Kontrollrummet

Behöver smakråd, bekräftelse eller totalsågning

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Hej gott folk!

Jag håller på med en låtidé och behöver en oberoende bedöming av den här melodislingan (sången) Sitter i ett läge där jag inte vet själv vad jag tycker. Vissa lyssningar tycker jag den e helt klockren och vid andra inte alls lika säker. Behöver lite input helt utan bomull och framförallt helt skoningslöst subjektivt!

Skit i mix, arr, instrumentering, framförande, text osv, det är bara slask. Det är alltså endast melodislingan jag undrar över.

http://musik.biscuitbarney.com/levitan_ref_vers_ide.mp3


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
......... Behöver lite input helt utan bomull och framförallt helt skoningslöst subjektivt!
Skit i mix, arr, instrumentering, framförande, text osv, det är bara slask. Det är alltså endast melodislingan jag undrar över.
OK helt subjektivt så tycker jag att slingan är skittråkig - har liksom hört den förut - ingen överraskning.
Jag hör dock att det finns en slinga att nynna till och som fastnar. Men mina tyckanden brukar vara tvärtom vad de flesta generellt tycker ... tror jag - så jag antar att det låter skitbra :)

Hoppas du inte tar illa upp, men du söker ju skoningslöst subjektivta tankar nu :unsure:

Vi skulle ju skita i att kommentera annat - men en sak bara - om det är autotune på sången? (låter lite så) ta bort det i så fall till slutmix i slutskedet!
Låten som sådan kan säkert bli riktigt bra (dock ej min musikstil).

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Fan jag är nog lika ambivalent som du men efter bara en lyssning.
Jag har två referenslåtar från er och där är melodierna klockrena denna är inte sån i mina öron.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Refrängen är bra. Versen är också bra med några ovanliga tonsprång. Däremot tycker jag du ska jobba på rytmen i texten i versen sedan. Känns som för långa toner nu. Alltså även om inte melodin ändras så tycker jag att det skulle kunna vara lite fler toner i versen.


Keep it up!

(Hur går det med "Will you" ?)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Med tanke på låtens karaktär kanske melodin är lite för följsam och snäll..?
Kunde tänka mig första partiets melodi att melodin på strofen "I know you´re anything like this"
ligger kvar på samma ton fram till y:et i anything, ett tonsteg ner där, tillbaka till ursprungstonen på thing,
en ton upp på like och tillbaka igen på this.....nånting, sjunget med lite mer aggressivitet.
Bara en tanke... :)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ha jag har ett jättebra svar men det tänker jag inte avslöja förrän du lagt voice på min låt som vi var överens om många månader tillbaka.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Jag älskade den omedelbart. Jag gillart!
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Tycker sångmelodin funkar bra, men blir lite svårt att bortse från kompet eftersom det är ganska på hela tiden, vilket förtar sången kan jag tycka. Om kompet andas lite mer på sina ställen vers/ref så blir den klockren, Skulle definitivt skruva upp volymen på bilradion  :D


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Tyckandet fortsätter. :)

Jag är av den åsikten att sångmelodin är bra och den skulle tjäna på lite mer dynamik för att bidra till intresse igenom låten. Lite mer varition i tonhöjd önskas alltså.

Bakgrunden är intressant, tror definitivt det kan bli något av detta. :)


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Ja mja nja... det ä inte dåligt, det är inte skitbra? :P

Melodin känns lite blaserad o väntad kanske? men det finns några bra passager också! Framför allt refrängen faller mig minst i smaken.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag blir - ärligt - lite uttråkad av det här.

Alltså, jag förstår att man kan gå igång på det som musik och alla ingredienser finns där (lite metal, lite 80-tals synth, jävligt snygg sång, bra arrat) för att jag ska gilla, men tyvärr är alla dessa rent kompositionsmässigt utfört i alltför "standard" stil. Jag sitter och vet redan hur fortsättningen ska bli HELA TIDEN och så vill jag inte att "min" musik ska vara.

Inte så väldigt konstruktivt det här :) "Testa att gör saker på ett mer oförutsägbart vis", känns som värsta brutalsågningen, men det är bara vad jag tycker och därför skrev jag ner det.

