Forum > Färdiga produktioner

MaxB - Munspel i 2nd position och orgel

(1/12) > >>

MaxB:
Var ute och seglade idag med Eddi och hans trevliga dotter. Vi tog oss en stund med gitarr och munspel och jag ville testa vad jag trodde musikteorin kallar tredje position då man spelar bluesmunspel. Det är där man ska hålla till om man spelar i moll med ett dur-munspel.
Jag trodde jag hittat var tredje position är men HM förklarade i ett PM något annat, som jag inte får till. Är det nån annan som också kan förklara den här teorin? En del av er vet hur dålig jag är på teorin, vill bara spela och lyssna mig fram. Men om teorin överensstämmer med vad jag kommer fram till känns teorin okej.  B)  :lol:

20120723 - Har ikväll plockat fram några raka trumloopar som ska ge mig stöd då jag försöker lära mig grunderna i reggae. Vill ju få det att gunga då orgeln och basen kommer med.
- Har lagt om leadstämman med "the final" text (ska senare ändra körerna så de sjunger rätt hela vägen)
- Har lagt två enkla raka kompgitarrer som spelar på ett - å - två - å - tre - å -  fyr - å
- Mutat basen
- Mutat orgeln efter introt som jag gillar   B)
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_FlyWithMe_120723.mp3[/mp3]
Första position: Man spelar i D-dur med ett D-munspel
Andra position:  Man spelar i A-dur med ett D-munspel (det vanligaste då man spelar blues)
Tredje position: Jag trodde att det är man då spelar i F#m med ett D-munspel (det jag gör på den här inspelningen från lördagskvällen) men om jag minns rätt sa HM att man spelar i Em med ett D-munspel men jag tyckte jag hittade flest passande toner i F#m. Nån som vet hur det egentligen ligger till?

Larsson:
du verkar hittat rätt position
det låter gott om munspelet.. skön dist åxo
spelar du genom stärkare?

;)

MaxB:
Spelar inte genom stärkare utan använder gratis-pluggen Guitarrig (tror jag den heter) som Wernborg tipsade om, i sin senaste livfulla inspelning. Till munspels-mikrofonen använder jag nån distad preset. Och mikrofonen är min gamla Philips-kolkornsmikrofon.

Eddi:
Med det här arret blev den ju inte ens snarlik den vi pratade om och det var väl bra det. Nu vart det mer som en jazzig 70-talare av en 60-talsblues typ. Vet inte riktigt om jag gillar liret på munspel i tredjeposition om det nu är så eller så är det kolkornsmikrofonen som får det hela att låta lite för slitet.

HasseFX:

--- Citat från: MaxB skrivet 15.07.2012, 03:44:27 ---Andra position:  Man spelar i A-dur med ett D-munspel (det vanligaste då man spelar blues)
Tredje position: Jag trodde att det är man då spelar i F#m med ett D-munspel (det jag gör på den här inspelningen från lördagskvällen) men om jag minns rätt sa HM att man spelar i Em med ett D-munspel men jag tyckte jag hittade flest passande toner i F#m. Nån som vet hur det egentligen ligger till?

--- Slut citat ---

Du spelar F#m = Adur i inspelningen...

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion