Forum > Demolåtar
Tigersoul - När du går - NY VERSION!
tigersoul:
Halloj på er!
Äntligen börjar det bli klart med omrubistreringarna i studion så man kan ägna sig åt musik igen!
Satt o skrev på en låt idag som jag av någon orsak la väldigt högt. Det liksom kändes som den skulle ligga där uppe. Frågan är om det fungerar?? Musikbakgrunden är BIAB renderad för o spela in en snabb test bara och röstspåret är en enda tagning utan varken röstuppvärmning eller några fixar så tydlighet i uttal och pitch kan säkerligen bli bättre, men frågan är om det blir bra? Det känns som det är falsett eller nära falsett mer eller mindre rakt igenom.
Det var en mildare mardröm att mixa för att få rösten tydlig. Jag drog upp runt 2khz för att tränga fram tydligheten och pga den illa anpassade instrumentbädden som kampar rejält om det området med sina gitarrer fick jag dra ner dessa på samma ställe. Resultatet är lite burkigt sound men för att försöka illustrera någon slags idé kring sången med ett illa valt arr. Jag är tyvärr ändå relativt säker på att den som inte läst texten inte har en jäkla aning om vad jag sjunger dessvärre, samtidigt kan man väl kanske kalla det en viss... stil? Äh låt kommentererna hagla, vad tycker ni? Låten i övrigt är väl inte precis klar, det hela blev mer o mer en test i sångteknik!
Låt texten slänger jag in nedan, men kolla först om ni kan urskilja orden utan att läsa ;)
VANLIG MEDIA LÄNK NEDAN OM SOUNCLOUD INTE FUNKAR (gör den inte just nu iaf)
EDIT:
Nu har jag lagt upp en ny version med ett riktigt ARR lagt. Det är fortfarande samma sångspår men visst kommer rösten fram betydligt bättre här. Sången ska dock göras om o bli mer tydlig o ren så klart, men tycker ni det går åt rätt håll?
Vers
Mörkret är kvävande svart i ditt rum
Inga strimmor av ljus
Natten är stilla men tankarna far
Dit dom inte får va'
Morgonen gryr men din mardröm består
Allt mera fast på ditt spår
Ref
Och regnet det faller
Fast tiden står still
I ditt bröst
Dit ingen kan nå
Och tårarna skriker
I regnets freni
Det är tomt
Och ingen ser på
När du går
Inst
Am E Am E Am
Vers
Tyngden har lättat, snart ordnar sig allt
All din väntan är slut
Krigarna letar sig fram till sitt mål
Du ligger tyst och ser på
Älvorna dansar runt djävulens bål
Strax bortom dimmans ridå
Ref
Och regnet det faller
Fast tiden står still
I ditt bröst
Dit ingen kan nå
Och tårarna skriker
I regnets freni
Det är tomt
Fastän alla ser på
När du går
Inst
Am E Am E Am
MaxB:
Jag tycker låtpaketet är en fungerande helhet att snickra vidare på. Sången framförs så där tyst, nästan viskande. Hade du tänkt att det ska vara så då den är klar?
Asti:
Jag gillar låten, men sången känns för osäker.
Röstläget kan nog funka om du övar in melodi och text
så att det inte känns så svajigt och sluddrigt.
Tycker om närheten i sången. Bra text.
/Asti
Gurano:
Hej
Sången är för hög i volym jämfört med resten tycker jag. Sedan håller jag också med om osäkerheten i sången samt att det är lite sluddrigt/otydligt på vissa passager, tex vid Älvorna dansar runt djävulens bål
Strax bortom dimmans ridå. Musiken behöver något som bryter det lugna tugget oxå.
Tja det var lite tankar från mig.
GuraNO
tigersoul:
--- Citat från: MaxB skrivet 07.08.2012, 07:52:33 ---Jag tycker låtpaketet är en fungerande helhet att snickra vidare på. Sången framförs så där tyst, nästan viskande. Hade du tänkt att det ska vara så då den är klar?
--- Slut citat ---
- Sångmetoden uppkom av sig själv när jag satt o skrev. Låten fick s.a.s "eget liv" o jag hamnade bara där, det blir så ibland när jag sitter och skriver och jag har inte funderat över hur den "ska" vara ännu. Det hela blev allt mer ett test i sångteknik när jag la refrängen o insåg hur högt det blev. Arret ska definitivt inte låta så här i alla fall, jag tänker mig något rätt dovt dunkelt, någon pad, lite strängar kanske? Snåla trummor med lite delay bakom... Gott om utrymme för den spröda sången.
--- Citat från: Asti skrivet 07.08.2012, 12:51:27 ---Jag gillar låten, men sången känns för osäker.
Röstläget kan nog funka om du övar in melodi och text
så att det inte känns så svajigt och sluddrigt.
Tycker om närheten i sången. Bra text.
/Asti
--- Slut citat ---
- Jag instämmer, det måste bli tydligare o mindre sluddrigt men det finns säkerligen gott om utrymme för förbättring där i tanke på att det bara var en snabbinspelning. Det är ett ganska krävande sätt att sjunga. Svårt att få rent, lätt att uttala fel och så pitchen som lätt glider iväg på de där höga tonerna. Det jag gillar i sången är samma som dig, den där "jättenära" känslan, det låter också lite för bumligt men det kanske mer handlar om EQ. Sjung VÄLDIGT nära micen så proximitin gjorde väl sitt, klurig sång att micka i huvud taget.
Kul du gillade texten, jag skrev ner refrängen från ingenstans på några minuter. Var en sådan där låt där man känner sig mer som en kanal än en skapare och jag gillade det intima i att använda Svenska.
Låter som jag ska klura vidare på detta alster i alla fall sammantaget. Ska skissa på ett arr o dra om sången om jag får till det. Var en kul grej att hitta ytterliggare ett uttryckssätt i rösten.
--- Citat från: Gurano skrivet 07.08.2012, 13:09:23 ---Hej
Sången är för hög i volym jämfört med resten tycker jag. Sedan håller jag också med om osäkerheten i sången samt att det är lite sluddrigt/otydligt på vissa passager, tex vid Älvorna dansar runt djävulens bål
Strax bortom dimmans ridå. Musiken behöver något som bryter det lugna tugget oxå.
Tja det var lite tankar från mig.
GuraNO
--- Slut citat ---
- Det är ett medvetet "misstag" för att lyfta fram sången för analys, jag vet att den ligger lite för högt, även om jag iofs gillar hett mixade vocals på min röst ;)
Vad gäller musiken har jag övervägt att lägga in något instrumentalt som piskar upp det lite mellan satserna med en lugn bakgrund i övrigt. Vi får se.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida