Forum > Färdiga produktioner

MaxB - Munspel i 2nd position och orgel

<< < (4/12) > >>

equality:
Att välja rätt bluesspel är väl bara att ta en kvint nedåt. Till E-durblues ett A-spel, till D-blues ett G-spel etc.  Låter bra. Fint ljud och lir.  

HasseFX:

--- Citat från: MaxB skrivet 15.07.2012, 14:11:16 ---Kan nån förklara vad jag gör, då jag har ett D-munspel och spelar i F#m och tycker att massor av toner fungerar.

--- Slut citat ---

När du utgår från F# får du en Frygisk skala ... "Flamenco-moll" :) Alla toner är i F#moll-skalan utom ton 2, som är ett G istf för G#!

Samma ton gör att A-dur-skalan du får inte är "äkta" A-dur utan en A7-skala, dvs med en 7a (G) istf maj7 (G#)... Men A7-skalan är ju mycket mer blues än rena A-dur, som låter glad visa :P

MaxB:

--- Citat från: tigersoul skrivet 15.07.2012, 14:29:05 ---
--- Citat från: MaxB skrivet 15.07.2012, 13:32:06 ---Länk till Adam Gussow på youtube

--- Slut citat ---
Tror bestämt jag får damma av det där jäkla munspelet o ge det en match låter ju lite spännande det här ;) Vad tusan mickar man munspel med för övrigt, SDC är väl det första jag tänker mig...

--- Slut citat ---

Jag vet inte vad SDC är men vad som helst går nog bra. Lite dist passar bra och eq:a upp basen lite och ta bort diskant är några idéer. Men till och börja med behövs bara ett munspel och lite tid.
Adam Gussow kan spela och kan lära ut och han gillar att snacka. Är egentligen helt insane och sane på samma gång och ganska kul samtidigt. Här är en quick'n'dirty-video  :lol:

--- Citat från: jonnerstone skrivet 15.07.2012, 14:31:30 ---De e klart att det låter bra i F#m, då det är samma sak som A-dur (vilket också HasseFX nämner ovan), dvs du spelar i 2:a position.  :)

--- Slut citat ---

Saved my day! Kortfattat så jag förstår. Det passar in på den smala teoretiska stig jag vandrar på.

--- Citat från: equality skrivet 15.07.2012, 14:34:15 ---Att välja rätt bluesspel är väl bara att ta en kvint nedåt. Till E-durblues ett A-spel, till D-blues ett G-spel etc.  Låter bra. Fint ljud och lir. 

--- Slut citat ---

Japp, så långt har jag kommit hittills. Tack för bra och fint!

--- Citat från: HasseFX skrivet 15.07.2012, 14:39:47 ---
--- Citat från: MaxB skrivet 15.07.2012, 14:11:16 ---Kan nån förklara vad jag gör, då jag har ett D-munspel och spelar i F#m och tycker att massor av toner fungerar.

--- Slut citat ---

När du utgår från F# får du en Frygisk skala ... "Flamenco-moll" :) Alla toner är i F#moll-skalan utom ton 2, som är ett G istf för G#!

Samma ton gör att A-dur-skalan du får inte är "äkta" A-dur utan en A7-skala, dvs med en 7a (G) istf maj7 (G#)... Men A7-skalan är ju mycket mer blues än rena A-dur, som låter glad visa :P

--- Slut citat ---

Japp, Jonnerstone förklarade med enkla termer (som jag förstår) och med din fördjupning så är jag på banan igen.

Eddi:
Bra lektion det där nu kan jag med spela munspel :D
Har inte testat än men det såg ju lätt ut :lol:

HasseFX:

--- Citat från: MaxB skrivet 15.07.2012, 15:54:42 ---Japp, Jonnerstone förklarade med enkla termer (som jag förstår) och med din fördjupning så är jag på banan igen.

--- Slut citat ---

Gott :)

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion