i beaktan men man hinner ju få nog av en och samma låt då man håller på att fixa fram och tillbaka. Skulle jag vara du och inte orka ändra så "radikalt" skulle jag spara jonnerstones idé i text och mp3-form i No regrets-mappen eftersom jag vet att den låten är värd att göra många gånger till i många versioner, då du fått distans till den. Då kan det vara lämpligt att ha med de fina idéerna även om du inte orkar ta med dem nu.

Jag kommer nog också lägga till den här låten till min minnesbank till framtiden.
Kan berätta att jag hade I'm free i tre versioner i hörlurarna då jag gick genom centralstationen upp till pendeltågsperrongen - och allt runt omkring mig var vackert, precis som det är i verkligheten. Och jag såg det vackra, tack vare musiken.

En sak gällande texten förresten - kolla om du vill med nån som kan engelska om det låter larvigt eller helt galet men ett alternativ skulle kunna vara ordet peculiar

I love them all so much
but strangely, in a none-sexual way

I love them all so much
but strangely, in a peculiar way
« Senast ändrad: 06.09.2012, 23:41:55 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Inte gitarr fram till sista ackordet - precis som nu men komplettera med ett avslutande A.
Tycker absolut du ska prova den varianten, tror den blir bäst!  :wub:

Även jonnerstones tips är värda att ta i beaktan men man hinner ju få nog av en och samma låt då man håller på att fixa fram och tillbaka. Skulle jag vara du och inte orka ändra så "radikalt" skulle jag spara jonnerstones idé i text och mp3-form i No regrets-mappen eftersom jag vet att den låten är värd att göra många gånger till i många versioner, då du fått distans till den. Då kan det vara lämpligt att ha med de fina idéerna även om du inte orkar ta med dem nu.

Jag kommer nog också lägga till den här låten till min minnesbank till framtiden.
Kan berätta att jag hade musiken även i öronen då jag gick genom centralstationen upp till pendeltågsperrongen - och allt runt omkring mig var vackert, precis som det var.

Jag gör nog exakt så att jag lägger alla förslag i mappen för framtida bruk, testar sedan framförallt ditt förslag på kör (fixa nivåerna) o slutet o ser vad jag tror blir bäst. Sen får det heta "klart tills vidare" med framtida muppande möjligt o idéerna i tryggt förvar.

Det är ju ofta så att när man når den här nivån av pill så blir det "nästan klara" plötsligt bara en potentiell version o man kan hålla på hur länge som helst trots att man har en bra version i handen.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad zzeb

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 238
  • Melankoli gör sej bra i dur
    • Visa profil
Hej Tiger!
Skön låt, får bilder av hav, sommar och fiskmåsar!? en ledig dag. Tycker du framför den grymt bra.
Tycker också att du ska lämna den som den är i nuvarande skick.
Tipsen du fått är ju klassiska popknep för att lyssnaren inte ska hinna tröttna. Men jag tycker den är bra som den är.


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Hej Tiger!
Skön låt, får bilder av hav, sommar och fiskmåsar!? en ledig dag. Tycker du framför den grymt bra.
Tycker också att du ska lämna den som den är i nuvarande skick.
Tipsen du fått är ju klassiska popknep för att lyssnaren inte ska hinna tröttna. Men jag tycker den är bra som den är.

Tackar Zzeb, det är lite lustigt för låttexten innehåller egentligen en djupare underton men den är nog i princip begravd nu under allt up-tempo arr. Å andra sidan tycker många om den så jag har väl styrt den rätt ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad brynte

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 121
    • Visa profil
    • andreasbryntesson
du kanske missade mitt tidigare inlägg, men jag är iaf fortfarande nyfiken på hur du lyckade få till trummorna så bra, på den här låten?
there's no fate but what you make...
www.andreasbryntesson.com


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
du kanske missade mitt tidigare inlägg, men jag är iaf fortfarande nyfiken på hur du lyckade få till trummorna så bra, på den här låten?

Jag är också nyfiken, trummorna och basen låter mycket bra tycker jag.


Citat från: MaxB
En sak gällande texten förresten - kolla om du vill med nån som kan engelska om det låter larvigt eller helt galet men ett alternativ skulle kunna vara ordet peculiar

I love them all so much
but strangely, in a none-sexual way

I love them all so much
but strangely, in a peculiar way
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
du kanske missade mitt tidigare inlägg, men jag är iaf fortfarande nyfiken på hur du lyckade få till trummorna så bra, på den här låten?

Jag ber om ursäkt, jag såg att jag missade det tidigare och hade för avsikt att svara men hade tydligen glömt bort det nästa tillfälle jag satt här och bläddrade runt. My apologies!

Trummor är superior drums spelat med vispar. Lite tweaks på ljudet i mixern inom pluginen men ingen komp eller EQ. Jag står o väger mellan ez o superior så det här är lite av en test med en kompis plugg. Har ju bara kört på logic's "inbyggda" (medföljande) trummor än så länge o de är helt klart den svagare punkten på det man får med. Det här å andra sidan låter fan i mig nästan som the real thing!

Basen är från en "gammal" plugg jag haft sen jag satt på pc med musiken, den kunde uppenbarligen överföras till mac vilket var positivt. Vad heter den nu igen, triology tror jag? finns en nyare nu. Är inte helt hundra på patchen men tror det är en akustisk bas micad med DI som sen är en smula delay på (bara en smula!) o lite vanlig komp o o eq.

That's that!


Max: Peculiar är ett klart bra substitut till "none-sexual". Varför jag gick så hårt fram o var specifik där, var för att jag ville lämna en "hård" (tydlig) ledtråd till vad låten egentligen handlar om. Uppenbarligen hjälpte det inte för en enda människa har ens noterat ämnet *skrattar* Vi får se om jag ändrar det, jag undviker helst att gå tillbaka till tracking stadiet, det är wrapping up som gäller nu känner hur jag börjar lessna på den rejält nu.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Here you go folks!

Kallar denna 4b maxb version eftersom den fräsmt handlar om förslagen från maxb, så vad säger du mr mix-max? :P Jag börjar nog tycka det låter ganska bra om de här idéerna, nu gjorde jag misstaget att mixa på vanliga högtalare så liten reservation för hur jag satt nivåerna då på det jag ändrat. Tolkade jag allt rätt nu max? Jag tycker iaf det blev klart bra.

Ska vågorna vara med eller stör de, kan inte bestämma mig...

/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Snygg låt...
Lite väl dov sång. Nåt jag skulle vilja ha med ganska tidigt i låten är nåt enkelt diskantig percussion, rythmägg och/eller  tamburin kanske.
Boosta sång eq lite vid 4 khz.  B)

Vågor o måsar är aldrig fel. Lägg det lite svagare och längre...
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Snygg låt...
Lite väl dov sång. Nåt jag skulle vilja ha med ganska tidigt i låten är nåt enkelt diskantig percussion, rythmägg och/eller  tamburin kanske.
Boosta sång eq lite vid 4 khz.  B)

Vågor o måsar är aldrig fel. Lägg det lite svagare och längre...

Lustigt du nämner det för i min ursprungliga idé hade jag rytmägg med på exakt det sättet men det kom aldrig med i arret i slutänden. Dock faktiskt inte provat det, kanske vore något!

Vågor o måsar var lägre mixat först, tyckte det försvann på något sätt men jag är rädd för att det var ett fall av listeners fatigue så ska kolla det igen!

Sången däremot är så intressant för jag upplever inte den där saknaden av luft som vissa gör. Jag körde en test på att lägga till ytterligare luft (finns redan 2-3db) och jag tycker det lät överdrivet och småkonstigt. Röstspåret började hoppa ut ur mixen på ett överdrivet sätt. Det gjorde också att vocals inte smälte ihop särskilt bra med körstämmorna längre och jag började skruva på nivåer o körernas EQ o allt slutade bara med att det lät sämre. Funderar på om det är något annat som ligger i frekvensutrymmet runt 4-5khz som skapar "störningen" för vissa, ska kika runt lite.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Du får inte ta bort måsarna och vågorna om jag får tycka, rolig grej och passar verkligen in. Är sången lite för svag emellanåt?  :unsure:
Den lyckliga snubben som är fri och visslar är också häftigt.

Snyggt arr och en skön låt tycker Roffe H  :)
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad brynte

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 121
    • Visa profil
    • andreasbryntesson
du kanske missade mitt tidigare inlägg, men jag är iaf fortfarande nyfiken på hur du lyckade få till trummorna så bra, på den här låten?

Jag ber om ursäkt, jag såg att jag missade det tidigare och hade för avsikt att svara men hade tydligen glömt bort det nästa tillfälle jag satt här och bläddrade runt. My apologies!

Trummor är superior drums spelat med vispar. Lite tweaks på ljudet i mixern inom pluginen men ingen komp eller EQ. Jag står o väger mellan ez o superior så det här är lite av en test med en kompis plugg. Har ju bara kört på logic's "inbyggda" (medföljande) trummor än så länge o de är helt klart den svagare punkten på det man får med. Det här å andra sidan låter fan i mig nästan som the real thing!

Basen är från en "gammal" plugg jag haft sen jag satt på pc med musiken, den kunde uppenbarligen överföras till mac vilket var positivt. Vad heter den nu igen, triology tror jag? finns en nyare nu. Är inte helt hundra på patchen men tror det är en akustisk bas micad med DI som sen är en smula delay på (bara en smula!) o lite vanlig komp o o eq.

That's that!

det är ingen fara;-)
tackar för infon om både trummor och bas:-)
there's no fate but what you make...
www.andreasbryntesson.com


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Du får inte ta bort måsarna och vågorna om jag får tycka, rolig grej och passar verkligen in. Är sången lite för svag emellanåt?  :unsure:
Den lyckliga snubben som är fri och visslar är också häftigt.

Snyggt arr och en skön låt tycker Roffe H  :)

Svag som i låg?

/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Tigern!
Oj va skönt detta gungar på, verkligt fint lirat o arrat!
Efter några lyssningar så känns sången lite "bullrig", kolla med att skära lite mer på nedre registret så tror jag att sången får mera utrymme, för sången e snygg, skön röst. Låten e fint arrad, den lixåm börjar lite smått och blygt men stiger och hittar nya vägar och särskilt övergången där trummorna smyger sig in e fint!

Bra jobbat! :)

h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Here you go folks!

Kallar denna 4b maxb version eftersom den fräsmt handlar om förslagen från maxb, så vad säger du mr mix-max? :P Jag börjar nog tycka det låter ganska bra om de här idéerna, nu gjorde jag misstaget att mixa på vanliga högtalare så liten reservation för hur jag satt nivåerna då på det jag ändrat. Tolkade jag allt rätt nu max? Jag tycker iaf det blev klart bra.
Ska vågorna vara med eller stör de, kan inte bestämma mig...

Stackars dig som fått så mycket uppmärksamhet med den här låten att du hunnit tröttna. Det är hårt...  :wub:

Den är bra så här och jag vågar inte tipsa om nya förbättringspotentialer, som att ljudet på en uppmickad akustisk gitarr kan vara bättre t.ex. och att min idé om sista sångstrofen skulle ligga på tonen A.
Tack för en fin låt!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Here you go folks!

Kallar denna 4b maxb version eftersom den fräsmt handlar om förslagen från maxb, så vad säger du mr mix-max? :P Jag börjar nog tycka det låter ganska bra om de här idéerna, nu gjorde jag misstaget att mixa på vanliga högtalare så liten reservation för hur jag satt nivåerna då på det jag ändrat. Tolkade jag allt rätt nu max? Jag tycker iaf det blev klart bra.
Ska vågorna vara med eller stör de, kan inte bestämma mig...

Stackars dig som fått så mycket uppmärksamhet med den här låten att du hunnit tröttna. Det är hårt...  :wub:

Den är bra så här och jag vågar inte tipsa om nya förbättringspotentialer, som att ljudet på en uppmickad akustisk gitarr kan vara bättre t.ex. och att min idé om sista sångstrofen skulle ligga på tonen A.
Tack för en fin låt!


- *SKRATTAR* som de säger på banken om pengar: det är ett kärt besvär ;) Jag håller med, acken kan mickas bättre jag har varit väldigt lat med inlärningen där. Jag kör på en thomann-mick för 300 spänn (småmembranig kondensare) o kör den på 12:E bandet riktad lite mot kroppen, tada, kört för allt sedan jag började spela in akustisk gitarr. Jag har väl liksom väntat in att min erfarenhet ska gå upp på andra områden så det finns en orsak att lägga mer jobb på acke inspelningen och nu börjar det väl bli dags helt enkelt för de där krångliga mic setupsen med LDC o SDC... funderat på att införskaffa en bättre SDC'are också (småmembranig).

Sluta på A, den förändringen är ju redan med i senaste versionen? Är jag helt virrig nu *skrattar*

Jag tror dock att jag tar rådet/beslutet att avsluta låten för stunden här o kalla den färdig. Alla tips jag inte provat ligger samlat i projektmappen för ev framtida pill! Ska bara se över nivåer på hav o måsar som var höga enl någon, mixade sista gången på vanliga högtalare så har inte riktigt koll på det. Kommer däremot inte göra något mer med vocals vad gäller luft. Jag har gjort ett försök o ska jag verkligen få det bra kommer jag få gå in o ändra på allt möjligt, det känns lite sent för det.

Tjou Tigern!
Oj va skönt detta gungar på, verkligt fint lirat o arrat!
Efter några lyssningar så känns sången lite "bullrig", kolla med att skära lite mer på nedre registret så tror jag att sången får mera utrymme, för sången e snygg, skön röst. Låten e fint arrad, den lixåm börjar lite smått och blygt men stiger och hittar nya vägar och särskilt övergången där trummorna smyger sig in e fint!

Bra jobbat! :)

h.   johan

- Jag har märkt att det har en förmåga att låta en smula bullrigt på vissa högtalare, medan det låter perfekt (lagom) på andra. Så jag har varit lite i valet och kvalet där. Den "säkraste" nivån jag har tillgång till är de jag hör i mina pro 2900 lurar och där låter det lagom, så jag vet inte. Det där med bas är klurigt! Men jag ska ta en sista titt på även det!


Slutligen till alla: Stort tack för ert engagemang i låten o min musik i huvud taget, det råder ingen tvivel om hur mycket påverkan många bra förslag här har haft!
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Keyllen

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
Nu har jag uppdaterat arr'et med lite finputs här o var, bytt ut den andra kören mot en orgel men jag är forfarande inte säker på dess existens där under gitarrsolot. Tycker det blir riktigt bra såhär. Girarrsolona behöver ev fortfarande lite arbete, men jag har ingen aning hur jag ska lägga dem o nu känns det som jag lagt hela arret i övrigt med trummor o bas efter dem, så det känns lite sent att börja tänka om radikalt.

En del av mig tycker fortfarande något tappas en smula med det tillagda i arr'et men samtidigt tror jag många fler kommer tycka om låten mer i den här versionen så det får bli en avvägning!

Soundcloud uppdaterat:

Länk: http://soundcloud.com/kristian-tigersoul/no-regrets-draft-not-finished



Det här låter ju riktigt bra. En låt jag utan vidare skulle digga om den dök upp i bilradion t ex. Proffsigt!


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se

Det här låter ju riktigt bra. En låt jag utan vidare skulle digga om den dök upp i bilradion t ex. Proffsigt!

Tackar tackar, hatten av. Vem trodde jag skulle göra pop :P Men va tusean nu har jag ju provat både pop, rock o nu senast lite finstämt o allt var faktiskt roligt!
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se