Forum > Demolåtar
Tigersoul - När du går - NY VERSION!
91:an:
Kanske du skulle ta i mer med sången, då skulle nog tonarten kännas mer rätt. Tycker det finns väldig potential i din sångröst. Det är nog viktigt att tänka vad man sjunger om för att få texten trovärdig. Ett trick är att i stort sett prata/läsa texten med övertygelse och så övergå att mer och mer få in melodin. Mycket snygg låt!
tigersoul:
Dåså gott folk så har jag gjort en ny version. Lagt ett arr nu som är någonstans i trakten kring vad jag tänkt. Sångspåret är detsamma men visst kommer orden fram betydligt bättre nu? Nytt sångspår ska dock naturligtvis in som är tydligare o renare, men jag ville först fortsätta med arr-delen för att se att det smälter ihop som jag tänkt mig. Vad tycker ni? En lång väg från alla akustiska gitarrer jag normalt använder ;) Var skitkul o prova något helt annat soundmässigt!
Ny version finns i första posten längst upp, även uppdaterat på soundcloud:
91an: Den här sångtekniken är ganska ny för mig men du har säkert rätt att jag kan ta i mer egentligen o då kommer nog orden bli betydligt tydligare också. Brist på känsla däremot vet jag inte om jag håller med dig om, det är ju jag som skrivit låten, men det är däremot slarvigt insjunget det är jag helt med på, kanske använder vi olika ord för samma sak så att säga. Kul du gillar den, blir kul o höra vad du säger om det riktiga arr'et nu också.
91:an:
Blev ju jättebra med nya arret! Behöver bara putsas lite i sången så blir det kanon!
tigersoul:
--- Citat från: 91:an skrivet 07.08.2012, 20:01:59 ---Blev ju jättebra med nya arret! Behöver bara putsas lite i sången så blir det kanon!
--- Slut citat ---
Danke schön :P Jo ett nytt varv med vocals så sitter det nog ihop rätt fint det här. Några andra förslag på arr'et någon? Jag själv känner mig ganska... nöjd lustigt nog? Jag vill iaf inte ha till något mer tror jag, kanske lite finputs bara. Vet inte hur jag blev så nöjd så fort.
Hur är ljudbilden hos er? Basen var RIKTIGT klurig i mitt dåligt behandlade rum kan jag säga, jag dubbelkollade mkt noga med lurarna o tror jag fått rätt nivå o mängd.
MaxB:
Texten är så tung att det passar bäst med ett teatraliskt framförande. Flera ord bör vara tyngre i betoningen. Andra ord bör ligga lättare i rösten. Här är allt sjunget med ungefär samma röst och känsla, i rösten. Jag är troligen inne på det 91:an sa tidigare men jag vet inte om det är lätt att tillämpa i praktiken (i den här tonarten). Jag markerar med fetstil några ställen jag spontant tycker borde ha en kraftigare betoning (ett större eftertryck). Kan tänkas att det markerade kan sjungas både kraftfullare och snabbare, än melodin för övrigt. Jag har en favoritsångare som är f.d. teatermänniska. Han är den första som fått mig att verkligen lyssna på "gamla mossiga vistexter". Jag hör vad han säger, ex:
Mörkret är kvävande svart i ditt rum
Inga strimmor av ljus
Natten är stilla men tankarna far
Dit dom inte får va'
Morgonen gryr men din mardröm består
Allt mera fast på ditt spår
Ref
Och regnet det faller
Fast tiden står still
I ditt bröst
Dit ingen kan nå
Och tårarna skriker