Kontrollrummet

Tigersoul - No regrets (I'm free)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Då var det dags igen, jag gör inte klart tidigare projekt utan börjar på nya. Men jag har på intet sätt glömt bort dem och jag SKA göra klart dem, I promise!! Men pennan fick liv o ville skriva, o då vill ju musikern i mig spela lite ackord till det med, och spela in det, och arra det... och sitta ända in till sent på natten!

"No regrets" fick låten heta men jag är inte helt 100 på låtnamnet, någon får gärna föreslå ett alternativ baserat på texten. Apropå texten så är jag ganska nyfiken på vad ni säger om den, eller kanske rättare sagt tolkar den. Jag garvar fortf åt sista raden i andra versen "non-sexual way". Är det för knasigt eller funkar det? Det är ändå en av ledtrådarna till vad låten handlar om ;)

Elgitarrsolona är bara en "placeholder" eller illustration, det ska inte direkt låta sådär men jag har inte kommit på hur det ska låta ännu, så det fick vara sådär så länge lite illustrativt. Kom gärna med förslag på HUR solot SKA låta??

I övrigt är det reverbsjuka på den här låten, men jag känner att det ska vara ett rejält reverb på det här temat o typen av låt, eller?

Länk: http://soundcloud.com/kristian-tigersoul/no-regrets-draft-not-finished

Låttext:

Verse

The sun has just come up
in this perfect land of blue

There's nothing in my way
I can see through all the clues, today

The waves are rolling up
On the cliffs beneath my feet

The air is fresh and salty
No more worries, all is sweet, today

Chorus

And even if my time is gone
I have no regrets, my soul is cleansed, from shame… and I'm home

Verse

A palmtree reaches up
To a cloudless sky in blue

The sand is white and warm
As I walk toward the sea, I'm free

A group of girls show up
All dressed in shades of white

I love them all so much
but strangely, in a none-sexual way

And even if my time is gone
I have no regrets, my soul is cleansed, from shame… and I'm free

Repeating
« Senast ändrad: 05.09.2012, 18:47:47 by tigersoul »
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Snyggt med maj-ackordet där i versen. Elgitarren inbjuder till mer upbeat i mina öron, åt countryhållet. Lite lågmält och "snällt" nu.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Jag tycker personligen att sången ska ha mindre reverb, lyftas ner lite liksom - då påminner det mer om Belle & Sebastian ... vilka jag tycker mycket om.
Kan bli bra

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Snyggt med maj-ackordet där i versen. Elgitarren inbjuder till mer upbeat i mina öron, åt countryhållet. Lite lågmält och "snällt" nu.

Fy Fabian vilka sköna och inspirerande låtar du gör.  :wub:
Den här som heter "I'm Free", är precis så fri som den heter.  ;)
Den är superfin och luftig. 
Ditt solo fungerar och ger mig i början av solot en ännu lugnare idé - få toner, att börja spela ljusa toner i ett ackord ner till de mörka tonerna, som de första tonerna du använder nu och samtidigt använda svajen på gitarren - rent ljud lite reverb!

Hör också flera körgrejer i mitt huvud som fungerar. Du borde arbeta i ett musikerkollektiv där det finns flera låtskapare och tillsammans skulle ni göra underverk. Om det dessutom finns en producent med så skulle lyckan vara fullkomlig. Associerar till John och Paul som var med i ett kollektiv för en tid sen.
« Senast ändrad: 31.08.2012, 10:31:56 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Kan bli bra detta med lite jobb.. Du har en bra röst & låten har potential. Dock tycker jag att den blir aningen seg efterhand. Men jag vet inte hur långt Du har kommit med den heller. Är den färdigproducerad? Samtidigt är ju det där kanske mest en smaksak?!

Mixen behöver Du ju också titta lite mer på. Framförallt så är sången lite för reverbig.. Jag har själv för mycket reverb på när jag sjunger, men som tur är så har jag vänner som tar bort det senare i produktionen  :rolleyes:
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Då ska vi se. Höll på så jäkla sent med den här att jag knappt känner mig vaken idag *mutter*

Reverb på sången. Ja, jag kan nog ha gått lite overboard med det, jag ska definitivt testa att dra ner det, samtidigt så vill jag ha en "aning överdriven" reverb klang på rösten då det ingår i låtens budskap o symbolik (som kanske bara säg var 10:e som lyssnar orkar tänka på, men vad fasen jag är en estet ;)

Snyggt med maj-ackordet där i versen. Elgitarren inbjuder till mer upbeat i mina öron, åt countryhållet. Lite lågmält och "snällt" nu.

- Solot, oavsett vilket instrument det blir, vill jag ha lugnt o en liten smula glatt - det tillhör kontrasten i låten så jag känner att det utgör en viktig komponent som inte ska ruckas.

Kan bli bra detta med lite jobb.. Du har en bra röst & låten har potential. Dock tycker jag att den blir aningen seg efterhand. Men jag vet inte hur långt Du har kommit med den heller. Är den färdigproducerad? Samtidigt är ju det där kanske mest en smaksak?!

Mixen behöver Du ju också titta lite mer på. Framförallt så är sången lite för reverbig.. Jag har själv för mycket reverb på när jag sjunger, men som tur är så har jag vänner som tar bort det senare i produktionen  :rolleyes:

- Seg, jag tycker nästan den är kort för sin genre ;) Men som du säger det är en smaksak. För mig är det här en låt som är relativt lättsmält men som har en djupare underton i texten som på ett nästan ironiskt sätt kontrasterar mot den lite lättsamma ytan. De luftiga mellotron körerna o reverbmättade soundet hintar också om en underton. Det slutgiltliga budskapet kan tolkas som både rofyllt eller tragiskt beroende på lyssnaren. Jag kanske ser mer i den här kombinationen än de flesta gör, det är väl lite typiskt oss esteter. A work of art o allt det där!

Snyggt med maj-ackordet där i versen. Elgitarren inbjuder till mer upbeat i mina öron, åt countryhållet. Lite lågmält och "snällt" nu.

Fy Fabian vilka sköna och inspirerande låtar du gör.  :wub:
Den här som heter "I'm Free", är precis så fri som den heter.  ;)
Den är superfin och luftig. 
Ditt solo fungerar och ger mig i början av solot en ännu lugnare idé - få toner, att börja spela ljusa toner i ett ackord ner till de mörka tonerna, som de första tonerna du använder nu och samtidigt använda svajen på gitarren - rent ljud lite reverb!

Hör också flera körgrejer i mitt huvud som fungerar. Du borde arbeta i ett musikerkollektiv där det finns flera låtskapare och tillsammans skulle ni göra underverk. Om det dessutom finns en producent med så skulle lyckan vara fullkomlig. Associerar till John och Paul som var med i ett kollektiv för en tid sen.

- Tackar o bockar ;) Jag hade ett jäkla bra flow i den här processen. Jag skrev hela låten från första till sista rad samtidigt som jag stod o lagade mat o plinkade på festguran. Gick således bara in o drog in det o smällde på allt som jag tänkt som bara fungerade. Tänk om det alltid var så när man gör musik!

Gitarrsolona är bara ett ihopsläng för att illustrera någon slags idé, de måste bil bättre än de är. Låter som bra idéer med ett ännu luftigare parti, det är nästan lite grötigt nu. Kören var ytterliggare en sådan där lyckoträff i flowets anda. Jag lånade "plink eko" pluggen o drog ut en kör stämma, sjung in den, slängde på några pluggar o tada, klart. Men det kan troligen bli ännu bättre!

Noterade du att det var en mello kör förresten? :P :P

O låttiteln... I'm free tänkte jag på, o jag gillar nog den varianten mer o mer desto mer jag tänker på det, eller ska man ta både hängslen o livrem o ta "No regrets (I'm free)" ;)

EDIT: Jag håller faktiskt på o co-skriver en låt i en helt annan genre på kul, det har väl gått lite blandat, varit lite svårt att få ihop det men det är samtidigt lärorikt. Dina tankar är inte alls ute o cyklar i övrigt! Jag skulle älska möjligheten att bara slänga ur mig idéer som tas upp av andra och av många händer nogsamt smids till ett riktigt mästerverk.
« Senast ändrad: 31.08.2012, 13:40:15 by tigersoul »
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Förresten glömde fråga om kommentarer på några specifika saker jag inte mäktade med att minnas igår natt.

Det här "blipp blipp" ljudet som fyller ut i pauserna på refrängerna. Jag får inte riktigt grepp om vilket instrument jag ska använda här. Jag försökte med piano, lät inte bra, jag försökte med gitarr även där, blev för mycket. Det jag kör nu är ett elpiano på så höga toner att det mest blir blipp blipp sound av det. Någon som har några idéer? :P

I övrigt har jag inte testat med trummor o bas men jag tror tusan inte det ska vara något sådant.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Tror inte heller på bas och trummor. Men nåt lågfrekvent bör komma in lite senare. Långa toner. Från en synt, en cello - vet inte.
Förstår att sång är viktigt för dig men tror att du överdriver lite vad gäller efterklang och volym.
Annars gillar jag låten, verkligen. Känns lite indie. Lite mer lågmält skulle kunna bli bra.
Det jag dock önskar mest är mer variation i arret. Det måste hända mer.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Kan hålla med om att arret kanske kunde få en skjuts på nåt sätt men gillar låten som den är dock tycker jag att sångljudet är för starkt runt 400-900 hz typ vill ha en öppning uppått 1200 eller så så att det inte låter så burkigt vilket är fel att säga men du fattar vad jag menar... hoppas jag :)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tror inte heller på bas och trummor. Men nåt lågfrekvent bör komma in lite senare.
Det jag dock önskar mest är mer variation i arret. Det måste hända mer.

I mitt huvud händer massor i låten. Lyssnade nyss då vi lagade kvällsmat, så här på fredagen efter att ha kommit hem från jobbet. Lite maltrikt öl smakade gott till det hela.

I mitt huvud kommer basen och lugna trummorna in här:

Verse
A palmtree reaches up
To a cloudless sky in blue

Å vad jag drömmer om att vara med i den här kreativa processen. Men det finns inte tid. Du ska veta att jag gillar det här mycket även om arret inte är färdigt i mitt huvud. Där är det en lugnare gitarr som kompar i början och en slidegitarr som kommer in innan din akustiska kompgitarr äntrar scenen. Strax efter det kommer, som nämts här ovanför, såväl trummor som bas - och körstämmor, som dels sjunger med i texten dels kanske ersätter eller kompletterar nuvarande mellotronkörer.
« Senast ändrad: 31.08.2012, 22:01:15 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Här var det många bud! Nästan så man blir förvirrad haha!

Jag kan hålla med om att något lågfrekvent mycket väl skulle kunna entra scenen en bit in i låten, för det är ganska tunt på de låga frekvenserna. Jag hade nästan funderat en aning på en akustisk bas, jag menar dvs inte en ståbas nu utan en på längden? En synthbas som i princip bara är en mjuk ton skulle också kunna fungera.

Trummor, är jag lite mer tveksam till. Men något VÄLDIGT lätt trumkomp som bara ger en atmosfär är jag nyfiken på att prova!

Att gitarrsolon behöver åtgärdas råder inga tvivel om.

Reverb på sången, ska testa att sänka det lite, kan efter väldigt många lyssningar på olika högtalare o miljöer hålla med om att det är en smula överdrivet faktiskt! Det är en grej in the moment det där med sångreverb, man nyktrar liksom till efter några lyssningar!

Kan hålla med om att arret kanske kunde få en skjuts på nåt sätt men gillar låten som den är dock tycker jag att sångljudet är för starkt runt 400-900 hz typ vill ha en öppning uppått 1200 eller så så att det inte låter så burkigt vilket är fel att säga men du fattar vad jag menar... hoppas jag :)

- Jag hör inte det där "burkljudet" men jag ska ratta runt lite o se om jag snappar upp det du pratar om! Jag kör numera på voxengos Voxformer som är en riktig j---a kanonplug för sång. Kan inte rekommenderas varmt nog!

Tror inte heller på bas och trummor. Men nåt lågfrekvent bör komma in lite senare.
Det jag dock önskar mest är mer variation i arret. Det måste hända mer.

I mitt huvud händer massor i låten. Lyssnade nyss då vi lagade kvällsmat, så här på fredagen efter att ha kommit hem från jobbet. Lite maltrikt öl smakade gott till det hela.

I mitt huvud kommer basen och lugna trummorna in här:

Verse
A palmtree reaches up
To a cloudless sky in blue

Å vad jag drömmer om att vara med i den här kreativa processen. Men det finns inte tid. Du ska veta att jag gillar det här mycket även om arret inte är färdigt i mitt huvud. Där är det en lugnare gitarr som kompar i början och en slidegitarr som kommer in innan din akustiska kompgitarr äntrar scenen. Strax efter det kommer, som nämts här ovanför, såväl trummor som bas - och körstämmor, som dels sjunger med i texten dels kanske ersätter eller kompletterar nuvarande mellotronkörer.

- Så det här med hur mycket mer som ska hända eller inte hända. Här är jag fruktansvärt delad. Det känns å ena sidan som jag vill göra låten så lättillgänglig som möjligt o polera den ordentligt. Samtidigt känner jag lite att text o röst ska ha centerstage utan att kräva allt för mycket "bling bling" för att intressera lyssnaren. Nu kommer esteten fram här som inte vill kompromissa med sitt artistiska uttryck haha! Jag TROR för stunden att jag kommer hålla mig till att bättre på gitarrsolona och att gränsen går där för hur mycket som händer i låten. Jag kanske ändrar mig men det är min nuvarande stans.

Maxb: du avnjuter låten precis så som jag tänker mig den spelas hos mottagaren *skrattar* i den lyssningssituationen behövs inte mer händelser! Nog för jag tror allt för mycket om folks sätt att avnjuta musik då. Jag vet bara med mig när jag ber min egen sambo att "lyssna ordentligt nu" o hon går, fullt omedvetet, ut o hämtar något i köket o svarar min blick med "jag hör fast jag går runt" o man tänker i huvudet "ja visst hur i h****e hör du mina varsamt utpanade körstämmor ute i köket, you don't know music woman, you don't know music!"

Någon ytterligare körstämma i diskret form SKULLE kunna vara något!
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag kanske gör en cover på den i framtiden (då jag har mer tid) och ber dig sjunga på din låt...  B)  :lol:

Jag kommer också vilja testa kompgitarr (som jag tjatat om tidigare) på en annan av dina låtar, då jag får tid. Snart är hösten här - hoppas på mer musiktid då.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Jag kanske gör en cover på den i framtiden (då jag har mer tid) och ber dig sjunga på din låt...  B)  :lol:

Jag kommer också vilja testa kompgitarr (som jag tjatat om tidigare) på en annan av dina låtar, då jag får tid. Snart är hösten här - hoppas på mer musiktid då.

Dörren är öppen närhelst du har tiden käre vän ;) o jag väntar fortfarande på första covern faktiskt :P
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Då ska vi se, jag har lagt lite bas och trummor här samt en extra kör under gitarrsolot. Extrakören är jag inte alls säker på, den funkar inte riktigt.

Trummor och bas då... vet inte vad jag tycker riktigt... Det låter bra, på ett sätt, på ett annat sätt så går känslan i låten förlorad, eller kanske rättare sagt: det blir en annan låt o jag är inte så säker på att jag gillar den bättre. Kom gärna med tankar!

Ps: ganska grovt lagt, jag valde visparna på trumsettet för att få ett mjukt skönt sound. Basen är en akustisk bas med en smula delay.

obs: enbart mp3 versionen i denna post är uppdaterad.

EDIT: Drog ner reverbet på sången en aning också

EDIT2: hörde också att den andra kören blev för lågt mixad gjorde det sist i all hast, lyssna noga så hör ni den haha.

EDIT3: Se senare inlägg för filen uppdaterat!!
« Senast ändrad: 02.09.2012, 18:30:00 by tigersoul »
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Lyssnat på båda versionerna

Bra låt, riktigt fin!
Finurliga små inrim gillas.
Bra sång, kanske något dov.
Bra gitarrer

Tycker faktiskt låten lyfter med när trummorna kommer in just genom att de inte är med från början. Precis rätt spelade
De där små klockljuden som kommer in skulle kunna höjas något
Det enda jag inte gillar är den där syntmattan (kör?) som ligger på hela tiden. Jag skulle nog föredra att den smögs in en bit in i låten 
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Jag ville ge trummorna en chans o pillade till dem lite mer ordentligt o satte lite andra nivåer korrekt för att få en bättre bild. Måste säga att de trummade sig allt längre in i hjärtat på mig, det börjar låta riktigt bra nu faktiskt!

Lyssnat på båda versionerna

Bra låt, riktigt fin!
Finurliga små inrim gillas.
Bra sång, kanske något dov.
Bra gitarrer

Tycker faktiskt låten lyfter med när trummorna kommer in just genom att de inte är med från början. Precis rätt spelade
De där små klockljuden som kommer in skulle kunna höjas något
Det enda jag inte gillar är den där syntmattan (kör?) som ligger på hela tiden. Jag skulle nog föredra att den smögs in en bit in i låten 

- Klockljuden är ett elpiano spelat på högsta oktaven, låter mest som synth pip, men tänkte faktiskt byta ut det till någon form av lite mer "klockigt" ljud av någon form och så klart då även höja den lite.

- Synthkören, tja, den kanske skulle kunna komma in längre in, kanske på första refrängen? Ska labba med idéen inte reflekterat över möjligheten faktiskt!

FÖRRESTEN, den här andra kören jag lägger in på långa gitarrsolot, har den någon plats där eller låter det bara skit? jag kan inte bestämma mig!
« Senast ändrad: 03.09.2012, 14:51:41 by tigersoul »
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Skit kanske är att ta i men jag skulle kunna leva utan den.
En gammal tramporgel eller harmonikum ist fö syntkören?
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Skit kanske är att ta i men jag skulle kunna leva utan den.
En gammal tramporgel eller harmonikum ist fö syntkören?

- Jag tycker den ligger ganska nära skit *skrattar* den här tramporgeln är himla populär här, problemet är att jag inte har någon sådan sampling. Några förslag? Eller jag kanske har, men inte som jag känner till. Är lite sugen på att fixa någon orgel plugg i huvud taget för jag kör bara på den medföljande orgel pluggen i daw'en.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Nu har jag uppdaterat arr'et med lite finputs här o var, bytt ut den andra kören mot en orgel men jag är forfarande inte säker på dess existens där under gitarrsolot. Tycker det blir riktigt bra såhär. Girarrsolona behöver ev fortfarande lite arbete, men jag har ingen aning hur jag ska lägga dem o nu känns det som jag lagt hela arret i övrigt med trummor o bas efter dem, så det känns lite sent att börja tänka om radikalt.

En del av mig tycker fortfarande något tappas en smula med det tillagda i arr'et men samtidigt tror jag många fler kommer tycka om låten mer i den här versionen så det får bli en avvägning!

Soundcloud uppdaterat:

Länk: http://soundcloud.com/kristian-tigersoul/no-regrets-draft-not-finished

/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Du är en bra låtsnickare Tiger det här låter riktigt fint med fiskmåsar och allt möjligen är sångstämman lite murrig/otydlig men jag har inget bra förslag på hur du kan göra för att få det att låta bättre.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 639
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Tycker det här var ett skönt och ej överarbetat arr.
Du sjunger bra och låten är avkopplande och fin.
Kanske skulle du lyfta fram diskanten lite mer på sången, som Eddi var inne på.....
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Jo, det är bra !!!! Jag vet inget om sång men jag tycker att det hänt något positivt..
Jag vet inte vad mendet låter mycket bättre nu. Du gör framsteg snabbt...
Gillar dig, Tiger !!!!

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Tycker att orgeln ska vara mer naivistisk - som en melodica
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Tycker det här var ett skönt och ej överarbetat arr.
Du sjunger bra och låten är avkopplande och fin.
Kanske skulle du lyfta fram diskanten lite mer på sången, som Eddi var inne på.....
/Asti

+ Eddi's inlägg med samma ämne.

Pratar vi luft eller diskant här? Jag har faktiskt inte reagerat över det som normalt är så känslig för dovt ljud.

Ja det blev en himla avkopplad laid-back låt faktiskt som nu troligen få lägger märke till texten på kanske, men den var ganska kryptisk från början även om den inte är riktigt lika dramatisk kanske som mina tidigare texter, men det finns en liten snärt om man kodar av budskapet.

Instämmer med dig pxm, min sång blir bara bättre o bättre. Det KAN ju ha att göra med min utmärkta sångpedagog som ger en jäkla massa bra råd. Överväger ni att gå til en någon av er så tänk inte igen, GÖR det bara! Man får så mycket matnyttigt man aldrig skulle räkna ut själv på tusen år.

Något annat o peta i utöver diskanten på sången? Jag överväger o feta ut körerna med någon oktav till neråt kanske när trummorna kommer in känns som något fattas i frekvensspektrat i mellentrakten. Sen har jag inte kommit på så mycket mer. Gitarrsolona får nog vara nu såvida jag inte ger mig på att spela in något liknande med riktig gitarr men jag tvivlar på min förmåga där mycket snabba toner.

Tycker att orgeln ska vara mer naivistisk - som en melodica

- Naivistisk? erkänner rakt av, jag har ingen aning om vad du menar ;) Det är någon preset från den inbyggda orgel pluggen jag använder.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Blev ju jättebra! Luftig och skönt laidback. Nej, country hade inte alls passat.  :D Tycker mixen sitter fint och ljudkvaliteten perfa. Härligt ljud på visparna, riktiga? Det enda i arret som jag har synpunkter på är mellotronen som kunde fått vila emellanåt. (f'låt Max)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Blev ju jättebra! Luftig och skönt laidback. Nej, country hade inte alls passat.  :D Tycker mixen sitter fint och ljudkvaliteten perfa. Härligt ljud på visparna, riktiga? Det enda i arret som jag har synpunkter på är mellotronen som kunde fått vila emellanåt. (f'låt Max)

Dina synder är dig förlåtna!  B) Jag gillar inte mellotronspelet här. För diskantigt och statiskt och passar inte i övriga ljudbilden! För övrgt är låten suverän även elpianot som låter som klockspel.

Jag är här nu:
http://monark.shivas.se/loggbok/loggbok.htm
« Senast ändrad: 04.09.2012, 00:38:43 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nej det är inte diskant jag saknar snarare klarhet - jag gissar att en plugg smetar ut ljudet lite väl mycket - jag pratar sången här och inget annat.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Hallå Tigersoul  :D

Fin låt, sköna stämmor och insticken på gitarren sitter där de ska. Jag gillar också hur du bygger upp dina låter, alltid fin dynamik. Skulle kanske tänka på dynamiken även när det gäller orgeln som enligt min smak ligger, ganska mycket, på hela låten.
I övrigt jobba på, det kommer att bli en riktigt bra låt.
mvh Roffe H  :)
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Påtade ihop en ny version o funderade på ett o annat som tipsats om. Här har jag:

- Lagt på en orgel med basen o trummorna för att ge lite mer kropp åt mellotron körerna. Jag har provat en jäkla massa saker med dessa körer, dämpa dem, tona ut dem, EQ'a om dem... BLAH... ingenting låter särskilt bra. Så det här fick vara en mellanväg för stunden medan jag tänker över situationen. Du har rätt Max, de kunde definitivt vara lite mer busy än o bara lägga enkla treklanger överallt. Ska titta på den möjligheten.

- Gett lite mer luft åt hela arr'et i mastringsteget. Jag provade att peta runt med pluggen men hittade inte så mkt "smet" som rimligen skulle förstöra luften, det är snarare saker pålagda som ökar "prescence". Kanske har jag för mkt saturation? Jag tycker dock personligen att det inte alls låter så tokigt. Men då lyssnar jag på "luftiga" detaljerade högtalare även för normal lyssning så det kanske är en faktor.

Vad tusan gjorde jag mer...

- Ändrade elpiano-klockspelet till en flöjt, tycker det blev bra, kommentar?

- Även gjort lite lätt snäll mastring för att få in lite mer luft o "skimmer" men det är  varsamma grejor, vi talar 0.5db eq o en aning med excitern. dock ändå på intet sätt säker att det ska vara där. Limiterad lite lätt som innan också.

Trummorna är för övrigt inga riktiga grejor men visst FAN låter de bra för o vara plugg? o det är ingenting på dem, varken EQ eller kompressor kunde tillföra något. Inte ens jämnat ut nivåerna på anslagen, mums liksom...

Så, går det åt rätt håll eller drog det iväg åt pipsvängen nu *skrattar*
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Nu är den riktigt nära "The final" i mitt huvud. Det här är den absolut bästa versionen hittills. Jag har älskat plinget i elpianot och var rädd att du sabbat eller avlägsnat det nu men jag saknar inte nånting nu.

Din låt får mig att tänka på Lou Reed, Nico och Velvet Underground typ "Sunday morning"

Två små saker som jag tycker återstår...

1) Mellotronkörerna är fortfarande ganska statiska där uppe på höga toner. Testa istället att ta ner mellotronljuden en oktav eller testa mellotronkör med få toner fram till 70 sekunder. Jag gillar mellotron då man spelar en ton i taget men spelar samma ton i två oktaver. Testa gärna att från början ända till 70 sekunder köra mellotronljudet med bara E - F# - E - F# - med tumme och lillfinger (en oktav emellan) på respektive ackord. Jag brukar ha lätt reverb eller en försiktig stereowidener på det ljudet. Snälla testa! PM:a mig en verre med det, om du inte gillar det - för min skull, snälla!
Sen kan du göra vad du vill med mellotronen!  :wub:

2) Slutet kan göras elegantare. Vid 224 (eller kanske 226) sluta med:

       A              (ett rakt lugnt ackord på gitarren)
I am free

Bas, trummor, gitarrsolo allt är så djävla skönt och det låter superbra proddat nu! Tack för att du bjuder på det här!

Principen för en enkel mellotronton:
&t=54s
Sunday morning med sitt klockspel:
« Senast ändrad: 05.09.2012, 21:27:29 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Nu är den riktigt nära "The final" i mitt huvud. Det här är den absolut bästa versionen hittills. Jag har älskat plinget i elpianot och var rädd att du sabbat eller avlägsnat det nu men jag saknar inte nånting nu.

Din låt får mig att tänka på Lou Reed, Nico och Velvet Underground typ "Sunday morning"

Två små saker som jag tycker återstår...

1) Mellotronkörerna är fortfarande ganska statiska där uppe på höga toner. Testa istället att ta ner mellotronljuden en oktav eller testa mellotronkör med få toner fram till 70 sekunder. Jag gillar mellotron då man spelar en ton i taget men spelar samma ton i två oktaver. Testa gärna att från början ända till 70 sekunder köra mellotronljudet med bara E - F# - E - F# - med tumme och lillfinger (en oktav emellan) på respektive ackord. Jag brukar ha lätt reverb eller en försiktig stereowidener på det ljudet. Snälla testa! PM:a mig en verre med det, om du inte gillar det - för min skull, snälla!
Sen kan du göra vad du vill med mellotronen!  :wub:

2) Slutet kan göras elegantare. Vid 224 (eller kanske 226) sluta med:

       A              (ett rakt lugnt ackord på gitarren)
I am free

Bas, trummor, gitarrsolo allt är så djävla skönt och det låter superbra proddat nu! Tack för att du bjuder på det här!

Principen för en enkel mellotronton:
&t=54s
Sunday morning med sitt klockspel:


- Du tänker nu alltså att man bara har kvar kvinten i ackorden (tredje tonen) och lägger till samma ton en oktav längre ner eller upp på detta. Dvs ackordens kvintar oktaviserat, har jag förstått rätt då? Mao det börjar med E i 2 oktaver på A ackordet och byter till F# i 2 oktaver på Dmaj7 ackordet? *skrattar*

- O slutet, du menar alltså att kompgitarren upphör redan på ordet free? o endast mellotron kvarstår, eller ska mellon stanna där också? Vart ska jag då göra av mitt fågelkvitter *sliter sitt hår* ok jag skämtar ;) om hårslitningen!

Min hemmamastring lyckades mao i övrigt? I'm impressed, det enda jag noterade var att mina öron blev trötta utav tusan när jag ständigt begärde ut detaljerad information om "låter det bättre så här, eller så här" ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
1) ...ända till 70 sekunder köra mellotronljudet med bara E - F# - E - F# - med tumme och lillfinger (en oktav emellan) på respektive ackord.

2) Slutet kan göras elegantare. Vid 224 (eller kanske 226) sluta med:
       A              (ett rakt lugnt ackord på gitarren)
I am free

- Du tänker nu alltså att man bara har kvar kvinten i ackorden (tredje tonen) och lägger till samma ton en oktav längre ner eller upp på detta. Dvs ackordens kvintar oktaviserat, har jag förstått rätt då? Mao det börjar med E i 2 oktaver på A ackordet och byter till F# i 2 oktaver på Dmaj7

Jag antar att det heter som du säger. Precis så tänkte jag, en ton (oktav) per ackord,
ganska säker på att det är som du beskriver det. Får man beställa en sån?

- O slutet, du menar alltså att kompgitarren upphör redan på ordet free? o endast mellotron kvarstår, eller ska mellon stanna där också?

Ja, lyssna vid 222-224 så hör du var, jag menar. Sluta med ett A-ackord på 'free' i I am free.
Varken gitarren eller sången finns med där... ännu.
Tona ner mellotronkören samtidigt. Då blir det i mina öron ett proffsigare slut också.  :wub:

Ja, du har verkligen lyckats bra med den här!
« Senast ändrad: 05.09.2012, 22:26:09 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Låter väldigt bra och skönt detta. Enda synpunkterna jag har är arr-mässigt. Jag skulle delat upp andra versen i två och kört en refräng mellan.

Typ:

A palmtree reaches up
To a cloudless sky in blue

The sand is white and warm
As I walk toward the sea
(och istället för "I'm free" här så kör du igång refrängen där ordet free skulle varit, utan att slå av, kanske bara ett lite smakfullt fill)

And even if my time is gone
I have no regrets, my soul is cleansed, from shame…
(och istället för "I'm home" så kör du trumfillet där istället på den takten och fortsätter sen på andra delen av versen och sen vidare som det är nu)

På så sätt håller du låten vid liv lite längre och du kan dessutom tillföra nån stämma eller nåt på sista delen av versen för att höja intresset ytterligare.

Annars en riktigt skön låt.

Micke

« Senast ändrad: 05.09.2012, 23:00:37 by jonnerstone »


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Det går framtåt med totalen
men jag tror jag gillade klockorna bättre än flöjten - skulle bara ha varit något högre.
osså är det det där med den ihållande "statiska mattan"  :D
Men i övrigt är det kanon
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
1) ...ända till 70 sekunder köra mellotronljudet med bara E - F# - E - F# - med tumme och lillfinger (en oktav emellan) på respektive ackord.

2) Slutet kan göras elegantare. Vid 224 (eller kanske 226) sluta med:
       A              (ett rakt lugnt ackord på gitarren)
I am free

- Du tänker nu alltså att man bara har kvar kvinten i ackorden (tredje tonen) och lägger till samma ton en oktav längre ner eller upp på detta. Dvs ackordens kvintar oktaviserat, har jag förstått rätt då? Mao det börjar med E i 2 oktaver på A ackordet och byter till F# i 2 oktaver på Dmaj7

Jag antar att det heter som du säger. Precis så tänkte jag, en ton (oktav) per ackord,
ganska säker på att det är som du beskriver det. Får man beställa en sån?

- O slutet, du menar alltså att kompgitarren upphör redan på ordet free? o endast mellotron kvarstår, eller ska mellon stanna där också?

Ja, lyssna vid 222-224 så hör du var, jag menar. Sluta med ett A-ackord på 'free' i I am free.
Varken gitarren eller sången finns med där... ännu.
Tona ner mellotronkören samtidigt. Då blir det i mina öron ett proffsigare slut också.  :wub:

Ja, du har verkligen lyckats bra med den här!

- Ska testa båda förslagen, återkommer med en försöksversion ;)


Låter väldigt bra och skönt detta. Enda synpunkterna jag har är arr-mässigt. Jag skulle delat upp andra versen i två och kört en refräng mellan.

Typ:

A palmtree reaches up
To a cloudless sky in blue

The sand is white and warm
As I walk toward the sea
(och istället för "I'm free" här så kör du igång refrängen där ordet free skulle varit, utan att slå av, kanske bara ett lite smakfullt fill)

And even if my time is gone
I have no regrets, my soul is cleansed, from shame…
(och istället för "I'm home" så kör du trumfillet där istället på den takten och fortsätter sen på andra delen av versen och sen vidare som det är nu)

På så sätt håller du låten vid liv lite längre och du kan dessutom tillföra nån stämma eller nåt på sista delen av versen för att höja intresset ytterligare.

Annars en riktigt skön låt.

Micke



- Hmm, breaka i mitten av ANDRA versen enbart alltså men behålla den första likadant? Låter lite strukturellt rörigt i mina öron så här på teoretiskt nivå, aldrig arrat på det sättet, men jag blir lite nyfiken på hur det skulle låta även om jag är tveksam.

Det går framtåt med totalen
men jag tror jag gillade klockorna bättre än flöjten - skulle bara ha varit något högre.
osså är det det där med den ihållande "statiska mattan"  :D
Men i övrigt är det kanon

- Det är 1-1 då på klockor vs bleep's - det är nog ungefär så jag känner också, jag kan inte bestämma mig riktigt.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se