Inget att bry sig om. :)

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad djonas

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 625
    • Visa profil
    • www.jonasekestubbe.com
Spontant tycker jag att det låter bra. =)
Kommenterar i tid, hoppas det funkar!  :unsure:

Refrängen
00:09-00:11 - tycker du borde välja en annan slinga, den är lite svag i sin karaktär, i och med att den är första strofen i refrängen så behöver det vara mer punch
00:12-00:22 - låter bra, snygga långsamma toner
00:22-00:25 - samma som ovan (00:09-00:11 sek)
00:25-00:27 - riktigt snygg variation

Versen
Snygg början men jag hade nog valt en mer arabisk slinga när distade gitarrerna kommer in

01:07-01:13 - riktigt snygg stegring

Mvh / djonas
HP m8191.sc-a, Intel Core 2 Quad Q6600, 4GB RAM, 820GB HD, GeForce 8600 GT 512MB

Hemsida
Cullooden
Promemoria


Utloggad Girly

Jag sitter och vet redan hur fortsättningen ska bli HELA TIDEN
Kan ju va positivt också om det underlättar att folk tar låten till sig... nu tänkte jag lite 'kommersiellt'  :rolleyes:
Tycker att refrängen är skitsnygg!  :D
I verserna önskar jag mig nästan något skitigare som motsats till den rena och vackra sången i refrängen... du är lite där när du ökar trycket. Fast det är klart... mitt tänk kanske skulle bli lite för mycket typ Dead by April/Linkin Park. :huh:
Gillar helt klart  :)
Lena
Spotify - Heartbeat Inverted *** SoundCloud - Lena Lannergren *** YouTube - Lena Lannergren


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Versen funkar, och upptakten till refrängen funkar bra. Sen väntar man sig ett klimax, men det blir inte riktigt det. Refrängen känns inte stark nog. Kan ju vara en fråga om prodd också förstås, men jag tror det ligger mera i själva melodin. Refrängmelodin och dess toner är bra, men det känns som de blir allt för många i följd. Bara att ta bort ordet "now" i strofen "for a while now" kan funka.
DON'T PANIC


Utloggad Boxcutter

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
    • Visa profil
Tycker som Rattlesnake. Början av refrängen "I never knew anything like this.. " känns sådär. Resten tycker jag är bra med snygga variationer i dynamik och tonhöjd. Men när refrängen kommer in andra gången "i never knew anything .. " så känns det lite mjäkigt. Jag hade försökt ändra bara början av refrängen, och jag hade tyckt det varit coolt om du gick upp en oktav (till din snygga falsett) på ordet "hogwarts" efter "i never knew anything you will be with". Skulle även fungera att göra det falsetthoppet på ordet efter "my" efter "i don't know it's soya" i slutet av refrängen. Kunde ha varit coolt.


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
......... Behöver lite input helt utan bomull och framförallt helt skoningslöst subjektivt!
Skit i mix, arr, instrumentering, framförande, text osv, det är bara slask. Det är alltså endast melodislingan jag undrar över.
OK helt subjektivt så tycker jag att slingan är skittråkig - har liksom hört den förut - ingen överraskning.
Jag hör dock att det finns en slinga att nynna till och som fastnar. Men mina tyckanden brukar vara tvärtom vad de flesta generellt tycker ... tror jag - så jag antar att det låter skitbra :)

Hoppas du inte tar illa upp, men du söker ju skoningslöst subjektivta tankar nu :unsure:

Vi skulle ju skita i att kommentera annat - men en sak bara - om det är autotune på sången? (låter lite så) ta bort det i så fall till slutmix i slutskedet!
Låten som sådan kan säkert bli riktigt bra (dock ej min musikstil).

Ha det gott
Gurano


Jag e en stor kille, jag tar inte illa upp  :) Föredrar raka och ärliga svar framför en massa trams och gulligullgull.  Gött att du vågar lite iaf, synd att du e för feg i slutet och måste be ursäkt för dina åsikter  :)

Nåväl, skittråkig slinga och en slinga som du hört förut. Utan överraskningar.

Tackar för åsikten, och i syftet att göra nåt som är populärmusik och någorlunda kommersiellt så ser jag igenkänningsfaktorn som nåt positivt. En fråga angående tråkigheten: Är den tråkig bara för att du känner igen den? Om inte, vad är det som är tråkigt? Svårt att sätta fingret på kanske, men skulle ändå uppskatta ett försök. Jag menar Karma Police med Radiohead t.ex tycker jag är en grym slinga. Skulle jag höra den slingan igen fast i ett annat sammanhang, lite omgjord så är det ju fortfarande en grym slinga. Kan ju då vara t.ex att min slinga påminner om en låt som du tycker är tråkig, och då är den ju förlorad på förhand s.a.s  :D.

Ingen autotune, men har flyttat två toner manuellt med melodyne för jag pallade inte sjunga om  :D Sjunger dock i en vad som närmast skulle kunna beskrivas som en betongbunker för tillfället som ska bli min nya studio, så sångljudet suger fett med duktigt med mycket. (ska börja fixa iordning, isolera och akustikbehandla snart. Hade besök av Emulator igår som kom med många bra och värdefulla tips)

Tack för ett ärligt och rakt svar  :wub:

Micke
« Senast ändrad: 01.08.2012, 21:22:33 by jonnerstone »


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Fan jag är nog lika ambivalent som du men efter bara en lyssning.
Jag har två referenslåtar från er och där är melodierna klockrena denna är inte sån i mina öron.

Okej, inte så uttömmande kanske men dock ett svar  :D

Tack för tyck!

Micke


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Refrängen är bra. Versen är också bra med några ovanliga tonsprång. Däremot tycker jag du ska jobba på rytmen i texten i versen sedan. Känns som för långa toner nu. Alltså även om inte melodin ändras så tycker jag att det skulle kunna vara lite fler toner i versen.


Keep it up!

(Hur går det med "Will you" ?)

Håller med ang. rytmik. Den kommer med allra största sannolikhet ändras om och när det blir skarpt läge. Brukar bli bättre när man har en text, nu är det bara dansbandsengelska helt utan sammanhang och ord som antagligen inte ens existerar.

Kul att den gillas i övrigt  :)

Ang. "Will You" läs mitt ovanstående inlägg om mitt nuvarande sångljud. Får helt enkelt återkomma där!

Tack för att du tog dig tid!

Micke


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Med tanke på låtens karaktär kanske melodin är lite för följsam och snäll..?
Kunde tänka mig första partiets melodi att melodin på strofen "I know you´re anything like this"
ligger kvar på samma ton fram till y:et i anything, ett tonsteg ner där, tillbaka till ursprungstonen på thing,
en ton upp på like och tillbaka igen på this.....nånting, sjunget med lite mer aggressivitet.
Bara en tanke... :)
/Asti

Tack för en bra idé där på första strofen, känns som att det kan bli bra. Den riktiga texten för väl avgöra sen lite vilken attityd man ska ha. Jag gillar iofs kontrasten mellan lite hårdare musik och snäll/poppig sång så vi får se hur det blir  :)

Tack för bra tips!

Micke


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Ha jag har ett jättebra svar men det tänker jag inte avslöja förrän du lagt voice på min låt som vi var överens om många månader tillbaka.

Ja du min vän. Jag har faktiskt laddat in låten i Cubase vid ett flertal tillfällen, men får lixom aldrig till det som jag vill. Går väl kanske inte igång på den riktigt, men det ska egentligen inte spela nån roll. Får prova en gång till sen när jag har ett bra rum att sjunga i  :)

Micke


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea

Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Tycker sångmelodin funkar bra, men blir lite svårt att bortse från kompet eftersom det är ganska på hela tiden, vilket förtar sången kan jag tycka. Om kompet andas lite mer på sina ställen vers/ref så blir den klockren, Skulle definitivt skruva upp volymen på bilradion  :D

Okej, förstår ditt dilemma. Kompet är ju inte färdigt utan ska mer ses som en skiss. Kul att du gillade melodin ändå  :)

Tack ska han ha!

Micke


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Tyckandet fortsätter. :)

Jag är av den åsikten att sångmelodin är bra och den skulle tjäna på lite mer dynamik för att bidra till intresse igenom låten. Lite mer varition i tonhöjd önskas alltså.

Bakgrunden är intressant, tror definitivt det kan bli något av detta. :)

Tackar för förbättringsförslag. Tar åt mig och har det i tanken när och om det blir skarpt läge  :)

Fridens!

Micke


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Ja mja nja... det ä inte dåligt, det är inte skitbra? :P

Melodin känns lite blaserad o väntad kanske? men det finns några bra passager också! Framför allt refrängen faller mig minst i smaken.

Så då hamnar vi nånstans där i mittens rike  :D

Tackar för lyssning och tyck  :)

Micke


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jag blir - ärligt - lite uttråkad av det här.

Alltså, jag förstår att man kan gå igång på det som musik och alla ingredienser finns där (lite metal, lite 80-tals synth, jävligt snygg sång, bra arrat) för att jag ska gilla, men tyvärr är alla dessa rent kompositionsmässigt utfört i alltför "standard" stil. Jag sitter och vet redan hur fortsättningen ska bli HELA TIDEN och så vill jag inte att "min" musik ska vara.

Inte så väldigt konstruktivt det här :) "Testa att gör saker på ett mer oförutsägbart vis", känns som värsta brutalsågningen, men det är bara vad jag tycker och därför skrev jag ner det.

Inget att bry sig om. :)



Att du skulle gilla slingan hade varit en riktigt högoddsare  :lol: Vi kan väl konstatera efter dom här åren på KR att vi inte har samma tonspråk även om våra smakvägar ibland korsas  :) Uppskattar i vilket fall att du också försökte göra en mer objektiv analys fast att din egen subjektiva åsikt inte gick i linje. Det är inte lätt alla gånger!

Finns igen ambition här att göra nåt komplicerat och svårlyssnat, ambitionen är väl mer att det ska låta äkta och komma från hjärtat och inte så utstuderat...det ska vara lätt att ta till sig...eller nåt :wacko: :D

Tackar ödmjukast för din tid  :)

Micke


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Spontant tycker jag att det låter bra. =)
Kommenterar i tid, hoppas det funkar!  :unsure:

Refrängen
00:09-00:11 - tycker du borde välja en annan slinga, den är lite svag i sin karaktär, i och med att den är första strofen i refrängen så behöver det vara mer punch
00:12-00:22 - låter bra, snygga långsamma toner
00:22-00:25 - samma som ovan (00:09-00:11 sek)
00:25-00:27 - riktigt snygg variation

Versen
Snygg början men jag hade nog valt en mer arabisk slinga när distade gitarrerna kommer in

01:07-01:13 - riktigt snygg stegring

Mvh / djonas

Trevligt med lite tidsangivelser också, det tackar vi för  :)

Den där första strofen 00:09-00:11 hade Asti en liten idé på ovan som jag tycker verkar värd att prova. Har också upptäckt att det inte funkar så bra att börja med vokalen/ordet "i", det blir ganska stumt och tonlöst och därav mindre pondus. Ett ord som t,ex "Hold" hade funkat mycket bättre då det är mer ton i O:et plus att H:et ger luft vilket ger känslan av mer pondus (dessutom blir det snyggt att göra ett beklängesreverb på  :D).

Arabisk slinga är väl inget som jag själv tycker skulle tillföra nåt, intressant tanke men näe, hade nog mer känslan av Muse där.

Tack för utförliga kommentarer och kul att du gillar det i övrigt!

Micke


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jag sitter och vet redan hur fortsättningen ska bli HELA TIDEN
Kan ju va positivt också om det underlättar att folk tar låten till sig... nu tänkte jag lite 'kommersiellt'  :rolleyes:
Tycker att refrängen är skitsnygg!  :D
I verserna önskar jag mig nästan något skitigare som motsats till den rena och vackra sången i refrängen... du är lite där när du ökar trycket. Fast det är klart... mitt tänk kanske skulle bli lite för mycket typ Dead by April/Linkin Park. :huh:
Gillar helt klart  :)
Lena

Håller helt med dig om att det kan vara positivt!

Jo, det går nog att skita ner versen lite i början, får se hur utvecklar sig framöver  :)

Tack för synpunkter!

Micke


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Versen funkar, och upptakten till refrängen funkar bra. Sen väntar man sig ett klimax, men det blir inte riktigt det. Refrängen känns inte stark nog. Kan ju vara en fråga om prodd också förstås, men jag tror det ligger mera i själva melodin. Refrängmelodin och dess toner är bra, men det känns som de blir allt för många i följd. Bara att ta bort ordet "now" i strofen "for a while now" kan funka.

De e kul hur folk uppfattar saker olika, andra vill ha mer toner och rytmik  :) Texten är som sagt tidigare bara en blajtext, så mycket kommer säkert att hända när och om det blir en riktig text. Ska även prova lite andra varianter på början av reffarna som jag fått tips om här. Du skriver iaf att refrängmelodin och dess toner är bra, och det var ju det jag ville ha synpunkter på  :)
Det kommer även tillkomma stämmor på reffen, vilket också kommer att feta till det lite.

Tack för lyssning och dyrbar tid!

Micke
« Senast ändrad: 01.08.2012, 23:51:12 by jonnerstone »


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Tycker som Rattlesnake. Början av refrängen "I never knew anything like this.. " känns sådär. Resten tycker jag är bra med snygga variationer i dynamik och tonhöjd. Men när refrängen kommer in andra gången "i never knew anything .. " så känns det lite mjäkigt. Jag hade försökt ändra bara början av refrängen, och jag hade tyckt det varit coolt om du gick upp en oktav (till din snygga falsett) på ordet "hogwarts" efter "i never knew anything you will be with". Skulle även fungera att göra det falsetthoppet på ordet efter "my" efter "i don't know it's soya" i slutet av refrängen. Kunde ha varit coolt.

 :lol: Diggar din tolkning av vad jag sjunger (vilket jag själv inte har en aning om): "hogwarts" och  "i don't know it's soya"....klockrent  :lol:

Angående början av reffen och tyngd så har det diskuterats ovan och jag ska prova lite varianter.

Tackar ödmjukast för tyck!

Micke



Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Att du skulle gilla slingan hade varit en riktigt högoddsare  :lol:

:lol:



Vi kan väl konstatera efter dom här åren på KR att vi inte har samma tonspråk även om våra smakvägar ibland korsas  :) Uppskattar i vilket fall att du också försökte göra en mer objektiv analys fast att din egen subjektiva åsikt inte gick i linje. Det är inte lätt alla gånger!

Finns igen ambition här att göra nåt komplicerat och svårlyssnat, ambitionen är väl mer att det ska låta äkta och komma från hjärtat och inte så utstuderat...det ska vara lätt att ta till sig...eller nåt

Nej, jag vill ju för det mesta göra det jag gör, så att folk kan ta till sig det! (Jag med)
Komplicerat? Nej, det menade jag inte. Mozart gjorde teoretiskt mycket avancerade symfonier och sonater (sonat form, kontrapunkt som han utvecklade från Bachs till en som var hans egen.)
MEN även om man inte är skolad i musikalisk teori, kan man ändå uppskatta  Mozart's pianokoncert no 21 i C dur. (Hans mest kända, så du har nog hört den, men ändå:)



Den här är väl till nästa skiva med er grupp (???). Det låter som linkin park-musik och en smula kommersiellt (eftersom innovativitet icke var där att finna (för mig)).

SLäng in mig på orkestrala arr i låtarna, som t ex Dimmu Borgir gör. Då jävlar! :lol:
« Senast ändrad: 02.08.2012, 09:32:24 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea


Nej, jag vill ju för det mesta göra det jag gör, så att folk kan ta till sig det! (Jag med)
Komplicerat? Nej, det menade jag inte. Mozart gjorde teoretiskt mycket avancerade symfonier och sonater (sonat form, kontrapunkt som han utvecklade från Bachs till en som var hans egen.)
MEN även om man inte är skolad i musikalisk teori, kan man ändå uppskatta  Mozart's pianokoncert no 21 i C dur. (Hans mest kända, så du har nog hört den, men ändå:)



Här tappade du mig lite, vet inte riktigt vad du menar och vad det är som knyter an till mitt tidigare inlägg  :unsure: :D

Jag e både musikteoretiskt och praktiskt skolad, har läst två år musikhistoria (så jag har mer än bra kunskaper om alla dom stora kompistörerna och deras stilar och verk), improvisation mm mm. Får/ska man inte göra enkel och igenkännande musik då eller missförstår jag dig?

Spelar inte så stor roll, förstod bara inte riktigt var musikteori och Mozart kom in bilden  :lol:


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
uuhhhh  :huh:

hm  :blink:
 :wacko:

jag blir ärligt talat inte klok alls på detta. Först lyssningen tycker jag det låter som "en grymt bra sångare har valt en omöjlig slinga bara för att han minsann kan och inte är vem som helst". Grymt bra sång är det, imponeras hur du glider sömlöst mellan  röstlägen. efter lite till lyssning gillar jag det mer. Då känns det bättre, och inte konstlat.

Antar att det handlar om du/ni vill ha en hit, eller en låt för alla die hard fans. Fansen, kommer efter första chocken att älska den, men det fastnar nog itne vid första påseendet.




tror jag.

eller. fan, jag vet inte. jag får lyssna mer och återkomma :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nu kan jag inte hålla mig i alla fall. Testa med att lägga grundtonen på tersen både i vers o refräng det kommer att bli en oväntad upplösning.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jonnerstone: Vet inte vad jag babblar om :D

Gick nog bara igång på det där med komplexitet. Menar förstås att ALL musik måste gå att förstå sig på (för att vara bra, för den personen). Komplexiteten spelar noll roll :)

Huruvida din låt är komplicerad eller ej, har jag dock ingen aning om :D
https://soundcloud.com/user7789882